Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/De schatkamer
Irina Bagdasarova
De schatkamer
Meesterwerken uit de Hermitage
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789078653790. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Hermitage Amsterdam Auteur: Irina Bagdasarova Paginas: 224 Categorieën: Architectuur, Kunst.
De schatkamer! Meesterwerken uit de hermitage is een eerbetoon aan de encyclopedische collectie van de Hermitage St.-Petersburg. Meesterwerken van kunstenaars als Da Vinci, Dürer, Bernini, Rembrandt, Matisse en Fabre worden, dwars door tijd en plaats heen, vergeleken met topstukken uit culturen die teruggaan tot de vroege prehistorie (23.000 v.Chr.): kunst uit het oude Egypte, Griekenland en Rome, en uit Siberië, het Midden-Oosten en Oost-Azië.
Gerelateerde producten
kunst
Irina Bagdasarova
Treasury
De schatkamer! Meesterwerken uit de hermitage is een eerbetoon aan de encyclopedische collectie van de Hermitage St.-Petersburg. Meesterwerken van kunstenaars als Da Vinci, Dürer, Bernini, Rembrandt, Matisse en Fabre worden, dwars door tijd en plaats heen, vergeleken met topstukken uit culturen die teruggaan tot de vroege prehistorie (23.000 v.Chr.): kunst uit het oude Egypte, Griekenland en Rome, en uit Siberië, het Midden-Oosten en Oost-Azië. Hermitage Amsterdampap - 224 blz
kunst
Matisse tot Malevich
Voor 'Matisse tot Malevich. Pioniers van de moderne kunst uit de Hermitage' zijn circa 75 schilderijen geselecteerd uit een van 's werelds mooiste collecties Franse schilderkunst van begin twintigste eeuw: die van de Hermitage in St-Petersburg. Bijzondere aandacht is er voor Matisse, Picasso en Derain, daarnaast voor fauvisten als Van Dongen en De Vlaminck en hun topstukken in deze collectie. Hermitagepap - 287 blz
kunst
Piet Boncquet
Het laatste avondmaal naar Leonardo da Vinci
'Het laatste Avondmaal' is ter ere van het da Vinci-jaar over monumentaal kunstwerk naar Leonardo da Vinci in de Lage Landen. Terwijl het origineel in Milaan langzaam kleur en glans verliest, schittert een van de oudste en beste kopieën van dit werk nog steeds in de abdij van Tongerlo. Wie was de kunstenaar? Een leerling van da Vinci? Zijn er nog andere kopieën en waarin verschillen ze van elkaar? Heeft Da Vinci zelf aan de kopie gewerkt? Waarom is de versie van Tongerlo kunsthistorisch zo belangrijk? En welke rol speelden de kunstenaars uit de Nederlanden in de verspreiding van da Vinci's werk? Dat 'Het Laatste Avondmaal' van Tongerlo nog steeds te bewonderen valt, mag een half wonder heten. Het is bijna niet te geloven welke rampspoed het grote doek allemaal overleefde: vooral na de Franse Revolutie is de lijst met calamiteiten lang. Talrijke verhuizingen, pogingen tot verkoop, een zware brand, primitieve restauraties, transporten in een open vrachtwagen door weer en wind, schade door diefstal. Sterck & De Vreesepap - 176 blz
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz