Joris Vermassen tekent cartoons voor De Standaard. De aanslag op Charlie Hebdo raakte hem diep. Zijn interesse in de gespannen relatie tussen de ‘heilige’ tekst en het ‘goddeloze’ beeld leidde tot dit boek. Vermassen bekijkt het conflict in een bredere context. Tekst en beeld vormen de inzet van een voortdurende strijd tussen religieuze, politieke en culturele krachten. Imams staan niet alleen met hun veroordeling van afbeeldingen, ook voor schrijvers is het beeld vaak taboe: prentjes zijn goed genoeg voor strips en kinderboeken, maar in romans hinderen ze de verbeelding van de lezer. Beeldende kunstenaars staan dan weer huiverig tegenover literaire teksten, bang dat hun beelden worden herleid tot een illustratie. In een genuanceerd, soms grappig en bijwijlen zeer persoonlijk verhaal analyseert Vermassen de oorzaken van het conflict, ontkracht hij de vooroordelen en gaat hij op zoek naar een verzoening in de praktijk. Overtuigend toont hij aan dat tekst en beeld geen vijanden zijn, maar vrienden die vruchtbaar kunnen samenwerken. In deze gepolariseerde tijden is het een welkome boodschap.
Gerelateerde producten
kunst

Geordie Greig
Ontbijten met Lucian
Lucian Freud behoort tot de belangrijkste en beroemdste schilders van zijn tijd. Maar zijn hartstochtelijke leven als kunstenaar en zijn kleurrijke privéleven hield hij graag achter een muur van geheimzinnigheid verborgen. In dit opmerkelijke boek wordt die muur voor het eerst geslecht. Tien jaar lang behoorde Geordie Greig tot een select groepje vrienden dat geregeld met Lucian Freud ontbeet bij Clarke's in Londen. Een ouderwetse salon, met Freud als middelpunt. Voor het eerst vertelt Freud vrijmoedig over kunst en over zijn persoonlijk leven. Over hoe hij David Hockney schilderde, met paarden sliep, hoe hij ontkwam aan de gangstertweeling Kray en hoe hij koningin Elizabeth portretteerde. Over zijn controversiële rol als vader, zijn geliefden, zijn vele kinderen, zijn vijanden en zijn goklust. Freud houdt de lezer in zijn greep met onverbloemde verhalen over zijn wilde nachten, over hoe hij danste met Garbo en een naaktportret schilderde van Kate Moss. Hij praat ook vrijuit over zijn kunst, over de totstandkoming van zijn oeuvre, en over waarom Velázquez de grootste schilder aller tijden was. Niet alleen Freud zelf komt aan het woord. Na decennia zwijgen en geheimhouding vertellen intimi eindelijk openhartig over hun omgang met de grootste figuratieve portretschilder van de twintigste eeuw. Zo is 'Ontbijten met Lucian', drie jaar na zijn dood, een pregnant intiem portret geworden van de kunstenaar als jonge en als ouder wordende man.
kunst

Vic de Donder
De glimlach van de kunst
De glimlach van de kunst (Een verrassende kijk op de wereld in XII werken) – Vic de Donder Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Metagegevens • Davidsfonds • Hardback • 243 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789058268921 • NUR 654 – Kunstgeschiedenis • Genre: Kunst, Geschiedenis • Trefwoorden: glimlachen, kunstgeschiedenis, cultuurgeschiedenis, motieven Recensie De Vlaamse journalist en kunstkenner Vic De Donder ging op zoek naar geschilderde portretten en beeldhouwwerken met een glimlach. Hij zocht er twaalf uit van minder bekende meesters, verschillende culturen, alle continenten en verschillende materialen (van goud en brons tot hout en bamboe). Vier zijn er uit Europa. Azië, Amerika en Afrika zijn ook vertegenwoordigd. In de begeleidende essays legt De Donder verbanden met andere kunstwerken, soms uit andere landen en culturen. Dr. J. Kroes Auteur Vic de Donder studeerde wijsbegeerte aan de Gentse universiteit en was jarenlang als cultuurredacteur verbonden aan de dagbladen De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij debuteerde in 1984 met de roman Carolus. Behalve creatief proza publiceerde hij zeer uiteenlopende essays over o.a. Troje, de zeemeermin en het leven van een parochiepriester, en schreef hij reisgidsen over Hongarije, Castilië en Zuid-Engeland. Nog een ander facet van zijn schrijverschap biedt een aantal historische documentaires, over o.a. het collegeleven in Vlaanderen en het soldatenleven in het Belgisch leger. Uitgever Davidsfonds geeft - onder de vleugels van WPG Uitgevers - boeken, cd’s en e-books uit die even gevarieerd zijn als het leven zelf, met focus op geschiedenis en kunst. Maar ook lifestyle, actualiteit, zingeving, toerisme en andere thema’s zitten in het aanbod, net als kinder- en jeugdboeken.geschiedenis

Die Kultur der Kulturrevolution
Alledaagse gebruiksvoorwerpen en de meest uiteenlopende vormen van politieke propaganda uit het China van 1966 tot 1976 staan centraal in het boek 'Die Kultur der Kulturrevolution'. Van deze periode, de Culturele Revolutie, bleven de massale volksoptochten, de alomtegenwoordigheid van de Rode Garde en de haast religieuze personencultus rond de grote roerganger Mao in het collectieve geheugen bewaard. Het was evenwel ook de periode van de heropvoedingskampen en de genadeloze vervolging van intellectuelen en in ongenade gevallen politici. De Culturele Revolutie had duidelijk twee gezichten: enerzijds het streven naar een egalitaire en ideale samenleving, anderzijds de mensonterende, inhumane politieke campagnes en de doelbewuste vernietiging van cultureel erfgoed van onschatbare waarde. In de tentoonstelling en in de publicatie worden beide contradictorische aspecten van een recente periode uit de Chinese geschiedenis, die diepe sporen heeft nagelaten in het dagelijkse leven, op kritische wijze belicht. De meest uiteenlopende 'gebruiksvoorwerpen' komen daarbij aan bod: Mao-pins en -beeldjes, posters en foto's, voorwerpen gedecoreerd met afbeeldingen van Mao of partijinsignes. Stuk voor stuk objecten die in de periode van de Culturele Revolutie en de ongebreidelde personencultus rond Mao alomtegenwoordig waren in de Chinese samenleving. Duitstalig. Tentoonstellingscatalogikunst
