Mary Beard
Twaalf keizers
De verbeelding van de macht van de antieke wereld tot nu
€ 43,99 Oorspronkelijke prijs was: € 43,99.€ 15,00Huidige prijs is: € 15,00.
ISBN: 9789025314156. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Athenaeum Auteur: Mary Beard Paginas: 416 Categorie: Kunst.
Hoe ziet macht eruit? In ‘Twaalf keizers’ vertelt Mary Beard, in een tijd dat er weer beelden van hun voetstuk worden getrokken, hoe de beeldvorming van de rijken en machtigen in het Westen meer dan twee millennia lang is bepaald door voorstellingen van Romeinse heersers. Centraal staan de ’twaalf keizers’, van de meedogenloze Julius Caesar tot de vervloekte Domitianus. Waarom staan juist die moordende autocraten in de kunst tot op de dag van vandaag zo sterk op de voorgrond? Beard neemt de lezer mee op een rondreis door tweeduizend jaar kunst- en cultuurgeschiedenis. Een verhaal van veranderende identiteiten en ambivalente weergaven van autoriteit.
Gerelateerde producten
kunst
Nils Büttner
Rubens
Rubens is een van de bekendste en meest grootse schilders uit de Nederlandse en Vlaamse schilderkunst. Zijn tijdgenoten prezen Rubens als 'God van de schilders', en tot op de dag van vandaag wordt hij als de belichaming van de barokke schilderkunst beschouwd. Rubens schiep portretten, landschappen en politieke allegorieën, maar wijdde zich vooral aan voorstellingen van mythologische taferelen en religieuze werken in de geest van de katholieke hervorming. Het oeuvre van Rubens, dat bestaat uit meer dan 1400 schilderijen en schetsen, is overweldigend. In 'Rubens' schetst kunsthistoricus Nils Büttner het leven van de Vlaams-Nederlandse schilder en presenteert hij diens werk in al zijn diversiteit. Aan de hand van beelden en biografische context geeft Büttner inzicht in de maatschappelijke positie van Rubens, vanaf zijn beginjaren in Italië tot aan zijn tijd aan de Europese hoven, en hoe die zijn werk op meerdere fronten beïnvloedde. Rubens verkeerde in dezelfde kringen als de rijken, machtigen en intellectuelen van zijn tijd, maar dat was niet altijd zo geweest. Büttner brengt deze grootheid uit de schilderkunst op overtuigende wijze tot leven. Meulenhoffgeb - 167 blz
kunst
Manuela Klerkx
Ontroerend goed
Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk voor 'gewone mensen'. Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering. Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en vroeg durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door geheel eigen codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in 'Ontroerend goed' proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die? Meulenhoffpap - 406 blz
kunst
Maison Amsterdam
'Maison Amsterdam' gaat over 250 jaar modegeschiedenis van de hoofdstad: de vrijzinnige en creatieve stad waar alles kan. Het vertelt het verhaal van de excentrieke modestad die Amsterdam daardoor werd. Centraal staat hoe het thema vrijheid, maar ook onvrijheid, het modebeeld door de eeuwen heen bepaalde. De lezer maakt een wandeling door de stad, langs bekende plekken zoals de Dam, de Zeedijk, de Oostelijke Handelskade en het Vondelpark. Iconische haute couture schittert in de wereld van de oude Amsterdamse modepaleizen. Maar ook revolutionaire modetrends, zoals de ministijl van Mary Quant, hebben een plek in dit boek, naast andere stijlen die voortkwamen uit viering en protest, zoals hippie en punk. En hoe kan het ook anders: natuurlijk komt ook Amsterdam Denim Capital aan bod ? Amsterdam is de bakermat van vele bekende jeansmerken. De nadruk ligt op individuele kledingstukken en -stijlen, die ieder een eigen verhaal vertellen over vrijheid en onvrijheid, door de ogen van de ontwerper of de maker. Nauw verbonden met actuele thema's zoals duurzaamheid, gender en diversiteit in de breedste zin van het woord. Maison Amsterdam is het boek bij de langverwachte gelijknamige tentoonstelling in De Nieuwe Kerk. De Nieuwe Kerk Amsterdamgeb - 160 blz
kunst
Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Mercatorfondsgeb - 208 blz