In deze publicatie wordt het allerdaagse drinkglas van verschillende kanten belicht en beschreven, zoals een historische analyse van de verschillende vormen en bijvoorbeeld een analyse van de maatschappelijke betekenis van het drinkglas. Achterin het boek bevind zich een glossarium waar je onder andere technieken, nabewerkingtechnieken, bijzondere soorten drinkglazen, stijlen en scholen enzovoort kunt terug vinden. Veel interessante informatie over één van de meeste alledaagse voorwerpen in het huishouden.
Gerelateerde producten
kunst

Maison Amsterdam
'Maison Amsterdam' gaat over 250 jaar modegeschiedenis van de hoofdstad: de vrijzinnige en creatieve stad waar alles kan. Het vertelt het verhaal van de excentrieke modestad die Amsterdam daardoor werd. Centraal staat hoe het thema vrijheid, maar ook onvrijheid, het modebeeld door de eeuwen heen bepaalde. De lezer maakt een wandeling door de stad, langs bekende plekken zoals de Dam, de Zeedijk, de Oostelijke Handelskade en het Vondelpark. Iconische haute couture schittert in de wereld van de oude Amsterdamse modepaleizen. Maar ook revolutionaire modetrends, zoals de ministijl van Mary Quant, hebben een plek in dit boek, naast andere stijlen die voortkwamen uit viering en protest, zoals hippie en punk. En hoe kan het ook anders: natuurlijk komt ook Amsterdam Denim Capital aan bod ? Amsterdam is de bakermat van vele bekende jeansmerken. De nadruk ligt op individuele kledingstukken en -stijlen, die ieder een eigen verhaal vertellen over vrijheid en onvrijheid, door de ogen van de ontwerper of de maker. Nauw verbonden met actuele thema's zoals duurzaamheid, gender en diversiteit in de breedste zin van het woord. Maison Amsterdam is het boek bij de langverwachte gelijknamige tentoonstelling in De Nieuwe Kerk. De Nieuwe Kerk Amsterdamgeb - 160 blz
filosofie & religie

Regnerus Steensma
Protestantse kerken
In 'Protestantse kerken. Hun pracht en kracht' ontrafelt kerkenkenner dr. Regnerus Steensma de historische betekenis van protestantse kerken in Nederland. Anders dan veelal wordt gedacht, is hun inrichting vaak niet bepaald sober. In het schip vinden we in veel gevallen een preekstoel met uitbundig snijwerk, omgeven door een doophek en omringd door voorname banken en een monumentaal bankenplan voor de gewone kerkgangers. Het schip is vaak door een hek of een schotwerk van het koor afgescheiden. Het koor draagt in veel protestantse kerken door de aanwezigheid van graftombes en rouwborden het karakter van een mausoleum. 'Protestantse kerken. Hun pracht en kracht'; dat met meer dan driehonderd eigen opnames is geïllustreerd; neemt u in woord en beeld mee op een wandeling door het fascinerende interieur van onze oude protestantse kerken. Bij de verschillende onderdelen wordt niet alleen aandacht besteed aan hun historische betekenis; maar ook aan het aspect van monumentenzorg en modern kerkbeheer. Dr. Regnerus Steensma (1937-2012) was tot 2002 hoofddocent Architectuur en Iconografie van het Christendom aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van het daar gevestigde Instituut voor Liturgiewetenschap. Hij publiceerde vele boeken en artikelen over kerkbouw en kerkinrichting. Daarnaast was hij kerkfotograaf Bornmeergeb - 270 blz
kunst

Asperges in olieverf
In Nederlandse stillevens uit de zeventiende eeuw zij ze vaak te vinden: bundels vers gestoken witte asperges. In Asperges in olieverf, de rijk geïllustreerde uitgave, wordt de smakelijke groente van verschillende kanten belicht. Het Limburgs Museum in Venlo heeft in het aspergeseizoen van 2005 een bijzondere tentoonstelling gewijd aan deze koning onder de groente. Alle schilderijen en boeken die op de tentoonstelling te zien waren, worden in de catalogus afgebeeld en uitvoerig beschreven.
kunst

Marjanne Hulsman
Bouwen op de grens – Zuid
Gids voor de funeraire architectuur in Nederland. Deel Zuid. 'In die Kerkhoflaan... ik word hier altijd luguber. Hoe ben je hier toch komen wonen, zeg... tussen twee kerkhoven in?' Aldus Louis Couperus in De boeken der kleine zielen. In Couperus' tijd hadden kerkhoven het stempel van lugubere, ongezonde plekken die men liever meed. Dat taboe is de laatste decennia gedeeltelijk verdwenen, maar de meeste mensen komen alleen op dodenakkers en in crematoria ter gelegenheid van een uitvaart. Mede daarom zijn de meeste bouwwerken op begraafplaatsen onbekend, zowel bij het grote publiek als bij de vakmensen uit de bouwwereld. Bouwen op de Grens – het vierdelige standaardwerk voor de funeraire architectuur in Nederland – ontsluit het gevarieerde, veelal verborgen arsenaal aan gebouwen op kerkhoven en begraafplaatsen. Alle gidsen hebben een algemeen deel met veel informatie over deze bijzondere bouwkunst, en een specifiek deel met een catalogus en registers. De catalogi in dit deel (deel Zuid) beschrijven de bestaande gebouwen in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Bijvoorbeeld de imposante kapel naar ontwerp van Joh. Kayser op de gemeentelijke begraafplaats aan de Tongerseweg te Maastricht, en de hypermoderne uitvaartgebouwen in Tholen en in Roosendaal. Dat en alles wat daartussen ligt aan gebouwen op begraafplaatsen in de drie provincies is te vinden in deel Zuid van Bouwen op de Grens. De uitgave bevat ook een plaatnamenregister, een literatuurlijst en een uitgebreide index van alle vermelde architecten en architectenbureaus. Godoy & godoy366 blz