Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Tweede Wereldoorlog/Wereld in vlammen
‘Wereld in vlammen’ werpt nieuw licht op de conflicten tussen 1914 en 1945 met meer dan 200 beeldbepalende foto’s. De Eerste en de Tweede Wereldoorlog komen aan bod. Daarnaast is er aandacht voor de burgeroorlogen in Spanje, China, en de koloniale oorlogen in Palestina. Marina Amaral heeft de zwart-witfoto’s uit deze periode bewerkt en ingekleurd. Dan Jones geeft de personen en gebeurtenissen nog meer kleur met zijn korte historische beschrijvingen. Door deze samenwerking komen de historische foto’s in ‘Wereld in vlammen’ tot leven.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Martin Kraaijestein
De Grote Oorlog
In 1914 worden in Sarajevo de Oostenrijkse troonopvolger en zijn vrouw door een Bosnisch-Servische terrorist doodgeschoten. Ruim een maand later breekt de oorlog uit tussen Oostenrijk, Hongarije en Servië. Andere landen mengen zich in het conflict en de Eerste Wereldoorlog is een feit. Alle grootmachten van toen vochten mee, zoals Engeland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, Rusland, de Verenigde Staten en Japan. Tegen de algemene verwachting in zou de oorlog meer dan vier jaar duren. Rond de tien miljoen militairen sneuvelden op uiteenlopende plaatsen in de wereld. De meeste in de loopgraven aan het front in België en Frankrijk, maar er werd ook hard gevochten in Polen, Italië, Turkije, op de Balkan en in Afrika. 'De Grote Oorlog' behandelt in woord en beeld 50 onderwerpen die het meest sprekend zijn voor deze ingrijpende periode. Dat zijn uiteraard de grote veldslagen zoals die bijvoorbeeld werden geleverd bij Verdun, de Somme en aan het Oostfront. Maar ook thema's als wapens, mijnenoorlog, spionage, propaganda, muiterij, het leven in de loopgraven, de positie van vrouwen, de oorlogsliteratuur en het thuisfront. Verder komen in 'De Grote Oorlog' de ingrijpende gevolgen aan de orde voor de buitenlandse en binnenlandse politiek van de deelnemende landen en de neutralen, waaronder Nederland. Volgens velen waren die gevolgen rechtstreeks verantwoordelijk voor de latere, nog catastrofalere Tweede Wereldoorlog en ook voor sommige ernstige conflicten in onze tijd.geschiedenis

Wouter Linmans
De oorlog van morgen
In november 1918 kwam de Eerste Wereldoorlog na vier jaar ten einde, maar in de hoofden van Nederlandse tijdgenoten galmde het moderne, industriële geweld nog lang na. Berichten over luchtbombardementen, gifgassen en andere nieuwe wapens vormden een bron van grote zorgen: als de Eerste Wereldoorlog al zo vreselijk was, hoe veel erger zou een volgende oorlog dan worden? Van de vroege jaren twintig tot aan de Duitse inval in mei 1940 hielden opiniemakers, politici, militairen en burgers zich met die vraag bezig. Aan de hand van kranten en tijdschriften, toneelstukken en films, oorlogsromans en militaire demonstraties brengt Wouter Linmans de herinneringen, fantasieën en toekomstverwachtingen uit deze periode opnieuw tot leven. Het resultaat is even veelzijdig als verrassend en werpt nieuw licht op de Nederlandse cultuur van de jaren twintig en dertig. 'De oorlog van morgen' laat zien hoe mensen hun angst in beelden proberen te vangen en hoe moeilijk het is om een accuraat beeld te vormen van de toekomst.geschiedenis

Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis.geschiedenis
