Troje werd een legendarische stad, een stad van gedichten, schilderijen, opera’s en films. Maar de stad heeft ook echt bestaan: in 1871 vond de Duitse archeoloog Heinrich Schliemann de overblijfselen van Troje tijdens opgravingen in Turkije. Sinds het einde van de negentiende eeuw hebben teams van archeologen de geschiedenis van de stad blootgelegd. In ‘Troje’ worden de laatste inzichten en ontdekkingen over zowel het historische als legendarische Troje gepresenteerd.
Gerelateerde producten
kunst

Jean Desmets droomfabriek
Het boek 'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' biedt een inspirerend beeld van de geschiedenis van de vroege jaren van de film.Nieuwe technologieën, artistieke vindingrijkheid en creatief ondernemerschap zorgden ervoor dat dit nieuwe medium zich in korte tijd ontwikkelde tot een populaire vorm van amusement. De filmindustrie kon groot worden mede dankzij gepassioneerde entrepreneurs als Jean Desmet (1875–1956), die zich van kermisbaas ontwikkelde tot een van de belangrijkste bioscoopexploitanten en filmdistributeurs van Nederland.'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' is een hommage aan de filmondernemer Jean Desmet, maar vooral ook aan de films die hij vertoonde. De films uit de jaren tien van de vorige eeuw verrassen de toeschouwer van vandaag door hun originele verbeeldingskracht, hun onbevangen blik en hun inventieve gebruik van filmische middelen. Het zijn vaak films met een visuele verfijndheid die ze kunstzinnig en modern maakt.Het archief dat Jean Desmet naliet, wordt beheerd door het EYE Filmmuseum. De Desmetcollectie omvat niet alleen meer dan negenhonderd films, maar ook vele affiches, foto’s en documenten. Onder de films bevinden zich meesterwerken die decennialang als verloren werden beschouwd. Nai010 uitgeversPAP - 192 blz
kunst

Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd.Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw)Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie SmitUitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst

Si può?
Liefde en jaloezie, verraad en strijd, moord en theater, schmink en hoge noten - in de opera wordt het hele leven in compacte vorm gepresenteerd. Zoals de paljas uit I Pagliacci zichzelf in de spiegel bekijkt en de werkelijkheid herkent, zo biedt ook opera altijd een spiegel aan mens en maatschappij. In de 50 jaar van het bestaan van DNO heeft het zijn publiek een grote diversiteit aan verrassende en meeslepende opera's aangeboden. Het avontuurlijke én consistente artistieke beleid leidde tot een ongekend aantal wereldpremières en een stevige, vooraanstaande positie in het internationale veld. 'Si può?' biedt een rijk overzicht van de premières, hoogtepunten, ontwikkelingen en geschiedenissen die 50 jaar DNO heeft opgeleverd. Nai 010pap - 256 blz
kunst

Tjeu van den Berk
Papageno & Papagena
Papageno en Papagena, de vogelvanger en zijn vrouwtje uit Mozarts opera 'Die Zauberflöte' worden door de meeste regisseurs als potsierlijke types neergezet. Volgens Tjeu van den Berk vormen ze eigenlijk de dubbele hoeksteen van de opera. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat vrijmetselaar Mozart met 'Die Zauberflöte' een alchemistische allegorie schreef. Papageno en Papagena zijn in dit verhaal de mercuriale Tweeling, de kwikzilverige, androgyne Mercurius, die Tamino en Pamina begeleidt en 'koppelt' op hun tocht van duisternis naar licht. Van den Berk heeft al eerder een belangwekkende bijdrage geleverd aan de ontsluiering van deze opera in zijn boek 'Die Zauberflöte. Een alchemistische allegorie'. Dit keer gaat hij, met als achtergrond de gehele opera, specifiek in op beide 'vreemde vogels'. Hij verwerkt daarin nieuw onderzoeksmateriaal betreffende het libretto, de librettisten en de plaats van de vrijmetselarij in het Wenen van Mozart. Meinemapap - 271 blz