Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de waardering door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. ‘Adriaen Brouwer. Meester van emoties’ brengt hierin verandering.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Hofman
Jan Hofman is bijna een halve eeuw werkzaam als beeldend kunstenaar. Als graficus en als schilder met gemengde technieken. Het werk heeft aanwezigheid en zeggingskracht, is spannend en dwingt tot een visueel avontuur - hoe verscheiden ook, zijn oeuvre heeft een eigen identiteit. Opvallend is ook de technische perfectie en de zorgvuldigheid waarmee elk werkstuk tot stand komt. Hofman kreeg waardering als een creatief en technisch begaafd kunstenaar, met een boeiend en onderscheidend oeuvre. Zijn kunst verdient ruime aandacht. Dat bracht enkele kunstliefhebbers ertoe Hofman een breed podium te geven. Zij richtten de Stichting Jan Hofman Kunstenaar op en organiseerden in 2009 een overzichtstentoonstelling in Leeuwarden, de stad waar hij werkt. Bovendien wilden zij met een boek persoon en werk van Jan Hofman extra belichten. Recensie Technisch raffinement en een streven naar esthetische effecten strijden om de eer het belangrijkste beoordelingscriterium in het werk van Jan Hofman te zijn. Deze in 1942 in Groningen geboren, maar langdurig in Friesland actieve kunstenaar heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Nogal wat stukken zijn in buitenlandse collecties opgenomen. De chronologisch geordende catalogus laat vooral Hofmans grafische werk zien, vanaf 1961 tot nu, omlijst door twee inleidende teksten, een paar gedichten en overzichtslijsten. De essays (een kort stuk van Evert Duintjer Tebbens en een langer stuk van Jan Snijder) zijn in het Engels vertaald en in kleiner lettertype afgedrukt in de marge van de Nederlandse tekst. Hoe boeiend sommige vroege werken ook al zijn, pas eind jaren tachtig bereikt Hofman de staat die we nu verbinden met zijn naam. Toch is het onderscheidend vermogen daarvan, afgezet tegen de hedendaagse grafiek, niet opvallend groot. Hofman werkt vaak abstract, maar figuratieve elementen zoals plantmotieven zijn nooit veraf. Monumentale kracht en een boeiend coloriet biedt hij altijd. Metagegevens · Friese Pers Boekerij · Hardback · 143 pagina’s · Geïllustreerd · ISBN 9789033008009 · NUR: 6423 – Monografie (kunst) · Genre: Beeldende kunst, Monografie · Trefwoorden: Jan Hofman, Friese schilder. Uitgeverij FPB | NB is de grootste uitgever van boeken in Noord-Nederland en onderdeel van Krijgsman Public Warehousing. FPB | NB legt zich toe op uitgaven van, voor en over Friesland, Groningen en Drenthe en is verder gespecialiseerd in het ontwikkelen van gelegenheids- en jubileumuitgaven voor bedrijven, overheden, instellingen, gemeenten en verenigingen. In zowel grote als kleine oplagen, compleet met professionele redactionele begeleiding, productie en landelijke distributie.kunst

Nils Büttner
Rubens
Rubens is een van de bekendste en meest grootse schilders uit de Nederlandse en Vlaamse schilderkunst. Zijn tijdgenoten prezen Rubens als 'God van de schilders', en tot op de dag van vandaag wordt hij als de belichaming van de barokke schilderkunst beschouwd. Rubens schiep portretten, landschappen en politieke allegorieën, maar wijdde zich vooral aan voorstellingen van mythologische taferelen en religieuze werken in de geest van de katholieke hervorming. Het oeuvre van Rubens, dat bestaat uit meer dan 1400 schilderijen en schetsen, is overweldigend. In 'Rubens' schetst kunsthistoricus Nils Büttner het leven van de Vlaams-Nederlandse schilder en presenteert hij diens werk in al zijn diversiteit. Aan de hand van beelden en biografische context geeft Büttner inzicht in de maatschappelijke positie van Rubens, vanaf zijn beginjaren in Italië tot aan zijn tijd aan de Europese hoven, en hoe die zijn werk op meerdere fronten beïnvloedde. Rubens verkeerde in dezelfde kringen als de rijken, machtigen en intellectuelen van zijn tijd, maar dat was niet altijd zo geweest. Büttner brengt deze grootheid uit de schilderkunst op overtuigende wijze tot leven.kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf.kunst

De Nederlandse brug
Nederland telt duizenden bruggen. Een brug die wij op een bepaalde locatie zien is daar vaak niet de eerste: sommige blijken al een lange geschiedenis achter de rug te hebben en over illustere voorgangers te beschikken. Als ‘voorouders’ van de huidige bruggen, schetsen zulke bruggen een beeld van de tijd en van de ontwikkelingen in de bruggenbouw. In 'De Nederlandse brug' worden veertig markante bruggen gepresenteerd waarmee wij in het dagelijks leven worden geconfronteerd: van stoere bruggen over de grote rivieren, charmante kleine bruggetjes over verstilde grachten tot indrukwekkende spoor- en verkeersbruggen. Er wordt aandacht besteed aan de opmerkelijke aspecten van deze bruggen. Die kunnen te maken hebben met de historische betekenis van de brug, de vormgeving en landschappelijke inpassing, de monumentenstatus of de bouwwijze. Deze rijk geïllustreerde uitgave brengt op heldere wijze de geschiedenis van de bruggenbouw in Nederland in beeld: van de Sint Servaasburg in Maastricht, de Magere Brug in Amsterdam tot de nieuwe Hanzeboog over de IJssel bij Zwolle. De Nederlandse brug is een onmisbare aanwinst voor iedereen met belangstelling voor de constructie en architectuur van bruggen.