Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Wie zijn wij?
Maarten van Rossem
Wie zijn wij?
€ 3,90
ISBN: 9789046812495.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Nieuw Amsterdam
Auteur:
Maarten van Rossem
Auteur tussenvoegsel:
van
Paginas:
64
Categorie: Geschiedenis.
In ‘Wie zijn wij?’ laat Van Rossem zijn verhelderende licht schijnen over de staat van Nederland, waarbij hij zich afvraagt of er zoiets bestaat als een nationale identiteit, of dé Nederlander.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Élie Richard
Door ballingen onthaald
De hugenotenzoon Élie Richard leidt een rustig leven in het Franse La Rochelle, maar belandt na het overlijden van zijn vader in een crisis. De kans om met zijn tante mee te gaan naar Nederland laat hij daarom niet lopen. Onderweg doet Élie Parijs aan en ziet de pracht van het hof van Versailles. Frankrijk is in oorlog met een alliantie van staten waarvan ook de Republiek deel uitmaakt. Dat weerhoudt hem er echter niet van de grens over te steken en het gebied van de vijand te doorkruisen. Via Brussel en Antwerpen bereikt hij Nederland. In Amsterdam verblijft hij bij verwanten - namen noemt hij niet - en verkent van daaruit de Republiek. Al zijn ervaringen beschrijft Élie Richard in een bijzonder reisverslag, dat nu voor het eerst wordt uitgegeven in een rijk geïllustreerde editie. Families als die van Élie Richard zijn er veel in het Nederland van de vroege achttiende eeuw. Na het afschaffen van de godsdienstvrijheid ontvluchten Franse hugenoten hun vaderland en vestigen zich in de Republiek. Zij vormen een veelal onzichtbaar, maar effectief netwerk, waarvan Élie dankbaar gebruikmaakt. Discreet laat hij in zijn verslag ongenoemd wie zijn gastheren zijn, maar onbedoeld biedt hij een fascinerend inkijkje in een verborgen wereld. Van Tiltpap - 416 blz
religie

Robbert van Lanschot
De tand van de Profeet
Van Lanschot neemt de lezer mee op zijn avontuurlijke reis door de onbekende, kleurrijke wereld van de islam. Aan de hand van relieken vertelt hij het bijzondere levensverhaal van de profeet Mohammed. Van de profeet Mohammed weten de meeste mensen niet veel meer dan dat hij de strenge, onfeilbare stichter van de islam was. Maar zijn leven was veel kleurrijker dan de hedendaagse geloofsleer doet vermoeden. Van hoeveel vrouwen heeft hij wel niet gehouden? Waarom keerde hij Medina, de hoofdstad van zijn opbloeiende islamitische staat, plots de rug toe? Na zijn dood zijn tal van relieken bewaard gebleven, die nog altijd worden vereerd, en allemaal zijn omgeven met verhalen. Robbert van Lanschot, die al jaren een grote fascinatie koestert voor Mohammed, verdiepte zich in de oude geschriften en reisde de islamitische wereld door op zoek naar zijn relieken, van Tsjetsjenië naar Zuid-India, van Turkije naar Israël, en van Afghanistan naar Syrië. In het Topkapi Museum in Istanboel vond hij de gouden doos met daarin de verloren tand van de Profeet. In Jeruzalem, op zoek naar de precieze plek waar Mohammed met een ladder naar de hemel klom, bezocht hij het mysterieuze, in de Joodse Klaagmuur ingemetselde moskeetje, waar een bijzondere ring wordt bewaard. En wat gebeurde er eigenlijk met de schatrijke, verdwenen verzamelaar van de haren van de Profeet? De tand van de Profeet is een meesterlijk, meeslepend verslag van Van Lanschots avontuurlijke omzwervingen, waarbij hij ons niet alleen een heel andere, onbekende kant van de islamitische wereld laat zien, maar en passant ook het kleurrijke levensverhaal van Mohammed vertelt. Balanspap - 320 blz
geschiedenis

J.D.F. van Halsema
Dit eene brein
Van Halsema's intertekstuele benadering van poëzie is volstrekt uniek in Nederland. In 'Dit eene brein' handelt het om het werk en het dichterschap van Jan Hendrik Leopold. Van Halsema laat de historische, literaire en filosofische context steeds meeklinken in zijn beschouwingen over de totstandkoming en de aard van Leopolds poëzie. Hij maakt bovendien het overvloedige poëtische materiaal bruikbaar voor een historisch-literaire analyse van Leopolds dichterschap en leven. In de zuivere analyse en tegelijk in de vervlochtenheid van deze benaderingen ligt de grote kracht. Vier studies over de bronnen en hun verwerking in een aantal gedichten nemen een belangrijke plaats in: 'Cheops', 'Kinderpartij', en 'Van wijn één druppel', lange gedichten uit een periode waarin Leopold zich intens verdiepte in de grote filosofen uit de geschiedenis, èn de cyclus 'Morgen', een reeks gedichten uit de tijd dat Leopold in zijn poëzie sterk reageerde op de literaire actualiteit, steeds blijkt er sprake te zijn van een zeer complexe intertekstualiteit. Bijvoorbeeld niet alleen de Griekse Stoa was bron voor 'Van wijn één druppel', maar tenminste evenzeer de verwerking en interpretatie van de stoïsche leer bij latere filosofen als Hume en Leibniz. En daar komt de filosofie uit Leopolds eigen tijd bij. Een methodische beschouwing over de waarde van bronnenonderzoek voor de interpretatie van Leopolds gedichten geeft het essay 'Echt nodig is het nu ook weer niet'. In 'En boven alles uitgetogen' onderzoekt de auteur de relatie van Leopold tot de filosofie en de religie, zoals die zichtbaar is in zijn poëzie en biedt hij een overzicht van de geestelijke ontwikkeling van de dichter. De proeve van een toekomstige biografie van Leopold schetst Van Halsema in 'De man en de masque', geïllustreerd met een aantal intrigerende voorbeelden van Leopolds leven en werk in Rotterdam. 'Dit eene brein' vindt een hoogtepunt in 'Nu ik na jaren haar weer toespreek', over de formatie van een gestorven geliefde in Leopolds vroege poëzie. Historische Uitgeverijgeb - 338 blz
geschiedenis

Marieke Oprel
Afrekenen met de vijand
Op 20 oktober 1944 verklaarde de Nederlandse regering in ballingschap in Londen alle Duitsers in het Nederlands koninkrijk tot vijandelijk onderdanen. Direct na de bevrijding nam de overheid al de bezittingen van deze Nederlandse Duitsers in beslag, ongeacht hun politieke voorkeur of gedrag tijdens de oorlog. Van Duitsers die al decennialang in Nederland woonden en werkten tot Nederlanders die door een huwelijk automatisch de Duitse nationaliteit hadden gekregen, allen kregen te maken met de gevolgen van deze anti-Duitse maatregelen. Zelfs Joden die uit Duitsland waren gevlucht werden behandeld als vijandelijk onderdaan. Veel Duitse Nederlanders dienden een verzoek tot 'ontvijanding' in, om zo hun bezit terug te krijgen. Dat was niet makkelijk: ze moesten aantonen dat ze zich als 'goede Nederlander' gedragen hadden in de oorlog. Maar wat is een 'goede Nederlander'? Die vraag beantwoordde niet elke ambtenaar hetzelfde. Aan de hand van gesprekken met nabestaanden laat Marieke Oprel zien dat het Nederlandse beleid ingrijpende gevolgen had voor Duitse Nederlanders en de generaties die volgden. Daarmee voegt ze een onderbelicht hoofdstuk toe aan de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Van Oorschotpap - 280 blz