Georgia Russel
Kunst met een scalpel
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789462261051.
Bindwijze:
pap
Taal:
EN
Uitgever:
Lecturis
Auteur:
Georgia Russel
Paginas:
71
Categorie: Kunst.
Georgia Russell’s beelden zijn niet met het potlood maar met een scalpel getekend. Het papier van bestaand drukwerk versnijdt, verknipt en ontleedt zij om oude boeken, partituren, plattegronden, kranten en foto’s te transformeren tot kunstwerken. De oorspronkelijke bronnen zijn nauwelijks herkenbaar door het karakteristieke gevederde uiterlijk van haar werk.
Gerelateerde producten
kunst
R.H.F Fuchs
Toon Verhoef
Toon Verhoef (Voorburg, 1946) is schilder. Aan elk schilderij gaan studies op papier vooraf. Geen tekeningen in de letterlijke zin, maar samenstellingen van verf en papier. Collages waar ook verpakkingsmateriaal en opgedroogde resten verf in voor komen. Uit deze beeldreeksen destilleert Verhoef wat bruikbaar is voor een schilderij. Vaak zijn dit onderdelen: een bepaald kleurgebruik of een bepaalde compositie. Verhoef: Niet kloppende, wankele beelden die dan in het schilderij uiteindelijk wel op de een of andere manier moeten blijven staan. Dat niet kloppende moet wel kloppen. De schilderijen van Verhoef zou je abstract kunnen noemen. Als toeschouwer is hetgeen waarnaar je kijkt niet herleidbaar tot de werkelijkheid. Toch heeft Verhoefs werk in zekere zin te maken met de waarneming van die werkelijkheid, omdat het de herkomst is van de beelden - een krantenfoto, een verpakking - die hij gebruikt. Hoewel Verhoef deze beelden transformeert en ze niet meer herkenbaar zijn, zal er toch iets van blijven rondspoken in het beeld. Galerie Onrustgeb - 95 blz
kunst
Lee Bontecou
De Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou wordt sinds de jaren zestig wereldwijd gelauwerd om haar intrigerende beelden en installaties. De rijke, organische vormen van haar sculpturen lijken te zijn ontstaan in een mysterieus universum waarin onze angsten en verlangens gecondenseerd zijn. Deze publicatie verschijnt naar aanleiding van de grote Lee Bontecoutentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, waarvoor ze speciaal een Sandbox creëerde waarin diverse onderdelen van haar werk van de jaren zestig tot nu worden samengebracht. Een bijzondere beeldbijdrage van kunstenares en vriendin van Bontecou, Joan Banach, zoomt in op het ontstaansproces van de Sandbox en brengt een rijk netwerk van Bontecous inspiratiebronnen in kaart: van foto's uit haar geologische en historische boeken tot foto's van werken van oude meesters. Met prachtig, gedetailleerd beeldmateriaal dat allemaal opnieuw in de studio is opgenomen. Niet alleen foto's van alle werken in de tentoonstelling, maar ook haar schetsboeken en de wall of drawings in Bontecous atelier. Zo wordt een intieme inkijk geboden in het creatieve proces van de kunstenares. Met tekstbijdragen van Laura Stamps, conservator van het Gemeentemuseum in Den Haag, en Jeremy Melius, assistent-professor kunstgeschiedenis aan Tufts University in New York. Hannibalgeb - 135 blz
geschiedenis
David J. Eiger
Race naar de Maan 3D
Queen-gitarist Brian May is niet alleen virtuoos muzikant, ook is hij gepromoveerd astrofysicus en verzamelaar van stereoscopiefoto's. Deze laatste twee passies komen samen in 'Race naar de maan 3D ? een nieuwe kijk op onze eerste ruimtemissies'. Met een introductie van André Kuipers. Ruimterace: Eind jaren zestig en begin jaren zeventig van de vorige eeuw ontspon zich een ware ruimterace tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Inzet: als eerste een mens op de maan zetten en veilig terugbrengen. De uitslag is natuurlijk bekend. Het bemande ruimtevaartprogramma van de Sovjet-Unie stortte om allerlei redenen in elkaar en de Amerikanen konden in 1969 de overwinning claimen. Nooit eerder vertoonde foto's: 'In Race naar de maan 3D' vertelt auteur David J. Eicher over onze eerste missies naar een ander hemellichaam aan de hand van meer dan 150 nog nooit eerder gepubliceerde stereoscopische foto's. Een stereoscopische foto bestaat uit twee foto's die elk vanuit een net iets ander oogpunt een tafereel of object in beeld brengen. Wanneer je linker oog de ene foto ziet en je rechter oog de andere foto, dan zie je ineens diepte. Met een bijgeleverd, door Brian May ontworpen, brilletje kun je de ruimterace en het maanoppervlak daardoor in 3D bekijken. Menselijke opofferingen: Behalve het brilletje nam Brian May ook de selectie en bewerking van de in het boek opgenomen foto's voor zijn rekening. Ondersteund door deze foto's vertelt Race naar de maan 3D over de technologische ontwikkelingen die de maanlandingen mogelijk maakten, over de menselijke opofferingen die daarbij kwamen kijken en over de wetenschappelijke kennis die de missies opleverden. NewScientistgeb - 240 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz


