Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Denken geneest
Albert Kitzler
Denken geneest
Filosofie voor een gezond leven
€ 21,99 Oorspronkelijke prijs was: € 21,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789025307714. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Athenaeum Auteur: Albert Kitzler Paginas: 285 Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie.
In ‘Denken geneest’ verbindt Albert Kitzler als geen ander de wijsheid van de antieke filosofie met ons moderne leven. Dat is nodig, want we lopen vast: stress, zorgen, onrust en angst overvallen ons geregeld. Kitzler is ervan overtuigd dat de ideeën van oude denkers als Seneca, Boeddha, Confucius en vele anderen nog altijd waardevol zijn en werkzame bestanddelen bevatten. Voor de antwoorden op grote levensvragen moeten we dus omkijken: onze geschiedenis en de geschiedenis van het denken bevatten veel wijsheid voor wie ze wil en kan zien. Kitzler betoogt dat filosofie therapeutisch kan werken en kan zorgen voor geestelijk evenwicht en levensvreugde, voor zielenheil.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Jan Bor
Modern modern
De vraag in welke cultuur we leven houdt de gemoederen bezig. en de vraag naar urgentie wint, nu we vrijwillig – onze gegevens op de digitale straat leggen en deze vervolgens worden gebruikt om ons gedrag te controleren. Een serieuze bedreiging voor onze vrijheid. De postmoderne verwarring ligt intussen alweer achter ons. We bevinden ons nog steeds in de moderne cultuur. Gelukkig maar, want behalve bedreigingen biedt deze ook grote kansen. Om erachter te komen waarin het moderne ervan ligt, maakt Bor een wandeling door het hooggebergte van onze cultuur. De nadruk daarbij valt op de drie omwentelingen – in de filosofie, de kunsten en de fysica – die na 1900 hebben plaatsgevonden en die, alle drie, tot een update van onze moderne beschaving leidden. Vandaar de titel Modern modern. De vrijheid die onze cultuur voorstaat zal steeds weer bevochten moeten worden. Dat is de geest van de Verlichting als het hart van de moderne cultuur. Prometheuspap - 205 blz
filosofie & religie
Tjeerd van de Laar
Vrije wil
Discussies over verantwoordelijkheid, zelfverwerkelijking en bewustzijn. Wat is vrije wil? Doen we iets omdat we dat zelf belangrijk vinden, of zijn we slechts een speelbal van onze genen, onze opvoeding en de invloed van de media? Worden onze handelingen aangestuurd door bewuste gedachten, of zijn onze keuzes al in de hersenen tot stand gekomen voordat we ons daar bewust van worden? Had bijvoorbeeld een misdadiger er ook voor kunnen kiezen om geen misdadiger te worden? Het hedendaagse debat over vrije wil is spannend en veelzijdig. De (on)vrijheid van wat we gemakshalve onze wil noemen, staat centraal in discussies over verantwoordelijkheid, zelfverwerkelijking en bewustzijn. 'Vrij wil' is verhelderend voor iedereen die grip wil krijgen op deze materie. Het is rijk aan casussen en sleutelteksten van uiteenlopende denkers: van Kant tot Sartre, van Taylor tot Pereboom. Lemniscaatgeb - 216 blz
filosofie & religie
Krijn van der Jagt
Voorbij geweld en discriminatie
Wat kunnen wij, mensen van nu, nog met de Bijbel? Oude heilige boeken zoals de Bijbel en de Koran zijn voor velen foute teksten geworden die haat, geweld en discriminatie aanmoedigen. Sommige politici willen deze boeken verbieden, omdat men constateert dat ze oproepen tot geweld. Met name het Oude Testament is een verzameling geschriften die bol staan van geweld en discriminatie. Toch zijn er nog steeds mensen, ook in het moderne Westen, die deze teksten letterlijk opvatten als het gezaghebbende woord van God. Hoe is dit te verklaren? En hoe zou het anders kunnen? Moeten we de Bijbel verder ongelezen laten, of moeten we het christelijke boek anders lezen? Krijn van der Jagt vertelt in 'Voorbij geweld en discriminatie' dat het ons iets leert over een wereld die niet meer de onze is, maar waartoe we ons wel degelijk op een zinvolle manier kunnen verhouden, of we nu gelovig zijn of niet. Athenaeumpap - 136 blz