Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Berkeley
Urmson
Berkeley
Kopstukken filosofie
€ 12,50 Oorspronkelijke prijs was: € 12,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789056372781. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Lemniscaat Auteur: Urmson Paginas: 133 Categorie: Filosofie & religie.
De beroemde doctrine van George Berkeley (1685-1753) dat er niet zoiets als materie bestaat, dat het begrip materie volstrekt overbodig en zelfs niet te bevatten is, wordt gemakkelijk misverstaan en onderschat.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

George Berkeley
De beginselen van menselijke kennis
Net als in een droom bestaat alles alleen in je eigen hoofd. De hele wereld is er enkel en alleen omdat jij hem ziet, jij aan hem denkt, jij er in rondwandelt. Zonder geest geen wereld. Iedereen die zich wel eens aan filosofische dromerijen en speculaties heeft overgegeven, heeft zoiets wel eens gedacht. In de filosofie is er één denker wiens naam met dit gedachtegoed verbonden is: George Berkeley (1685-1753). Zijn leer is samen te vatten in esse est percipi, 'zijn is waargenomen worden'. In heldere taal zet Berkeley stap voor stap uiteen waarom materie niet bestaat, waarom er niets anders is dan geesten en de ideeën die ze hebben, waarbij God de hoogste geest is. Berkeley behoort tot de belangrijkste Engelstalige Verlichtingsfilosofen, wiens werk nog steeds veel wordt aangehaald als ultiem voorbeeld van een filosofisch gedachte-experiment dat ons tot waanzinnige, maar consistente gedachten kan brengen. Lemniscaatgeb - 112 blz
esoterie & spiritualiteit

Geshe Michael Roach
De diamantslijper
De Diamantslijper biedt de lezer toepasbare strategieën voor succesvol werken en leven, gebaseerd op een unieke combinatie van oude en moderne wijsheid uit de Tibetaanse boeddhistische traditie. Geshe Michael Roach, een van de grote hedendaagse docenten van het Tibetaanse boeddhisme, verweeft drie niveaus in De Diamantslijper. De eerste is een vertaling van selecties van de Diamantsoetra zelf, een oude tekst die bestaat uit gesprekken tussen de Boeddha en zijn naaste leerling Soebhoeti. Door boeddhisten over de hele wereld gezien als centrale tekst, is de interpretatie van de Diamantsoetra het richtpunt van eeuwenlange aandacht geweest. Op het tweede niveau citeert Geshe Michael Roach uit enkele van de beste commentaren binnen de Tibetaanse traditie. In de eigenlijke tekst van dit boek, het derde niveau, gebruikt hij zowel de soetra als de commentaren als springplank voor zijn eigen leringen. Geshe Michael Roach verschaft nieuw inzicht in de oude wijsheid met behulp van voorbeelden uit zijn eigen ervaring als vice-president van de Andin International Diamond Corporation. Veel van het welslagen van Andin is te danken aan de toepassing van bedrijfsstrategieën, die nu in dit boek uiteengezet worden. De toegankelijke stijl van de auteur en zijn diepgaande spirituele inzichten maken De Diamantslijper tot een tijdloze bron voor iedereen, ongeacht of men al of niet vertrouwd is met het Tibetaanse boeddhisme. Geshe Michael Roach is een volledig ingewijde boeddhistische monnik die, na 22 jaar studie, als eerste westerling zijn geshe-graad (meester van het boeddhisme) ontving van het Tibetaanse Sera Mey-klooster. Naast zijn docentschap van het boeddhisme sinds 1981 is hij ook een geleerde in het Sanskriet, Tibetaans en Russisch en heeft talrijke vertalingen op zijn naam staan. Hij verwierf cum laude zijn graad aan Princeton University en werkte vele jaren voor Andin in New York City. Geshe Michael Roach is stichter en directeur van het Asian Classics Institute en is actief betrokken bij de restauratie van het Sera Mey-klooster. Hij is tevens een van de oprichters van de EBI, het Enlighted Business Institute, dat wereldwijd de werkwijze van De Diamantslijper uitdraagt. Met een voorwoord van Jean Karel Hylkema, auteur van Management vanuit compassie Brespap - 284 blz
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie

Marcus Leroy
Je weg vinden in het daoïsme
Je weg vinden in het daoïsme â ook 'taoïsme' gespeld â is voor een westerling beslist niet eenvoudig. Oosterse filosofie is immers evenzeer beleven als denken. Bovendien omvat en integreert het daoïsme alle velden van het mens-zijn. Het is non-conformistisch en antiautoritair, ook ten aanzien van zichzelf: het pretendeert niet de waarheid te kennen; het legt geen regels of voorschriften op. In Je weg vinden in het daoïsme krijgt de lezer een stap-voor-stap opgebouwde leidraad, glashelder en compleet. Het boek steunt uitvoerig op werk van sinologen en specialisten van het Chinese denken, maar het gaat verder. Het wijst op verbanden met westers denken en moderne wetenschappelijke inzichten. En het toont wat het daoïsme vandaag voor ons kan betekenen. Niettemin is het niet therapeutisch bedoeld; het laat de lezer alle vrijheid om zijn eigen weg te vinden. Marcus Leroy, voormalig Belgisch diplomaat, woonde tientallen jaren in Afrika en Zuidoost-Azië. Al meer dan twintig jaar verdiept hij zich in het daoïsme. Voor hem bestaat er geen betere levensfilosofie. Sterck & De Vreesepap - 160 blz