Annie Cohen-Solal
Naar levend model
De opkomst van Amerikaanse kunstenaars, Parijs 1867 - New York 1948
€ 29,95 € 7,90
Ze waren trots en tevreden, de Amerikaanse kunstenaars die hun werk exposeerden op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1867. Maar de Europese kritiek maakte korte metten met hun zelfgenoegzaamheid. De Amerikanen kozen een pragmatische oplossing: ze scheepten in en kwamen in Europa, bijna letterlijk soms, de kunst afkijken. Al spoedig ontstond een bloeiende uitwisseling van gedachten die de Amerikaanse kunst een enorme impuls gaf. Zozeer zelfs, dat in de loop van de twintigste eeuw het artistieke brandpunt van de wereld in New York kwam te liggen en Europese kunstenaars en masse naar Amerika trokken om er te leven en te werken. In Naar levend model beschrijft Annie Cohen-Solal hoe kunstenaars van twee continenten elkaar inspireerden en uitdaagden.
Gerelateerde producten
kunst

Vic de Donder
De glimlach van de kunst
De glimlach van de kunst (Een verrassende kijk op de wereld in XII werken) – Vic de Donder Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Recensie De Vlaamse journalist en kunstkenner Vic De Donder ging op zoek naar geschilderde portretten en beeldhouwwerken met een glimlach. Hij zocht er twaalf uit van minder bekende meesters, verschillende culturen, alle continenten en verschillende materialen (van goud en brons tot hout en bamboe). Vier zijn er uit Europa. Azië, Amerika en Afrika zijn ook vertegenwoordigd. In de begeleidende essays legt De Donder verbanden met andere kunstwerken, soms uit andere landen en culturen. Dr. J. Kroes Auteur Vic de Donder studeerde wijsbegeerte aan de Gentse universiteit en was jarenlang als cultuurredacteur verbonden aan de dagbladen De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij debuteerde in 1984 met de roman Carolus. Behalve creatief proza publiceerde hij zeer uiteenlopende essays over o.a. Troje, de zeemeermin en het leven van een parochiepriester, en schreef hij reisgidsen over Hongarije, Castilië en Zuid-Engeland. Nog een ander facet van zijn schrijverschap biedt een aantal historische documentaires, over o.a. het collegeleven in Vlaanderen en het soldatenleven in het Belgisch leger. Uitgever Davidsfonds geeft - onder de vleugels van WPG Uitgevers - boeken, cd’s en e-books uit die even gevarieerd zijn als het leven zelf, met focus op geschiedenis en kunst. Maar ook lifestyle, actualiteit, zingeving, toerisme en andere thema’s zitten in het aanbod, net als kinder- en jeugdboeken.kunst

Mondriaan en het kubisme
De grootsheid van Piet Mondriaan komt het beste tot uiting in het werk waarmee de kunstenaar, die zeventig jaar geleden overleed, zich ging meten met wat er internationaal gaande was. In 1912 vertrok Mondriaan (1872-1944) richting Parijs. Hij wilde zijn eigen werk vernieuwen, en het experiment van een volledig abstracte kunst aangaan, door zich te meten met het werk van vooral Pablo Picasso. Terug in Nederland toonde Mondriaan in 1914 in een Haagse galerie zestien werken die hij in Parijs maakte. 'Mondriaan en het kubisme - Parijs 1912-1914' laat zien hoe eigenzinnig dit nieuwste werk van Mondriaan was, en hoe divers de werken zijn die onder de noemer kubisme vallen. Want voor het eerst wordt de doorwerking van het kubisme in Nederland in kaart gebracht. Het rijk geïllustreerde boek vergelijkt Nederlandse kunstenaars als Sluijters, Toorop, Schelfhout, Gestel en Van Heemskerck, die voelden dat in het kubisme iets schuil ging, met de diverse aanvoerders van het Frans kubisme, kunstenaars als Picasso, Braque en Léger.kunst

Van Fauvisme tot Surrealisme, Joodse avant-gardekunstenaars uit Hongarije
De Hongaarse Avant-Garde speelde een grote rol in de ontwikkeling van het modernisme aan het begin van de twintigste eeuw. Het kubisme uit Frankrijk, het futurisme uit Italië, het expressionisme uit Duitsland en het constructivisme en de cinema uit de Sovjet-Unie. Door hen ontstond een opvallende synthese tussen Oost en West in de zo typische cultuur van Midden-Europa. Zoals Lajos Vajda, een van de twintig kunstenaars van wie werk in dit boek beschreven wordt, alle verhalen van deze kunstenaars draait om de hoop op een beter land, of die nu voortkwam uit hun jodendom of hun sociale bewogenheid. 'Van Fauvisme tot Surrealisme' laat die hoop zien met behulp van de krachtige, indrukwekkende kunstwerken uit de tentoonstelling. Deze publicatie gaat in op de vraag hoe deze kunstenaars zichzelf op doorslaggevende momenten in de geschiedenis van hun land definieerden en identificeerden onder wisselende politieke regimes en onder een toenemend antisemitisme. Tijdens hun leven en werken werden anti-Joodse wetten ingevoerd en vond de Holocaust plaats. Vele jonge talenten werden vermoord. Een paar avant-gardisten, waaronder Margit Anna en Júlia Vajda, startten kort na de oorlog met 'De Europese School' een nieuwe richting op. Hun doel was om na de verschrikkingen en verliezen van de Holocaust hun culturele oriëntatie opnieuw als inherent Europees te definiëren.kunst
