Henk Boom
De bezeten visionair
Vijfhonderd jaar controverse over Jheronimus Bosch
€ 22,50 Oorspronkelijke prijs was: € 22,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Was hij een ziener of alchemist, surrealist of moralist, katholiek of ketter, Nederlander of Vlaming? Vijfhonderd jaar na de dood van Jheronimus Bosch weten we nog altijd niets over de schilder. Zelfs zijn naam roept vragen op: als kind was hij Joentje van Aken, in Spanje was hij El Bosco. Dat laat onverlet dat hij nog steeds bewondering en verwondering oogst terwijl kunsthistorici, romanciers, theologen, filologen en filosofen over elkaar heen rollen in hun publicaties waarin zij het werk van de mythische Jheronimus Bosch proberen te verklaren. In de lange aanloop naar de twee grote Bosch-exposities in ‘s-Hertogenbosch en Madrid volgde Henk Boom het spoor van al die interpretaties en controverses. Interviews en archiefonderzoek leidden tot een bizar verhaal over mystiek en mysterie. Een verhaal dat deze bezeten visionair al vijf eeuwen omringt.
Gerelateerde producten
kunst

Bram Kempers
De schepping van Melle
Melle Oldeboerrigter (1908-1976) is ongetwijfeld één van de meest bizarre Nederlandse beeldend kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn werk wekte in de jaren vijftig tot zeventig zowel grote bewondering als totale afwijzing. Het laatste met name door de vaak erotische lading van zijn beelden, die in feite over Leven-Natuur en Dood-Verderf gaan. Niet voor niets noemde hij zichzelf een visionair schilder. Vaak werd zijn werk vergeleken met dat van de fantastische schilder Jeroen Bosch. Opgegroeid in een socialistisch arbeidersmilieu, werd zijn levensvisie bepaald door de crisistijd van de jaren dertig. Anarchisme, sociale bewogenheid en deelname aan het verzet tegen de Duitse bezetting zetten hem aan tot politiek en sociaal geëngageerde tekeningen. Hoe omstreden zijn werk was, blijkt uit het feit dat W. Sandberg in 1955 enkele schilderijen van hem weigerde voor een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Werkelijke erkenning volgde pas in de jaren zestig en zeventig, onder meer in 1972 met een grote overzichtstentoonstelling in datzelfde Stedelijk Museum. THOTHGEB - 191 blz
kunst

Noah Charney
Kunstvervalsing
Hoe kon een surrealistische schilder van licht erotisch getinte taferelen als 's werelds meest succesvolle Vermeer-vervalser de nazi's om de tuin leiden? Wat dreef beruchte meestervervalsers door de eeuwen heen? Waarom vervalst men Basquiat, Dürer, Van Eyck, Appel, Matisse, Warhol of Banksy? 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' legt het mysterie, de intriges en de schandalen van kunstvervalsing bloot. Deze vorm van criminaliteit wordt vaak beschouwd de roemrijkste van alle misdaden. De geschiedenis van kunstvervalsingen zit vol met misdaadverhalen, die fascinerend, vaak bizar en altijd waargebeurd zijn. 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' beschrijft de avonturen en mislukkingen van meestervervalsers van vroeger en nu. Het ontrafelt de criminele masterminds en laat zien hoe ze door een mix van genialiteit, trots, wraak, roem, misdaad, opportunisme, geld en macht tot hun daden worden gedreven. Niet alleen beeldende kunst, maar ook zwendel in wijn, archeologische vondsten en literatuur komt aan bod. Vervalsen is al zo oud als de handel in kunst, en ook de huidige kunstwereld wordt regelmatig geplaagd door miljoenenzwendels. Kunstmisdaadexpert Noah Charney onderzoekt hoe en waarom 's werelds meest kundige vervalsers ? op vaak ingenieuze en charmante wijze ? erin slaagden de kunstwereld te misleiden. Hij ontrafelt de trucs van hun handel en beschrijft hoe ze uiteindelijk tegen de lamp liepen, na grondig speurwerk, wetenschappelijke analyse of gewoonweg geluk. Ook laat Charney zien hoe de kunstwereld zelf bij vervalsing is betrokken, bijvoorbeeld door vervalsing te ontkennen om daarmee het eigen gezicht te redden. Welkom in de wereld van kunstvervalsing. En wees gewaarschuwd: vertrouw niet altijd op wat je ogen zien. Terrageb - 296 blz
kunst

Gunter Hauspie
De Grote van Eyck Atlas
Jan van Eyck is in de vijftiende eeuw een van de grootste vernieuwers die de schilderkunst ooit gekend heeft. Dankzij zijn oog voor detail en enorme technische vaardigheid oogsten zijn schilderijen tot op de dag van vandaag grote bewondering van kunstkenners en -liefhebbers. De hoge kwaliteit van het werk van Jan van Eyck wordt mede verklaard door zijn openheid naar de wereld. In de bruisende handelsstad Brugge maakt hij kennis met nieuwe ingrediënten en materialen die daar van heinde en ver aangevoerd worden. Hij experimenteert er volop. Zelf reist de meester naar het diepe zuiden en waarschijnlijk naar het Midden-Oosten. Hij doet er als aandachtig toeschouwer menig indruk op en verwerkt die in zijn schilderijen. In 'De Grote van Eyck Atlas' reis je in het spoor van Jan van Eyck naar de plaatsen die hem gemaakt hebben tot de inspirerende kunstenaar die hij was. Van het kleine Maaseik tot de paleizen van de grote vorsten uit die tijd. Dankzij het vele oude en nieuwe kaartmateriaal en de inspirerende routes wandel je als het ware zelf mee op het levenspad van de meester. Lannoogeb - 192 blz
kunst

Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz