Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Mens in de kosmos
Henri Oosthout
Mens in de kosmos
Een natuurfilosofisch lexicon
€ 22,99 Oorspronkelijke prijs was: € 22,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789086871483.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Klement/ pelckmans
Auteur:
Henri Oosthout
Paginas:
280
Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie.
De hedendaagse filosofie worstelt met de scheiding tussen natuurwetenschap en menswetenschap. Eenzijdig is het populaire simplisme van ‘wij zijn ons brein’. Onbevredigend is evenzeer een denken dat het mathematisch-fysische wereldbeeld buitensluit en zich vastklampt aan de half-religieuze illusie dat de natuurwetten de mens niet aangaan. De oudste filosofie was natuurverklaring. ‘Mens in de kosmos’ laat zien dat geen filosofie het zonder kennis van de natuur kan stellen, maar het legt ook bloot waar de wetenschap verstek laat gaan en alleen de filosofische beschouwing ons verder brengt.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Marcus Leroy
Je weg vinden in het daoïsme
Je weg vinden in het daoïsme â ook 'taoïsme' gespeld â is voor een westerling beslist niet eenvoudig. Oosterse filosofie is immers evenzeer beleven als denken. Bovendien omvat en integreert het daoïsme alle velden van het mens-zijn. Het is non-conformistisch en antiautoritair, ook ten aanzien van zichzelf: het pretendeert niet de waarheid te kennen; het legt geen regels of voorschriften op. In Je weg vinden in het daoïsme krijgt de lezer een stap-voor-stap opgebouwde leidraad, glashelder en compleet. Het boek steunt uitvoerig op werk van sinologen en specialisten van het Chinese denken, maar het gaat verder. Het wijst op verbanden met westers denken en moderne wetenschappelijke inzichten. En het toont wat het daoïsme vandaag voor ons kan betekenen. Niettemin is het niet therapeutisch bedoeld; het laat de lezer alle vrijheid om zijn eigen weg te vinden. Marcus Leroy, voormalig Belgisch diplomaat, woonde tientallen jaren in Afrika en Zuidoost-Azië. Al meer dan twintig jaar verdiept hij zich in het daoïsme. Voor hem bestaat er geen betere levensfilosofie. Sterck & De Vreesepap - 160 blz
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie

Suzanne Weusten
Wij zijn slim
In 'Wij zijn slim' onderzoekt psycholoog Suzanne Weusten de dwaalwegen van het denken, variërend van kleine onschuldige versprekingen en geheugenfoutjes tot grote misgrepen met catastrofale gevolgen. Hoe kan het gebeuren dat je vergeet je kind bij de crèche af te zetten? Waarom kun je zo vaak niet op een naam komen? Hoe kan een groep verstandige mensen een organisatie naar de rand van de afgrond leiden? Het ingenieuze en efficiënte menselijk denkvermogen heeft een keerzijde. Dezelfde mechanismes die ons leven makkelijker maken, die ons behendig door een wereld vol hindernissen leiden, kunnen ons ook op een dwaalspoor brengen en ervoor zorgen dat we iets cruciaals over het hoofd zien en de verkeerde keuze maken. De meeste mensen denken dat hun emoties een rationele beslissing in de weg staan, maar dit is niet zo, al zijn ze wel van invloed. Vooral de energiebesparende en ego strelende strategieën van ons briljante brein kunnen het gezond verstand vertroebelen. Atlas Contactpap - 231 blz
filosofie & religie

Jean Le Rond D'Alembert
Inleidend betoog bij de Encyclopédie
Samen met Denis Diderot was D'Alembert samensteller van de Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers. Voor de in totaal 28 delen die tussen1751 en 1772 verschenen, schreef hij een inleiding, waarin hij de opbouw van de Encyclopédie bespreekt. De menselijke kennis, schrijft hij, is als een labyrint, waar we een weg in moeten zoeken. En de filosoof is degene die ons bij de hand kan nemen, want hij heeft het overzicht, in de vorm van een encyclopedie. Maar hij houdt ook een pleidooi voor een opvatting over de bron van onze kennis, dan in die tijd gebruikelijk: niet aangeboren ideeën maar zintuiglijke waarnemingen. En dat is een nog altijd modern fundament van onze individualiteit. Wij beseffen soms maar half hoezeer wij de nazaten van de achttiende-eeuwse 'encyclopedisten' zijn. Wereldbibliotheekgeb - 190 blz