Een bundel met verhalen over twintig zedenzaken van zeer verschillende aard, telkens van de hand van een advocaat die in de betreffende strafzaak de raadsman was van de verdachte. Elke bijdrage wordt voorafgegaan door een korte uitleg van het juridische of praktische probleem dat de zaak bijzonder maakte, zoals bijvoorbeeld dwang, DNA en psychiatrie. Jammer dat de ondertitel van het boek niet klopt met de inhoud en dat de bundel op de achterkant van het omslag geafficheerd wordt als ‘true crime’. Immers, zedenzaken zijn in de eerste plaats menselijke tragedies, niet alleen voor het slachtoffer maar ook voor de dader, en zelden misdaad in de gebruikelijke zin van het woord.
Gerelateerde producten
kunst

Joris van Casteren
Het Station
Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station. Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.Recensie: Nieuwe Revu
Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger. Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen.mens & maatschappij

Joop van Riessen
Plaats delict
Joop van Riessen werkte 40 jaar bij de Amsterdamse politie, en maakte daar veel moord en doodslag mee. In 'Plaats delict' vertelt hij zijn ervaringen aan de hand van politiefoto's. Sommige crime scenes heeft hij zelf bezocht, soms kent hij de zaak goed en weer andere foto's zijn aanleiding voor een algemeen betoog over hoe de recherche te werk gaat. De combinatie van woord en beeld geeft een mooi kijkje achter de schermen van de misdaad.mens & maatschappij

Jennifer Petriglieri
Jouw carrière, mijn carrière
Jennifer Petriglieri beschrijft in ‘Jouw carrière, mijn carrière’ hoe je twee carrières wél effectief kunt combineren. Voor de meeste stellen geldt tegenwoordig dat beide partners werken. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee, want als de ene partner snel carrière maakt, betekent dat vaak automatisch dat de ander minder kansen krijgt. Je eindigt dan met een opoffering of compromis waar je geen van beiden gelukkig van wordt. Petriglieri deed jarenlang onderzoek en concludeerde dat er drie cruciale overgangsfasen zijn waar alle stellen vroeg of laat mee te maken krijgen. De eerste fase draait om de logistiek van twee drukke levens, al dan niet in combinatie met jonge kinderen. Dan volgt de midlife-fase: wat willen we nu echt? En in de derde fase komt het einde van het werkende leven in zicht en vragen beide partners zich af: wie zijn we nu? Aan de hand van oefeningen en herkenbare praktijkverhalen laat Petriglieri zien hoe je in elke fase het gesprek kunt aangaan. Niet alleen over praktische oplossingen, maar vooral ook over jullie wensen, dromen en principes. Met als resultaat een betekenisvolle relatie en carrière – voor jullie allebei.mens & maatschappij
