Alfred Roller
Der Rosenkavalier
Skizzen für die Kostüme und Dekorationen
€ 78,00 Oorspronkelijke prijs was: € 78,00.€ 15,00Huidige prijs is: € 15,00.
ISBN: 9783958290525. Auteur: Alfred Roller Bindwijze: ing Taal: duits Paginas: 52 Uitgever: Steidl Gerhard Verlag Categorie: Kunst.
Kostuums van de opera ‘Der Rosenkavalier’ door Hugo von Hofmannsthal; muziek van Richard Strauss.
Gerelateerde producten
kunst
Theo Loevendie
Memoires van een componist
Het leven van Theo Loevendie is een soort 'van krantenjongen tot miljonair'-verhaal, maar dan meer in artistiek en sociaal opzicht dan in letterlijke zin. Theo Loevendie werd in 1930 geboren en groeide op in armelijke omstandigheden in een Amsterdamse volksbuurt. In zijn kindertijd was muziek op straat zijn grote inspiratie, omdat hij thuis geen andere muziek kende dan wat volkse smartlappen. Als kleuter werd hij zelfs twee keer als vermist opgegeven omdat hij de uitdrukking 'met de muziek mee' letterlijk in de praktijk had gebracht toen er een optocht met muziek voorbijkwam. Zijn reddende engel was de onderwijzer op de lagere school, die hem in contact bracht met de muziek van Johann Sebastian Bach. Mede door de erbarmelijke omstandigheden in de Tweede Wereldoorlog duurde het tot 1947 voordat een geleende klarinet het startschot vormde voor een inhaalmanoeuvre die Loevendie via het conservatorium bracht tot het hoofdleraarschap compositie aan de conservatoria van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Als componist reist Loevendie al jarenlang de wereld af om uitvoeringen van zijn muziek toe te lichten en jonge componisten te onderrichten in masterclasses. Daarnaast blijft hij ook de jazzmuziek trouw die hij na de oorlog als tiener leerde kennen. Ook op latere leeftijd is Loevendie nog altijd creatief, zoals een unaniem enthousiast ontvangen concertuitvoering van zijn opera The Rise of Spinoza in 2014 in het Concertgebouw nog eens aantoonde. Prometheuspap - 284 blz
kunst
Jan van der Kooi
Jan van der Kooi werd geboren in 1957 (Bedum) en studeerde aan Academie Minerva in Groningen. De onderwerpen voor zijn werk zoekt hij in zijn eigen omgeving. Zijn schilderijen concentreren zich heel sterk op de kleuren van het licht - zonlicht, strijklicht, tegenlicht. Gefilterd of tegengehouden of omgebogen door glas, vitrage, ijzel. Of licht zoals weerkaatst vallend op een vloer. 'Het zijn', zegt Jan van der Kooi, 'studies in wit'.Als tekenaar excelleert Van der Kooi met zijn studies van allerhande dieren. Doorgaans uitgevoerd in krijt zijn zij zo overtuigend en zo levensecht dat je soms bijna zou vergeten dat het 'slechts' om tekeningen gaat. Naast Van der Kooi's dierstudies verdienen vooral zijn Hollandse landschappen - meestal uitgevoerd met penseel en gewassen inkt - speciale vermelding. Hij verstaat daarbij de kunst van het weglaten en weet licht in zijn werk te brengen.Een lange constante in Van der Koois oeuvre zijn verder zijn zelfportretten. Misschien is er na Rembrandt geen kunstenaar die het eigen gezicht zozeer tot inzet van studie heeft gemaakt. Jan van der Kooi kan het af zonder eigen galerie, gaat zonder trommels en trompetten door het leven en exposeert slechts eens in de vijf jaar, maar wordt desondanks gezien als de beste tekenaar van dit moment. THOTHPAP - 174 blz
kunst
Tjeu van den Berk
Papageno & Papagena
Papageno en Papagena, de vogelvanger en zijn vrouwtje uit Mozarts opera 'Die Zauberflöte' worden door de meeste regisseurs als potsierlijke types neergezet. Volgens Tjeu van den Berk vormen ze eigenlijk de dubbele hoeksteen van de opera. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat vrijmetselaar Mozart met 'Die Zauberflöte' een alchemistische allegorie schreef. Papageno en Papagena zijn in dit verhaal de mercuriale Tweeling, de kwikzilverige, androgyne Mercurius, die Tamino en Pamina begeleidt en 'koppelt' op hun tocht van duisternis naar licht. Van den Berk heeft al eerder een belangwekkende bijdrage geleverd aan de ontsluiering van deze opera in zijn boek 'Die Zauberflöte. Een alchemistische allegorie'. Dit keer gaat hij, met als achtergrond de gehele opera, specifiek in op beide 'vreemde vogels'. Hij verwerkt daarin nieuw onderzoeksmateriaal betreffende het libretto, de librettisten en de plaats van de vrijmetselarij in het Wenen van Mozart. Meinemapap - 271 blz
kunst
Marc Didden (red.)
Hugo Claus, con amore
Tien jaar na de dood van Hugo Claus is 'Hugo Claus, con amore' een liefdesverklaring aan de totaalkunstenaar: de schrijver, de schilder, de theaterman, de filmmaker én de mens. Leg het boeiende parcours van de meester mee opnieuw af, langs de plekken die hem dierbaar waren - Oostende, Parijs, Gent, Amsterdam, Brussel, New York - en de thema's die erin oplichten: Claus als dichter, speelvogel, geëngageerd kunstenaar, altijd verleidend en misleidend. 'Hugo Claus, con amore' gaat over 'België en zijn verdriet', maar even goed over mei '68, erotiek, 'zeezucht', CoBrA en zoveel meer. Petanque bijvoorbeeld, en bodybuilding. Met bekend en minder bekend werk van Hugo Claus zelf, maar ook van Karel Appel, Michaël Borremans, James Ensor, Thierry De Cordier, Roger Raveel, Luc Tuymans, Herman Selleslags, Ed van der Elsken en Jan Vanriet en met teksten van Marc Didden, Bernard Dewulf, Suzanne Holtzer, Caroline Lamarche, Kurt De Boodt en Paul Dujardin. Lannoogeb - 256 blz