Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De Pyramide van Austerlitz – La Pyramide d’Austerlitz
De Pyramide van Austerlitz – La Pyramide d’Austerlitz
Een herinnering aan de Franse tijd in Nederland. Un lieu de mémoire du Temps des Français
€ 12,50 € 7,90
Midden in Nederland, verscholen in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug, staat een merkwaardige heuvel met een obelisk erop. Deze heuvel had oorspronkelijk de vorm van een Egyptische piramide en werd in 1804 opgeworpen door Franse en Nederlandse soldaten die hier hun tentenkamp hadden. Het idee kwam van hun opperbevelhebber, de Franse generaal Marmont. In 1806 gaf Lodewijk Napoleon, die toen koning van ons land was, het monument de naam ‘Pyramide van Austerlitz’ naar de gelijknamige slag in het huidige Tsjechië.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Theo Mulder
De hersenverzamelaar
Wat kan de vorm van een schedel zeggen over iemands persoonlijkheid? Het is een vraag die de Weense arts Franz Joseph Gall eind achttiende eeuw mateloos intrigeerde. Volgens Gall kon men door aan de schedel te voelen moordzucht, agressie en andere eigenschappen lokaliseren ? een wetenschap die later bekend werd onder de naam frenologie. Hij concludeerde dat de geest zich in het brein bevond en dat geestesziekten dan ook hersenaandoeningen waren. Het lokaliseren van eigenschappen door de schedel te betasten bleek een dramatische misvatting. Niettemin leverde Gall indrukwekkende bijdragen aan de wetenschap. In 1796 begon hij met lezingen in zijn huis in Wenen, waarbij hij hersenen in een zorgvuldige mix van theater en wetenschap ontleedde. Toen de Oostenrijkse keizer Franz II deze controversiële evenementen verbood, besloot Gall zijn geluk elders te beproeven en trok met een koets vol schedels door heel Europa. Zijn ster rees snel, maar de ijdele Gall bleef achtervolgd door controverse. In Frankrijk kreeg hij ruzie met Napoleon en de Kerk plaatste al zijn boeken op de Index. Desondanks veroverden zijn ideeën Groot-Brittannië en Amerika en hadden daar enorme invloed. Galls denkbeelden raakten alle gebieden van de maatschappij, van de geneeskunde tot de kunsten, ze drongen door tot de rechtszaal en effenden de weg voor de antropologie en de neuropsychologie. En ze zijn nog altijd niet uit de wetenschappelijke arena verdwenen. Met veel kennis van zaken schetst Theo Mulder een portret van het veelbewogen leven van Gall en zijn volgers tegen de wetenschappelijke en politieke achtergrond van de negentiende eeuw.geschiedenis

Lode Melis
De piemel van Napoleon
Geschiedenis bestaat uit fabels en feiten. En soms zijn de fabels even belangrijk als de feiten. Sommige middeleeuwse vorsten voelden zich pas gelukkig wanneer hun stamboom terugging tot fictieve vorsten zoals Hector van Troje of koning Arthur. Dat beïnvloedde hun karakter en hun beslissingen, die de loop van de geschiedenis bepaalden. Die feiten en fabels maken 'De Piemel van Napoleon' zo boeiend. De componist Handel was een muzikale zakkenroller, Michelangelo een viespeuk en ziekelijk wantrouwig. Jan Klaasen was oorspronkelijk een duivel, maar hij heeft wel echt bestaan. Of Anne Boleyn écht drie tepels had weten we niet. Al heeft die derde wel politieke gevolgen gehad. Heeft Casanova een opera geschreven? En wat hebben Sneeuwwitje en Parsival gemeen? Dat heksen op bezems vliegen weet iedereen. Maar waarom gaan ze door de schouw en niet door het raam? En waar hebben ze die gekke punthoed vandaan? En dan is er natuurlijk nog de piemel van Napoleon?geschiedenis

Ron Wunderink
Met KLM de wereld rond
Luitenant-vlieger Albert Plesman en oud-opperbevelhebber van het Nederlandse leger generaal C.J. Snijders namen in 1919 samen met een aantal bankiers en scheepsmagnaten het initiatief voor een echte 'start-up': een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. En al voor de officiële oprichting in 1919 kreeg de KLM het predicaat Koninklijk. Een unicum, dankzij de goede relatie van een van de oprichters met de jonge koningin Wilhelmina, die grote belangstelling voor de luchtvaart had. Inmiddels is de onderneming een van de grootste werkgevers van Nederland, waar nog steeds een achterkleinzoon van de oprichter gezagvoerder is. Hoe heeft KLM zich een eeuw lang weten te handhaven in de top van de burgerluchtvaart, terwijl de concurrentie steeds feller werd? Hoe wist men het bedrijf van de Flying Dutchman tot een wereldmerk te maken? 'Met KLM de wereld rond' volgt de hoofdrolspelers: van Albert Plesman tot directeur Pieter Elbers. Via hun verhalen en die van piloten, stewardessen en grondpersoneel beleven we de spanning, de tegenslagen, de gevechten, de avonturen en de nooit ophoudende ambitie om de wereld te veroveren.geschiedenis
