Georges Petitjean
Hedendaagse Aboriginal kunst
De AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen
€ 34,00 Oorspronkelijke prijs was: € 34,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen bood aan de hand van de beste kunstwerken uit de aan het AAMU verbonden collecties een overzicht van de hedendaagse Australische Aboriginal kunst. De kunst van verschillende geografische gebieden werd belicht en individuele kunstenaars krijgen aandacht. Meer dan een museumcatalogus is Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen een naslagwerk voor Aboriginal kunst in Nederland en Europa.
Het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst in Utrecht sloot de deuren voor het laatst op 17 juni 2017, was het enige museum in Europa dat geheel gewijd was aan Australische Aboriginal kunst.
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd.Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw)Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie SmitUitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst
Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
kunst
Marjanne Hulsman
Bouwen op de grens – Midden & Oost
Gids Voor De Funeraire Architectuur In Nederland II. Midden & Oost. Het tweede deel van een prestigieus, vierdelige overzicht van funeraire architectuur in Nederland. Hieronder vallen alle bouwwerken en bouwsels die op en rond begraafplaatsen te vinden zijn: lijkenhuisjes, joodse metaheerhuisjes, grafkapellen, grafkelders, aula's, poortgebouwen, crematoria en dienstgebouwen. Volgens de auteurs is dit onderdeel van het Nederlandse bouwkunstige erfgoed onderbelicht omdat de meeste mensen alleen voor een uitvaart op een begraafplaats komen. Hun boek is bedoeld om in dat manco te voorzien, overigens zonder op volledigheid aanspraak te maken. Dit deel behandelt de provincies Flevoland, Gelderland en Utrecht. Van elk gebouw is een kleurenfoto opgenomen, soms een plattegrond; de tekst gaat in op de betrokken architecten, de tijd van ontstaan en de bouwgeschiedenis. Het catalogusgedeelte wordt voorafgegaan door een uitvoerige inleiding over de funeraire cultuur in Nederland sedert de prehistorie, bouwstijlen en militaire begraafplaatsen, geillustreerd met objecten uit de besproken gebieden. Met woordenlijst, registers op architecten(bureaus) en plaatsnamen, en een overzicht van literatuur en bronnen. De laatste jaren is er een groeiende belangstelling voor funeraire cultuurgoed; voor deze verzorgde uitgave zal daarom een redelijke belangstelling bestaan. Godoy & godoy366 blz
kunst
Manzoni in Holland
Als een van de grootste wegbereiders van de internationale conceptuele kunst onderhield de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni een bijzondere band met Nederland. Nu zijn intensieve correspondentie met de Rotterdamse galeriehouder Hans Sonnenberg voor het eerst toegankelijk is gemaakt, wordt de omvang van Manzoni's invloed op de naoorlogse avant-garde in Nederland zichtbaar. Gedurende zijn korte kunstenaarscarrière vervaardigde Piero Manzoni meer dan duizend doeken, sculpturen en andere objecten. De conventionele kaders van het kunstwerk werden door hem op radicale wijze doorbroken, waarbij zelfs het lichaam van de kunstenaar onderdeel werd van het werk. Daartegenover staan zijn Achromes, letterlijk: 'zonder kleur'. Het oppervlak van het schilderij werd bij Manzoni een ruimte voor onbegrensde mogelijkheden. Het bood niet langer plaats aan de illusie van de geschilderde voorstelling of het persoonlijke expressieve gebaar van de kunstenaar, maar werd een op zichzelf staande entiteit. Het werk van Manzoni was van grote invloed op de Nederlandse nul- en internationale ZERO-kunstenaars. Nai010pap - 166 blz