Driekoningen is een feest dat in de late middeleeuwen buitengewoon populair was in de beeldende kunst. Dat leverde een groot aantal feestelijke voorstellingen op, vol exotische figuren in uitbundige kledij en met rijke attributen. Ook Jheronimus Bosch verbeeldde het thema verschillende keren. De vroege waardering uit Bosch’ eigen tijd is opmerkelijk. Met meer dan 30 bewaard gebleven vroege kopieën is de interpretatie van Bosch een van de populairste composities uit de laatmiddeleeuwse Nederlanden.
Gerelateerde producten
kunst

Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd. Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw) Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie Smit Uitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst

Henk Boom
De bezeten visionair
Was hij een ziener of alchemist, surrealist of moralist, katholiek of ketter, Nederlander of Vlaming? Vijfhonderd jaar na de dood van Jheronimus Bosch weten we nog altijd niets over de schilder. Zelfs zijn naam roept vragen op: als kind was hij Joentje van Aken, in Spanje was hij El Bosco. Dat laat onverlet dat hij nog steeds bewondering en verwondering oogst terwijl kunsthistorici, romanciers, theologen, filologen en filosofen over elkaar heen rollen in hun publicaties waarin zij het werk van de mythische Jheronimus Bosch proberen te verklaren. In de lange aanloop naar de twee grote Bosch-exposities in 's-Hertogenbosch en Madrid volgde Henk Boom het spoor van al die interpretaties en controverses. Interviews en archiefonderzoek leidden tot een bizar verhaal over mystiek en mysterie. Een verhaal dat deze bezeten visionair al vijf eeuwen omringt. Athenaeum-Polak & Van Genneppap - 296 blz
kunst

Menno Jonker
Van velerlei pluimage
Ambonezen, Javanen, Chinezen, Moren, mestiezen, krijgers, albino's, en ook maki's, vlinders, gekko's, zeboe's en een keur aan exotische vogels. In het midden van de zeventiende eeuw legde Andries Beeckman uit Zutphen de beeltenissen van vele inwoners en dieren uit Azië en Afrika vast in een unieke reeks waterverftekeningen. Dat was opmerkelijk, want tijdgenoten zagen liever af van de gevaarlijke reis naar de Oost en beperkten zich tot het kopiëren van bestaande prenten, niet zelden doorspekt met fabelachtige superlatieven en stereotypen. De pionier Beeckman speelde handig in op de vraag naar waarheidsgetrouwe illustraties en zijn tekeningen zijn daarom een belangrijk keerpunt in de visuele antropologie en de natuurhistorie van de zeventiende eeuw. Dit boek toont voor het eerst het volledige overzicht van deze reeks kleurrijke tekeningen in context van kunst en wetenschap. Met bijdragen van: Niels Bergervoet, Erlend de Groot, Caroline de Hart, Suzanne Jansen, Menno Jonker, Annelien Krul en Sanne Morsinkhof. Andries Beeckman (1628-1664) reisde als soldaat in dienst van de voc naar de Oost. Zijn schetsen 'naar het leven' geven een uniek beeld van de mensen en dieren die hij op zijn reizen tegenkwam en waren door hun natuurgetrouwheid al in de zeventiende eeuw ongekend populair. Van Tiltpap - 288 blz
kunst

De vier jaargetijden
De loop van het jaar vormde door de eeuwen heen een kader voor de activiteiten van de mens; zijn leven en handelen werden in hoge mate bepaald door de wisseling van de seizoenen en het ritme van de natuur. Al in de kunst van de Oudheid en de Middeleeuwen komt dit thema voor, maar vooral na 1500 wordt het populair in de kunsten van de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. Het zou leiden tot een ongekende variëteit aan zowel realistische als allegorische voorstellingen. In De vier jaargetijden wordt een overzicht geschetst van de verbeelding van de maanden en de jaargetijden in de periode van circa 1500 tot 1750. Waandersing - 244 blz