Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Met KLM de wereld rond
Luitenant-vlieger Albert Plesman en oud-opperbevelhebber van het Nederlandse leger generaal C.J. Snijders namen in 1919 samen met een aantal bankiers en scheepsmagnaten het initiatief voor een echte ‘start-up’: een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. En al voor de officiële oprichting in 1919 kreeg de KLM het predicaat Koninklijk. Een unicum, dankzij de goede relatie van een van de oprichters met de jonge koningin Wilhelmina, die grote belangstelling voor de luchtvaart had. Inmiddels is de onderneming een van de grootste werkgevers van Nederland, waar nog steeds een achterkleinzoon van de oprichter gezagvoerder is. Hoe heeft KLM zich een eeuw lang weten te handhaven in de top van de burgerluchtvaart, terwijl de concurrentie steeds feller werd? Hoe wist men het bedrijf van de Flying Dutchman tot een wereldmerk te maken? ‘Met KLM de wereld rond’ volgt de hoofdrolspelers: van Albert Plesman tot directeur Pieter Elbers. Via hun verhalen en die van piloten, stewardessen en grondpersoneel beleven we de spanning, de tegenslagen, de gevechten, de avonturen en de nooit ophoudende ambitie om de wereld te veroveren.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Dear old Bones
Op 1 februari 1886 werd de Engelse Elizabeth Saxton Winter (1857-1936) gouvernante van prinses Wilhelmina (1880-1962), die in 1890 koningin werd door het overlijden van haar vader koning Willem III. Haar moeder koningin Emma nam tot 1898 als regentes de regering voor haar waar. Miss Winter zou in dienst blijven tot en met de belijdenis van Wilhelmina eind oktober 1896, omdat daarmee de opvoeding voltooid was. Zij heeft al die jaren Wilhelmina van nabij meegemaakt, tijdens de privélessen, bij sport en spel, op reizen in binnen- en buitenland. Tijdens haar vakanties in Engeland ontving ze van haar pupil aanvankelijk kinderbriefjes, die allengs uitgebreider en inhoudelijker werden en de lezer een goed inzicht geven in Wilhelmina's jeugd. Onthullend zijn de lange brieven die Wilhelmina wekelijks schreef na het ontslag van Miss Winter in 1896. Tal van interessante thema's passeren de revue: lessen van (hoog)leraren, haar liefhebberijen: tekenen en schilderen, de reizen naar het buitenland, haar meningen over mensen en omstandigheden, ontmoetingen met bekende personen, koningen en keizers, activiteiten rond Sinterklaas, Kerstmis en Pasen, haar bezoeken in het land en het bijwonen van culturele, sportieve en sociale evenementen, maar ook haar verdrietige momenten en eenzaamheid, haar geloof in de Allerhoogste, en bovenal haar groei naar het koningschap en haar hoge taakopvatting. Het contact met Miss Winter zou tot aan haar overlijden in 1936 blijven bestaan. De integrale publicatie van deze egodocumenten levert een waardevolle en belangrijke bijdrage aan de Oranjehistoriografie.geschiedenis

Gert-Jan Johannes
De vliegende Hollander
De vlieger lijkt een vluchtig ding: leuk voor de kleintjes maar na de kindertijd al snel vergeten. Hoe valt dan te verklaren dat zo veel Nederlanders gefascineerd zijn door het vliegeren? Want Nederland is een echt vliegerland. Wie de vlieger volgt, ontdekt vierhonderd jaar Nederland in vogelvlucht. 'De vliegende Hollander' laat zien hoe de vlieger opduikt in talloze beroemde romans, gedichten en liederen, op schilderijen en prenten, op gebruiksvoorwerpen en interieurversieringen. Nederland is opgegroeid met de vlieger, en steeds weer worden nieuwe ideeën en verlangens op de vlieger geprojecteerd. 'Zeg het met vliegers', lijkt het devies. Maar wát zeggen we ermee? De vliegerende Hollander zoekt naar het antwoord op die vraag.geschiedenis

Fik Meijer
Via Appia
In 312 v.Chr. werd het startsein voor de aanleg van Via Appia gegeven en nog geen vijf jaar later was het eerste traject tot Capua gereed. In 191 v.Chr. was de weg voltooid en konden reizigers zonder onderbrekingen de bijna 570 kilometer van Rome naar Brindisi afleggen. Eerst deden alleen soldaten dat, later volgden leden van officiële delegaties en heel veel handelaren, toeristen en pelgrims. Reisverslagen zijn er bijna niet. Er is één uitzondering: een satire van de dichter Horatius. In 37 v.Chr. reisde hij over de Via Appia voor een diplomatieke missie. Fik Meijer volgt nu zijn spoor. 'Via Appia' gaat over wagens en herbergen, kaarten en mijlstenen en over beroemde schrijvers en schilders die over de Via Appia hebben gelopen. Meijer beschrijft de weg en de stadjes in de nabije omgeving. Daarnaast vertelt hij over gedenkwaardige gebeurtenissen op of bij de Via Appia, zoals de moord op de radicale volkstribuun Clodius, het levenseinde van Cicero, de slachting van de mannen van de slavenleider Spartacus en over de gevolgen van de Slag bij Cannae en de inspanningen van verschillende keizers om de weg in goede staat te houden. Door de kaarten en de talrijke kleurenfoto's van de belangrijkste bezienswaardigheden komt de 'Via Appia' ook visueel tot leven.geschiedenis
