Menu

Si può?

De Nationale opera 50 jaar | Dutch National Opera 50 Years

 69,50  12,50

ISBN: 9789462082502. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Nai 010 Paginas: 256 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

kunst

Titus Eliëns

Pablo Picasso – Keramiek / Ceramics

Pablo Picasso – Keramiek / Ceramics – T.M. Eliëns Pablo Picasso leefde van 1947 tot 1960 in Zuid-Frankrijk waar hij een bijzonder vitale periode van zijn kunstenaarschap beleefde. Tijdens zijn verblijf daar herontdekte hij het keramiek en blaast hij zijn beeldend werk nieuw leven in. Geïnspireerd door voorbeelden uit de klassieke oudheid, mythologie en exotische culturen schept hij in amper 10 jaar tijd een omvangrijk keramisch oeuvre. Elk onderwerp dat hij op doek of papier verbeeldt verschijnt nu ook in klei. Maar dan nog intenser, omdat hij in de vaas zelf al een vrouwelijke vorm ziet, in het bord een gezicht en in de schaal een zonovergoten arena. In dit boek wordt zichtbaar hoe in de keramiek van Picasso zijn grafiek, schilder- en beeldhouwkunst samenkomen. De illusie van het platte vlak lost op in de ruimtelijke kwaliteit van de klei. De belangstelling voor Picasso's keramiek is de afgelopen decennia terecht enorm gestegen. Omdat zijn betekenis voor de moderne kunst niet alleen in schilderkunstige stijlvernieuwing ligt. Picasso's keramiek demonstreert een onbevangen gebruik van materialen. Daarmee geeft hij tot op de dag van vandaag een inspirerende impuls aan kunstenaars en een visueel geschenk aan zijn vele bewonderaars. Tweetalige catalogus E/N. Recensie Beknopt overzicht van het keramische werk van Pablo Picasso (1881-1973). Picasso zelf behoeft geen introductie, minder bekend is het grote oeuvre keramische werken dat hij heeft nagelaten. Het boek laat een gevarieerde selectie uit dit omvangrijke oeuvre zien, veelal uit de eigen collectie van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Het museum is ook verantwoordelijk voor de redactie en de uitgave van het boek. De afbeeldingen laten een aantal topstukken zien, maar geven ook een mooi beeld van de verscheidenheid van vorm en decor. Niet alleen de werkstukken maken het boek aangenaam, maar ook een aantal foto's van de meester zelf als hij bezig is met zijn scheppende werk in de pottenbakkerij. De tekst is nogal droog, maar geeft wel goede informatie over de geschiedenis van de 'schilderskeramiek' in het algemeen en die van Picasso in het bijzonder. Mede door de fraaie foto's is het een verzorgd boek geworden, interessant voor elke kunstliefhebber over een relatief onbekend fenomeen. Zonder register. Metagegevens •           WBooks •           Hardback •           96 pagina’s •           ISBN 9789040083150 •           NUR: 655 – Toegepaste kunst •           Genre: Beeldende kunst •           Trefwoorden: Pablo, Picasso, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch Auteur Titus M. Eliëns was hoofd van de afdeling Kunstnijverheid van het Gemeentemuseum Den Haag en bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de industriële vormgeving in relatie tot de kunstnijverheid aan de Universiteit Leiden. Titus Eliëns geeft tijdelijk leiding geven aan het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Uitgeverij WBOOKS is dé uitgever van geschiedenis- en kunstboeken. De publicaties van WBOOKS worden verkocht in meer dan 1500 betere boekhandels in Nederland en via de website. Veel van de uitgaven verschijnen in samenwerking met musea in Nederland, waaronder het Drents Museum, het Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag, en met grote culturele instellingen als de Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed.
 19,95  9,90
Verder lezen

geschiedenis

Marie-Jes Ghering-van Ierlant

Vrouwenmode in Prent

Vrouwenmode in Prent, modeprenten 1780-1930. Marie-Jes Ghering-van Ierlant verzamelt kostuum- en modeprenten en heeft een informatief boek geschreven over 150 jaar mode, modeprenten en modetijdschriften. Zij beschrijft een breed spectrum van factoren die van invloed zijn geweest op de ontwikkelingen op het gebied van de mode. In de tekst zijn citaten opgenomen uit de originele tijdschriften, alsmede 154 modeprenten die full colour en paginagroot zijn afgedrukt.  English summary included.

Recensie(s):

Boek over de geschiedenis van de vrouwenmode vanaf eind 18de eeuw tot begin 20ste eeuw aan de hand van westerse modeprenten (speciaal uit Frankrijk) en modetijdschriften, met begeleidende tentoonstellingen in Museum Kempenland, Eindhoven (najaar 2007) en Stedelijk Modemuseum, Hasselt (Belgie). Na inleiding over opzet en achtergronden en verantwoording wordt door middel van een keuze uit de verzameling modeprenten van de auteur - publiceerde in 1988 ook Mode in Prent (1550-1914) - een helder overzicht gegeven, verdeeld in 10 periodes met steeds een beschouwing over de prenten, tijdschriften, ontwikkelingen, kenmerken en vernieuwingen in de mode en geplaatst in de context van politiek en sociale omstandigheden. Rijk geïllustreerd met fraaie foto's in kleur (waarvan 154 modeprenten paginagroot) en enkele in zwart-wit. Bijlagen (in kleurensysteem) met noten, hulp bij datering van modeprenten, woordenlijst, overzicht modetijdschriften, bibliografie, register en uitklapbare Engelse samenvattingen. Zeer verzorgde en informatieve uitgave, met veel kijkgenot, geschikt voor een breed publiek.
 49,95  19,90
Verder lezen

kunst

Vic de Donder

De glimlach van de kunst

De glimlach van de kunst (Een verrassende kijk op de wereld in XII werken) – Vic de Donder Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Metagegevens • Davidsfonds • Hardback • 243 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789058268921 • NUR 654 – Kunstgeschiedenis • Genre: Kunst, Geschiedenis • Trefwoorden: glimlachen, kunstgeschiedenis, cultuurgeschiedenis, motieven Recensie De Vlaamse journalist en kunstkenner Vic De Donder ging op zoek naar geschilderde portretten en beeldhouwwerken met een glimlach. Hij zocht er twaalf uit van minder bekende meesters, verschillende culturen, alle continenten en verschillende materialen (van goud en brons tot hout en bamboe). Vier zijn er uit Europa. Azië, Amerika en Afrika zijn ook vertegenwoordigd. In de begeleidende essays legt De Donder verbanden met andere kunstwerken, soms uit andere landen en culturen. Dr. J. Kroes Auteur Vic de Donder studeerde wijsbegeerte aan de Gentse universiteit en was jarenlang als cultuurredacteur verbonden aan de dagbladen De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij debuteerde in 1984 met de roman Carolus. Behalve creatief proza publiceerde hij zeer uiteenlopende essays over o.a. Troje, de zeemeermin en het leven van een parochiepriester, en schreef hij reisgidsen over Hongarije, Castilië en Zuid-Engeland. Nog een ander facet van zijn schrijverschap biedt een aantal historische documentaires, over o.a. het collegeleven in Vlaanderen en het soldatenleven in het Belgisch leger. Uitgever Davidsfonds geeft - onder de vleugels van WPG Uitgevers - boeken, cd’s en e-books uit die even gevarieerd zijn als het leven zelf, met focus op geschiedenis en kunst. Maar ook lifestyle, actualiteit, zingeving, toerisme en andere thema’s zitten in het aanbod, net als kinder- en jeugdboeken.
 54,95  9,90
Verder lezen

kunst

Voor eer & glorie

Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden.
 35,00  7,90
Verder lezen