Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Fotografie/Werner Bischof in bevrijd Nederland
Wim van Sinderen
Werner Bischof in bevrijd Nederland
November - december 1945
€ 20,00 Oorspronkelijke prijs was: € 20,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Bischofs faam begon toen hij vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog verslag deed van ontredderde mensen in getroffen steden in West-Europa, waar hij, zoals hij het zelf noemt, ‘Het gezicht van de lijdende mens’ vastlegt. Zo belandde hij november-december 1945 in het gehavende Nederland. Hij kwam binnen in Limburg, reisde door naar Amsterdam, via Schiphol naar Den Haag en Scheveningen en tenslotte naar Zeeland, waar hij het overstroomde Walcheren vastlegde. De foto’s die Werner Bischof in Nederland maakte, waarvan er hier twintig voor het eerst worden gepubliceerd, geven een indringend beeld van de puinhopen en het leed in die koude maanden toen de euforie van de bevrijding langzaam wegebde en de grootschalige wederopbouw nog moest beginnen.
Gerelateerde producten
kunst

Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
geschiedenis

Anita Blom
Post-War Reconstruction in the Netherlands 1945-1965
For English see below- Europa kwam zwaar gehavend uit de Tweede Wereldoorlog. Nederland pakte, ondanks de omvang, de armoede en aanzienlijke oorlogsschade, de wederopbouw voortvarend op. Gebombardeerde steden en dorpen herrezen uit het puin en dankzij centrale sturing werd Nederland ruimtelijk opnieuw ingericht. Ook in economisch en sociaal-maatschappelijk opzicht vonden ingrijpende vernieuwingen plaats. Het gevoel van optimisme leidde tot een verrassend grote diversiteit in architectuur, stedenbouw en landschapsinrichting. De toepassing van nieuwe technieken en materialen leidde tot bijzondere experimenten. Bovendien werden veel bouwwerken voorzien van monumentale kunst, waarbij architecten en kunstenaars nauw samenwerkten. De wederopbouw van Nederland in de jaren 1945-1965 was een prestatie van formaat. Deze publicatie toont een overzicht van de bouwwerken van het herrijzende Nederland en gaat in op de betekenis van het erfgoed van de Wederopbouw voor de actuele opgave van transformatie en herbestemming.- Europe was hurt badly during the Second World War. The Netherlands, despite the dimensions of the task ahead, the poverty and the significant war damage, took up reconstruction expeditiously. Bombed cities and villages re-emerged from the rubble and thanks to central management, the Netherlands were redeveloped spatially. In economic and social terms, significant innovations took place as well. The sense of optimism led to a surprisingly wide diversity in architecture, urban planning and landscape design. The application of new techniques and materials led to exceptional experiments. Moreover, many buildings were provided with monumental art, architects and artists working closely together. The reconstruction of the Netherlands in the years 1945-1965 was a huge feat. This publication gives an overview of the buildings in the re-emerging Netherlands and examines the significance of this heritage of the reconstruction for current tasks of transformation and rezoning. - Engelstalig boek nai010pap - 232 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
