Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Tweede Wereldoorlog/Oorlogszoon
Ivo Weyel
Oorlogszoon
De onderduikjaren van mijn vader en het leven daarna
€ 21,99 Oorspronkelijke prijs was: € 21,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Ik zit te lezen en hoor beneden een groepje mensen op straat praten. Een vrouw vraagt of iemand nog wat van de familie op nummer 30 heeft gehoord. ‘Weggevoerd’, zegt een mannenstem. ‘Mooi zo’, is het antwoord. Iemand anders: ‘Opgeruimd staat netjes.’ Het is dinsdag 13 juli 1943. De ‘ik’ in dit fragment is de vader van Ivo Weyel, de familie van nummer 30 de zijne. De regels komen uit het dagboek dat vader Weyel bijhoudt tijdens zijn onderduik. Zoon Ivo vindt het dagboek zeventig jaar later, na de dood van zijn vader. Over het dagboek was nooit gesproken. Weyel leest en interpreteert en leert hem als een heel andere man kennen. Door zijn reflecties, observaties en emoties is ‘Oorlogszoon’ uitgegroeid tot een nu eens hilarisch, dan weer aangrijpend dubbeldagboek.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Jonathan Lichtenstein
De schaduw van Berlijn
In 'De schaduw van Berlijn' is Jonathan Lichtenstein's verhaal over zijn vader en hun onderlinge band. In 1939 ontsnapte Hans Lichtenstein met een van de Kindertransporten uit Nazi-Duitsland naar Groot-Brittannië. Eenmaal in Engeland aangekomen beseft de dan twaalfjarige Hans dat hij er voortaan alleen voor zal staan en besluit hij te breken met zijn Duits-Joodse wortels. Opgroeiend op het naoorlogse platteland van Wales snapt Hans' zoon Jonathan maar weinig van de nukken van zijn vader; over de oorlog wordt hardnekkig gezwegen in het gezin Lichtenstein. Als Hans een 87-jarige man is, besluiten hij en Jonathan de reis opnieuw te maken, maar dan in omgekeerde richting. Tijdens hun reis naar Berlijn komt aan het licht hoezeer de moeizame relatie tussen vader en zoon rechtstreeks verband houdt met het traumatische verleden. Eindelijk ontstaat er iets van een verstandhouding tussen de beide mannen; ze praten meer met elkaar dan ze ooit deden en Jonathan hoort, ziet en begrijpt voor het eerst welke last zijn vader draagt, die als een van de weinigen van zijn joodse familie de oorlog overleefde. 'De schaduw van Berlijn' is een eerlijk en schokkend verslag van de poging van een vader en zoon om uit de schaduw van de geschiedenis te komen. Atlas Contactpap - 304 blz
geschiedenis

Michel Veering
Een liefde in Dresden
Eind 1944 leert de jonge Jan Veering, die als dwangarbeider in Dresden werkt, de half-joodse Therese uit Oostenrijk kennen. Het is liefde op het eerste gezicht. Maar veel tijd is ze niet gegund: in de nacht van 13 februari 1945 breekt de hel los. Met een van de grootste bombardementen van de oorlog verwoesten de geallieerden de stad. Tienduizenden mensen komen om. Jan en Therese zitten gevangen in een allesverzengende vuurstorm, die ze als door een wonder overleven. Na de oorlog keren ze beiden door de puinhopen van het verscheurde Europa terug naar huis: hij naar Haarlem, zij met haar moeder via Praag naar Wenen. Jan en Therese verliezen elkaar uit het oog, maar laten elkaar niet los. Ze blijven brieven schrijven totdat ze elkaar een jaar later eindelijk terugzien. Ditmaal voorgoed. Tientallen jaren later vindt Michel Veering, de zoon van Jan en Therese, in een hutkoffer in de kelder brieven, een dagboek en enkele half verbrande foto's. Voor het eerst leest hij het dramatische verhaal van de intense liefde tussen zijn ouders die, koste wat kost, dwars tegen de grote krachten van de geschiedenis in, met elkaar verder wilden leven. Balanspap - 256 blz
geschiedenis

Max Hastings
Operatie Chastise
'Operatie Chastise, Het verhaal van de Dambuster 1943' is een van de meest opmerkelijke prestaties in de militaire geschiedenis: de dappere jongemannen van het 617de Squadron van de Royal Air Force vlogen met hun zware bommenwerpers schrikbarend laag boven het water recht op de Duitse dammen af in een poging deze te vernietigen. Maar dit verhaal â en de latere oorlogservaring van het 617de Squadron â is nooit volledig verteld. Max Hastings neemt ons mee naar de aanval in mei 1943 en onthult hoe de waarheid van die nacht aanzienlijk verschilt van het populaire verhaal dat de meeste mensen kennen. Zo had de RAF de Ruhrdammen al in 1938 aangewezen als voor de nazi's strategische plekken; in de vijf jaar die daarop volgden vormde luitenant-kolonel van de luchtmacht Guy Gibson het 617de Squadron. Hoewel het bombardement tot de geplande dramatische vernietiging leidde, kwamen slechts twee van de acht vliegtuigen over de dammen - de rest werd neergeschoten op de vlucht naar of terug van de missie. En hoewel de moed van het 617de Squadron onbetwistbaar is, was de schade veroorzaakt door de militaire actie. Maar in 1943 spraken deze dappere mannen tot de verbeelding en krikten ze de moraal van het Britse volk op. Hun prestatie maakte de nazi's onrustig en zorgde ervoor dat ze enorme middelen inzetten voor de verdediging van de dammen â waardoor de missie uiteindelijk een succes werd. Wat het 617de Squadron deed was een buitengewone en heroïsche prestatie, een voorbeeld van Churchills 'militaire theater' op zijn best, en een triomf van Britse vindingrijkheid en technologie â een verhaal dat nog vele generaties moet worden verteld. Hollands Diepgeb - 388 blz
geschiedenis

Herman Hülsmann
Mijn reis naar Indië 1928-1929
In dit dagboek neemt Hermann Hülsmann ons mee op reis naar het toen nog verre Nederlands-Indië. Hülsmann was samen met drie andere studenten uitgenodigd door de Vereeniging Jan Pieterszoon Coen, die met groepsreizen de deelnemers wilde interesseren voor topfuncties in Indië. Er moest dan wel een verslag worden geschreven over enkele projecten die onderweg werden bezocht. Hermann Hülsmann beperkte zich niet tot de beschrijving van 'enkele projecten'. Hij zette zo veel mogelijk waarnemingen op papier. En hij maakte er foto's bij. Het resultaat is een levendig en vaak humoristisch geschreven verslag van een tijdsbeeld. Het dagboek begint met de avontuurlijke heenreis met de boot door het Suezkanaal. In Indië bezoekt hij bekende trekpleisters, die toen nog niet zo toeristisch waren als nu. En hij schrijft uitgebreid over het dagelijks leven en werken in die tijd. 'Mijn reis naar Indië' bevat veel bijzondere wetenswaardigheden, onder andere over de toenmalige stand van de techniek. Hermann eindigt zijn bezoek met een reis door Atjeh met de zogenaamde Atjeh Tram (opgeheven in 1962). In dit deel van het dagboek beschrijft hij onder andere de wegenbouwprojecten in dit toen nog onontgonnen gebied. Voor Hermann Hülsmann (1902-1983) bleef dit de reis van zijn leven. Uiteindelijk is hij niet naar Indië gegaan om daar een leidende functie te gaan vervullen. In plaats daarvan koos hij voor een carrière bij de rechterlijke macht in Nederland. En niet zonder succes: hij nam afscheid van zijn werkzame leven als Raadsheer van de Hoge Raad der Nederlanden. LM Publishersgeb - 512 blz