Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De Pyramide van Austerlitz – La Pyramide d’Austerlitz
De Pyramide van Austerlitz – La Pyramide d’Austerlitz
Een herinnering aan de Franse tijd in Nederland. Un lieu de mémoire du Temps des Français
€ 12,50 Oorspronkelijke prijs was: € 12,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789079156054. Bindwijze: geb Taal: nl/fr Uitgever: Gegarandeerd Onregelmatig Paginas: 71 Categorie: Geschiedenis.
Midden in Nederland, verscholen in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug, staat een merkwaardige heuvel met een obelisk erop. Deze heuvel had oorspronkelijk de vorm van een Egyptische piramide en werd in 1804 opgeworpen door Franse en Nederlandse soldaten die hier hun tentenkamp hadden. Het idee kwam van hun opperbevelhebber, de Franse generaal Marmont. In 1806 gaf Lodewijk Napoleon, die toen koning van ons land was, het monument de naam ‘Pyramide van Austerlitz’ naar de gelijknamige slag in het huidige Tsjechië.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Mark Braude
De onzichtbare keizer
Na jarenlang te hebben geheerst over een keizerrijk van tachtig miljoen mensen, dat zich uitstrekte over half Europa, zat Napoleon plotseling vast op het minuscule eilandje Elba. Als het aan de leiders van Europa had gelegen, was dit zijn einde geweest. Maar Napoleon wilde maar een ding: terug naar het Franse vasteland, terug naar de macht. Met zijn buitengewone charisma wist hij zijn beide bewakers, en daarna de rest van het eiland, al snel in zijn greep te krijgen. Na tien maanden ballingschap ontsnapte hij van Elba, met duizend volgelingen achter hem aan. Hij trok op naar Parijs en heroverde de Tuilerieën ? en dat allemaal zonder een schot te lossen. Niet veel later zouden tienduizenden van zijn voor- en tegenstanders om het leven komen bij Waterloo. Braude beschrijft de vreemde ballingschap en de onwaarschijnlijke ontsnapping van Napoleon met veel oog voor sprekende details. 'De onzichtbare keizer' biedt helder nieuw inzicht in een periode die in de geschiedschrijving meestal wordt verwaarloosd, maar in feite een zeer dramatische episode was in de carrière van Napoleon. Balanspap - 408 blz
geschiedenis

Adam Brookes
Breekbare lading
Adam Brookes reconstrueert de unieke reis van zestien jaar van museumdirecteur Ma Heng om de kunstschatten van de Verboden Stad veilig te stellen, een tocht die ons veel leert over het huidige China. Toen Japan in 1931 Mantsjoerije binnenviel, groeide de angst voor luchtaanvallen op Peking. Men vreesde voor het lot van de kunstschatten in de Verboden Stad: kostbaar porselein, zijdeschilderingen van onschatbare waarde, unieke kalligrafieën en bibliotheken, plus tien reusachtige stenen met inscripties die worden beschouwd als de oerteksten van China. Ma Heng, de bescheiden museumdirecteur, kreeg opdracht alles te laten inpakken en mee te nemen het binnenland in. Het werd het begin van een ongelooflijke reis, die bijna zestien jaar zou duren. Al die tijd waren Heng en zijn curatoren onderweg, met bijna twintigduizend houten kratten vol kostbaarheden. Ze reisden per trein en stoomboot, in vrachtwagens, met vlotten en soms te voet, hun lading op de ruggen van talloze dragers. Zo drongen ze steeds dieper het land in. De schatten kwamen terecht in grotten, tempels en schuren, waar de curatoren ze zo goed mogelijk probeerden uit handen te houden van de oprukkende Japanse troepen, en te beschermen tegen termieten, vocht, hitte en kou. Na de Japanse capitulatie laaide de Chinese Burgeroorlog op, met uiteindelijk een verdeeld land als gevolg. Dat zou ook het lot bepalen van de collectie zelf: een deel kwam terecht in Beijing, een ander in Taipei. Dankzij uitgebreid onderzoek en vele gesprekken met getuigen wist Adam Brookes de unieke en ongelooflijke reis van Ma Heng te reconstrueren, een tocht die ons veel leert over het huidige China. Breekbare lading is een weergaloos thrillerachtig verhaal dat boeit van begin tot eind. Balanspap - 408 blz
geschiedenis

Theo Mulder
De hersenverzamelaar
Wat kan de vorm van een schedel zeggen over iemands persoonlijkheid? Het is een vraag die de Weense arts Franz Joseph Gall eind achttiende eeuw mateloos intrigeerde. Volgens Gall kon men door aan de schedel te voelen moordzucht, agressie en andere eigenschappen lokaliseren ? een wetenschap die later bekend werd onder de naam frenologie. Hij concludeerde dat de geest zich in het brein bevond en dat geestesziekten dan ook hersenaandoeningen waren. Het lokaliseren van eigenschappen door de schedel te betasten bleek een dramatische misvatting. Niettemin leverde Gall indrukwekkende bijdragen aan de wetenschap. In 1796 begon hij met lezingen in zijn huis in Wenen, waarbij hij hersenen in een zorgvuldige mix van theater en wetenschap ontleedde. Toen de Oostenrijkse keizer Franz II deze controversiële evenementen verbood, besloot Gall zijn geluk elders te beproeven en trok met een koets vol schedels door heel Europa. Zijn ster rees snel, maar de ijdele Gall bleef achtervolgd door controverse. In Frankrijk kreeg hij ruzie met Napoleon en de Kerk plaatste al zijn boeken op de Index. Desondanks veroverden zijn ideeën Groot-Brittannië en Amerika en hadden daar enorme invloed. Galls denkbeelden raakten alle gebieden van de maatschappij, van de geneeskunde tot de kunsten, ze drongen door tot de rechtszaal en effenden de weg voor de antropologie en de neuropsychologie. En ze zijn nog altijd niet uit de wetenschappelijke arena verdwenen. Met veel kennis van zaken schetst Theo Mulder een portret van het veelbewogen leven van Gall en zijn volgers tegen de wetenschappelijke en politieke achtergrond van de negentiende eeuw. Balansgeb - 360 blz
geschiedenis

Ron Wunderink
Met KLM de wereld rond
Luitenant-vlieger Albert Plesman en oud-opperbevelhebber van het Nederlandse leger generaal C.J. Snijders namen in 1919 samen met een aantal bankiers en scheepsmagnaten het initiatief voor een echte 'start-up': een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. En al voor de officiële oprichting in 1919 kreeg de KLM het predicaat Koninklijk. Een unicum, dankzij de goede relatie van een van de oprichters met de jonge koningin Wilhelmina, die grote belangstelling voor de luchtvaart had. Inmiddels is de onderneming een van de grootste werkgevers van Nederland, waar nog steeds een achterkleinzoon van de oprichter gezagvoerder is. Hoe heeft KLM zich een eeuw lang weten te handhaven in de top van de burgerluchtvaart, terwijl de concurrentie steeds feller werd? Hoe wist men het bedrijf van de Flying Dutchman tot een wereldmerk te maken? 'Met KLM de wereld rond' volgt de hoofdrolspelers: van Albert Plesman tot directeur Pieter Elbers. Via hun verhalen en die van piloten, stewardessen en grondpersoneel beleven we de spanning, de tegenslagen, de gevechten, de avonturen en de nooit ophoudende ambitie om de wereld te veroveren. Balanspap - 288 blz