Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/Treasury
De schatkamer! Meesterwerken uit de hermitage is een eerbetoon aan de encyclopedische collectie van de Hermitage St.-Petersburg. Meesterwerken van kunstenaars als Da Vinci, Dürer, Bernini, Rembrandt, Matisse en Fabre worden, dwars door tijd en plaats heen, vergeleken met topstukken uit culturen die teruggaan tot de vroege prehistorie (23.000 v.Chr.): kunst uit het oude Egypte, Griekenland en Rome, en uit Siberië, het Midden-Oosten en Oost-Azië.
Gerelateerde producten
kunst

Irina Bagdasarova
De schatkamer
De schatkamer! Meesterwerken uit de hermitage is een eerbetoon aan de encyclopedische collectie van de Hermitage St.-Petersburg. Meesterwerken van kunstenaars als Da Vinci, Dürer, Bernini, Rembrandt, Matisse en Fabre worden, dwars door tijd en plaats heen, vergeleken met topstukken uit culturen die teruggaan tot de vroege prehistorie (23.000 v.Chr.): kunst uit het oude Egypte, Griekenland en Rome, en uit Siberië, het Midden-Oosten en Oost-Azië.kunst

Matisse tot Malevich
Voor 'Matisse tot Malevich. Pioniers van de moderne kunst uit de Hermitage' zijn circa 75 schilderijen geselecteerd uit een van 's werelds mooiste collecties Franse schilderkunst van begin twintigste eeuw: die van de Hermitage in St-Petersburg. Bijzondere aandacht is er voor Matisse, Picasso en Derain, daarnaast voor fauvisten als Van Dongen en De Vlaminck en hun topstukken in deze collectie.kunst

Piet Boncquet
Het laatste avondmaal naar Leonardo da Vinci
'Het laatste Avondmaal' is ter ere van het da Vinci-jaar over monumentaal kunstwerk naar Leonardo da Vinci in de Lage Landen. Terwijl het origineel in Milaan langzaam kleur en glans verliest, schittert een van de oudste en beste kopieën van dit werk nog steeds in de abdij van Tongerlo. Wie was de kunstenaar? Een leerling van da Vinci? Zijn er nog andere kopieën en waarin verschillen ze van elkaar? Heeft Da Vinci zelf aan de kopie gewerkt? Waarom is de versie van Tongerlo kunsthistorisch zo belangrijk? En welke rol speelden de kunstenaars uit de Nederlanden in de verspreiding van da Vinci's werk? Dat 'Het Laatste Avondmaal' van Tongerlo nog steeds te bewonderen valt, mag een half wonder heten. Het is bijna niet te geloven welke rampspoed het grote doek allemaal overleefde: vooral na de Franse Revolutie is de lijst met calamiteiten lang. Talrijke verhuizingen, pogingen tot verkoop, een zware brand, primitieve restauraties, transporten in een open vrachtwagen door weer en wind, schade door diefstal.kunst
