Georges Petitjean
Hedendaagse Aboriginal kunst
De AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen
€ 34,00 Oorspronkelijke prijs was: € 34,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen bood aan de hand van de beste kunstwerken uit de aan het AAMU verbonden collecties een overzicht van de hedendaagse Australische Aboriginal kunst. De kunst van verschillende geografische gebieden werd belicht en individuele kunstenaars krijgen aandacht. Meer dan een museumcatalogus is Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen een naslagwerk voor Aboriginal kunst in Nederland en Europa.
Het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst in Utrecht sloot de deuren voor het laatst op 17 juni 2017, was het enige museum in Europa dat geheel gewijd was aan Australische Aboriginal kunst.
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd. Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw) Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie Smit Uitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’geschiedenis
Reinjan Mulder
Objectief Nederland
For English see below - In 1974 legde Reinjan Mulder (1949) een grof raster over de kaart van Nederland en trok eropuit om op de 52 kruispunten te gaan fotograferen. Doel was de objectieve werkelijkheid van Nederland vast te leggen, ongekleurd door tradities, bereikbaarheid en schoonheidsidealen. Het project werd 42 jaar later tentoongesteld in het Rijksmuseum in Amsterdam, en in opdracht van Rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving Berno Strootman geherfotografeerd door fotografe Cleo Wächter (1993). Met ongeëvenaarde precisie, maar niet zonder eigen artistieke inbreng, voltooide Wächter in 2017 het herfotografieproject Objectief Nederland 1974-2017. De twee fotoseries worden nu gebundeld in Objectief Nederland. Veranderend landschap 1974-2017, een historisch document dat de vele veranderingen van het Nederlandse landschap in de afgelopen halve eeuw op een vernieuwende manier in kaart brengt en tegelijk fotografie als kunstvorm en bron van wetenschap bevraagt. Is fotografie ooit écht objectief te noemen? En leent iets wat begon als kunstproject zich wel voor wetenschappelijke doeleinden? -- In 1974, Reinjan Mulder (b. 1949) placed a coarsely-woven grid on top of a map of the Netherlands and set off to photograph the 52 resulting intersections. His aim was to capture the objective reality of the Netherlands, uncoloured by traditions, accessibility and beauty ideals. The project was exhibited at the Amsterdam Rijksmuseum 42 years later, and was re-photographed by photographer Cleo Wächter (b. 1993), on request of Government Advisor for the Physical Living Environment Berno Strootman. Working with unparalleled precision, Wächter succeeded in contributing her own artistic perspective and completed the re-photography project Objective Netherlands 1974-2017 in 2017. The two photo series are now combined in this book, a historical document that innovatively maps the many changes the Dutch landscape went through over the past 50 years and simultaneously raises questions about photography as an art form and scientific source. Can photography ever be truly objective? Can something that started out as an art project also lend itself to scientific purposes? Nederland's- en Engelstalig boek nai010pap - 207 blz
kunst
Guido van der Werve
In Palpable Futility wordt het gehele oeuvre van Guido van der Werve beschreven en afgebeeld en benaderen diverse auteurs het werk vanuit verschillende perspectieven. For English see below. Guido van der Werve heeft een bijzonder oeuvre opgebouwd rond tijdloze en universele thema's als de condition humaine. In het universum van Guido van der Werve zijn romantiek, de natuur en het sublieme nooit ver weg. Hij neemt de schoonheid en tegelijkertijd de nutteloosheid van het menselijk bestaan vaak met droge humor op de hak. In Palpable Futility wordt het gehele oeuvre beschreven en afgebeeld en benaderen diverse auteurs het werk vanuit verschillende perspectieven. Het werk wordt in een internationale kunsthistorische context geplaatst en naast een interview en een literaire bijdrage bevat het boek stukken over schaken en over de rol van muziek. Guido van der Werve is een van de meest vooraanstaande Nederlandse kunstenaars, zijn filmwerken zijn opgenomen in (inter)nationale collecties als Museum of Modern Art, Sammlung Goetz, Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen. >English< Guido van der Werve built up an extraordinary oeuvre around timeless and universal themes such as the human condition. In Van der Werve's universe, romance, nature and the sublime are never far away; his dry humour often targets the beauty-cum-futility of human existence. Palpable Futility describes and depicts Van der Werve's entire oeuvre. Different authors approach his work from different perspectives and place it in an international art-historical context. The book includes an interview and a literary contribution as well as articles about chess and the role of music. Guido van der Werve is one of the Netherlands' most prominent artists. His film works are included in (inter)national collections such as those of the Museum of Modern Art , Sammlung Goetz, Stedelijk Museum Amsterdam and Museum Boijmans Van Beuningen. Nai010geb - 208 blz
kunst
Ton Bevers
Nederlandse kunst in de wereld
Transnationaal cultureel verkeer is tot nu toe vooral bekeken als verspreidingsproces van centrum naar periferie. In 'Nederlandse kunst in de wereld' staat de omgekeerde richting centraal: hoe vinden vanuit een relatief klein land als Nederland culturele producten hun weg naar andere landen en continenten? En hoe wordt in het buitenland over dit werk geoordeeld? Over ongeveer 2000 beeldend kunstenaars, 360 architecten en 100 schrijvers werd een schat aan informatie verzameld. De gevonden patronen van spreiding en waardering en van veranderingen daarin hebben de auteurs vastgelegd in tabellen en grafieken, in beschrijvingen en analyses van het culturele veld en in portretten van de carrières van individuele schrijvers, architecten en beeldend kunstenaars. Ook wordt aandacht besteed aan onder andere de verhouding tussen de private en publieke sector in de verbreiding en waardering van Nederlandse kunst, de rol van het cultuurbeleid en de verwijzing naar typisch Nederlandse eigenschappen in de promotie en de receptie van Nederlandse kunst in de wereld. Van Tiltgeb - 640 blz


