Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/Het Joodse koninkrijk van Himyar en de Christelijke martelaars van Nadjrân
Pieter Q. van der Horst
Het Joodse koninkrijk van Himyar en de Christelijke martelaars van Nadjrân
Joden en christenen in Arabië in de zesde eeuw
€ 12,50 Oorspronkelijke prijs was: € 12,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789025307769. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Athenaeum-Polak & Van Gennep Auteur: Pieter Q. van der Horst Auteur tussenvoegsel: van der Paginas: 117 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
In ‘Het Joodse koninkrijk van Himyar en de Christelijke martelaars van Nadjrân’ wordt een onbekende, fascinerende episode uit de vroege joodse geschiedenis behandeld: het joodse koninkrijk in het Zuid-Arabische Himyar (het huidige Jemen) en de christenvervolging die daar plaatsvond in de jaren twintig van de zesde eeuw van onze jaartelling. Door nieuwe vondsten en intensieve studie van documenten uit de oudheid (in het Syrisch, Grieks en Arabisch) is er de laatste tijd nieuw licht op dit koninkrijk en de gebeurtenissen aldaar geworpen.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Diederik Burgersdijk
De sluipwesp en de leliën
Waarom was Napoleon zo'n fan van Caesar? Wat vonden de evangelisten van keizer Augustus? 'De sluipwesp en de leliën' bevat een keur aan studies die de samenhang tussen heidendom en christendom aantonen, en de connectie tussen de oudheid en de nieuwe tijd. Beide zijden van de klassieke medaille zijn vaak nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Het christendom dat vanaf de vierde eeuw na Christus in Europa de overhand kreeg, voerde in zijn woelige stroom grote brokken oudheid met zich mee. Toen het christelijke geloof onder de mokerslagen van Darwin dreigde te bezwijken, bleef de klassieke erfenis bestaan. Het gaat over het voortleven van de klassieken, in al dan niet christelijke gedaante. Athenaeumpap - 208 blz
filosofie & religie

Charles Vergeer
Het panterjong
De filosoof Charles Vergeer heeft reeds eerder een boek over het beeld van Jezus in het evangelie naar Marcus geschreven: 'Een nameloze, Jezus de Nazarener'. Dit boek is een nieuwe poging om op grond van een nauwkeurige lezing van dit evangelie meer klaarheid te krijgen over de vele vragen rond de persoon van de historische Jezus. Daarbij concentreert hij zich op de lijdensgeschiedenis, waarbij hij tot nieuwe inzichten komt. Volgens de auteur was Jezus als nazaat van koning David een troonpretendent en vormde als zodanig een gevaar. Het verraad dat Judas door Marcus wordt aangewreven, is volgens de auteur niet-historisch, maar een onderdeel van Marcus' poging de kerk van Jeruzalem in een ongunstig daglicht te stellen, zoals hij dat ook met het verhaal over Petrus' verloochening deed. Zo brengt de auteur meer inzichten naar voren die afwijken van de gangbare mening. Dat maakt zijn boek interessant, maar tegelijk is het moeilijk voor een belangstellende leek, omdat een basiskennis van het Grieks wordt verondersteld. Opvallend overigens dat de auteur nog steeds de vroegere rooms-katholieke weergave van bijbelse namen hanteertesoterie & spiritualiteit

Geshe Michael Roach
De diamantslijper
De Diamantslijper biedt de lezer toepasbare strategieën voor succesvol werken en leven, gebaseerd op een unieke combinatie van oude en moderne wijsheid uit de Tibetaanse boeddhistische traditie. Geshe Michael Roach, een van de grote hedendaagse docenten van het Tibetaanse boeddhisme, verweeft drie niveaus in De Diamantslijper. De eerste is een vertaling van selecties van de Diamantsoetra zelf, een oude tekst die bestaat uit gesprekken tussen de Boeddha en zijn naaste leerling Soebhoeti. Door boeddhisten over de hele wereld gezien als centrale tekst, is de interpretatie van de Diamantsoetra het richtpunt van eeuwenlange aandacht geweest. Op het tweede niveau citeert Geshe Michael Roach uit enkele van de beste commentaren binnen de Tibetaanse traditie. In de eigenlijke tekst van dit boek, het derde niveau, gebruikt hij zowel de soetra als de commentaren als springplank voor zijn eigen leringen. Geshe Michael Roach verschaft nieuw inzicht in de oude wijsheid met behulp van voorbeelden uit zijn eigen ervaring als vice-president van de Andin International Diamond Corporation. Veel van het welslagen van Andin is te danken aan de toepassing van bedrijfsstrategieën, die nu in dit boek uiteengezet worden. De toegankelijke stijl van de auteur en zijn diepgaande spirituele inzichten maken De Diamantslijper tot een tijdloze bron voor iedereen, ongeacht of men al of niet vertrouwd is met het Tibetaanse boeddhisme. Geshe Michael Roach is een volledig ingewijde boeddhistische monnik die, na 22 jaar studie, als eerste westerling zijn geshe-graad (meester van het boeddhisme) ontving van het Tibetaanse Sera Mey-klooster. Naast zijn docentschap van het boeddhisme sinds 1981 is hij ook een geleerde in het Sanskriet, Tibetaans en Russisch en heeft talrijke vertalingen op zijn naam staan. Hij verwierf cum laude zijn graad aan Princeton University en werkte vele jaren voor Andin in New York City. Geshe Michael Roach is stichter en directeur van het Asian Classics Institute en is actief betrokken bij de restauratie van het Sera Mey-klooster. Hij is tevens een van de oprichters van de EBI, het Enlighted Business Institute, dat wereldwijd de werkwijze van De Diamantslijper uitdraagt. Met een voorwoord van Jean Karel Hylkema, auteur van Management vanuit compassie Brespap - 284 blz
filosofie & religie

Carl Cederström
Ons geluksideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal – en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat. Ten Havepap - 175 blz