In Nederlandse stillevens uit de zeventiende eeuw zij ze vaak te vinden: bundels vers gestoken witte asperges. In Asperges in olieverf, de rijk geïllustreerde uitgave, wordt de smakelijke groente van verschillende kanten belicht. Het Limburgs Museum in Venlo heeft in het aspergeseizoen van 2005 een bijzondere tentoonstelling gewijd aan deze koning onder de groente. Alle schilderijen en boeken die op de tentoonstelling te zien waren, worden in de catalogus afgebeeld en uitvoerig beschreven.
Gerelateerde producten
kunst
De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst
Portretten van Frans Hals
Frans Hals behoort tot de belangrijkste portretschilders van de Hollandse Gouden Eeuw. 'Portretten van Frans Hals' is de eerste die aan zijn familieportretten is gewijd en belicht, samen met de bijbehorende catalogus, zijn vier familieportretten, naast verwante werken van de kunstenaar. Het idee van deze tentoonstelling ontstond na de verwerving van het Familieportret in een Landschap van Frans Hals door het Toledo Museum of Art in 2011, evenals door de recente conservatie van Drie kinderen van de familie Van Campen in Brussel. Deze werken vormden oorspronkelijk één compositie maar werden om onbekende redenen eind 18e of begin 19e eeuw van elkaar gescheiden. De catalogus brengt de bewaarde delen van het schilderij van Toledo/Brussel opnieuw samen en stelt een reconstructie voor. Daarnaast wordt onderzocht hoe de vier composities zijn opgebouwd, welke symbolische elementen ze bevatten en wat we over de afgebeelde figuren weten. Tot slot komen ook enkele nieuwe ontdekkingen over de familie Van Campen aan bod, waarbij die familie binnen de Haarlemse maatschappij in de vroege jaren 1600 wordt geplaatst. Mercatorfondsgeb - 112 blz
kunst
De broers Barraud
De vier Zwitserse kunstenaarsbroers Barraud groeiden op in de Jura. Net als veel andere Europese kunstenaars in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werkten zij in een realistische stijl. Door de geruchtmakende tentoonstellingen 'Tendenzen der zwanziger Jahre' in Berlijn en 'Les Réalismes' in Parijs werd met name François, de enige van de vier die in deze tentoonstellingen te zien was, voor het eerst gepositioneerd te midden van het internationale realisme van het interbellum, tezamen met Nederlandse realisten als Carel Willink en Pyke Koch. Met de tentoonstelling in Museum MORE en 'De broers Barraud' worden de broers in Nederland voor het eerst onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Getoond wordt een scherpe selectie van zo'n zestig schilderijen: imposante figuurstukken, verstilde stillevens en indringende portretten, vaak met een raadselachtige twist. Centraal staat het werk van François Barraud, de bekendste van de vier, omringd door de schilderijen van zijn broers Aimé, Aurèle en Charles. Lecturispap - 176 blz
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz