“Peer” is toegevoegd aan je winkelwagen. Bekijk winkelwagen
Toon Verhoef
€ 17,50 Oorspronkelijke prijs was: € 17,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Tentoonstellingscatalogus onder redactie van Hendrik Driessen & Ines Goldbach. Kunsthaus Baselland en De Pont Museum Tilburg. 45 Seiten, 14 farbige Abbildungen, gebunden. Drietalig (NE-EN-DU)
Gerelateerde producten
kunst

Erik Verhagen
De schandelijke ramen van Jan Dibbets | Jan Dibbets and his Scandalous Windows
Catalogus verschenen bij de solo-expositie van Jan Dibbets, met daarin een essay van de jonge Franse kunsthistoricus Erik Verhagen die onlangs op het werk van Dibbets is gepromoveerd. Sinds de opening in 1992 heeft De Pont vrijwel permanent het werk van Jan Dibbets getoond. Het monumentale Four Windows (1991) en het driedelige San Casciano Ceiling(1983-1984) zijn zo herkenningspunten in de presentatie geworden. Voor de eerste keer organiseert De Pont nu een tentoonstelling van het werk van Dibbets. Zijn laatste grote tentoonstelling in Nederland had Dibbets in 1988 in het Van Abbemuseum. Voor De Pont is er een selectie gemaakt van enkele series werken uit de periode 1990-2000. Dibbets heeft in de afgelopen jaren een groot aantal monumentale schilderijen gemaakt waarin hij het al eerder gebruikte motief van een gefotografeerd rond raam verder heeft uitgewerkt. Eén van deze series is ontstaan in Tilburg. Voor twee andere series heeft Dibbets ramen gefotografeerd in Amsterdam en in het stadje Tollebeek in de Noordoostpolder. De Pont Museumpap - 63 blz
kunst

R.H.F Fuchs
Toon Verhoef
Toon Verhoef (Voorburg, 1946) is schilder. Aan elk schilderij gaan studies op papier vooraf. Geen tekeningen in de letterlijke zin, maar samenstellingen van verf en papier. Collages waar ook verpakkingsmateriaal en opgedroogde resten verf in voor komen. Uit deze beeldreeksen destilleert Verhoef wat bruikbaar is voor een schilderij. Vaak zijn dit onderdelen: een bepaald kleurgebruik of een bepaalde compositie. Verhoef: Niet kloppende, wankele beelden die dan in het schilderij uiteindelijk wel op de een of andere manier moeten blijven staan. Dat niet kloppende moet wel kloppen. De schilderijen van Verhoef zou je abstract kunnen noemen. Als toeschouwer is hetgeen waarnaar je kijkt niet herleidbaar tot de werkelijkheid. Toch heeft Verhoefs werk in zekere zin te maken met de waarneming van die werkelijkheid, omdat het de herkomst is van de beelden - een krantenfoto, een verpakking - die hij gebruikt. Hoewel Verhoef deze beelden transformeert en ze niet meer herkenbaar zijn, zal er toch iets van blijven rondspoken in het beeld. Galerie Onrustgeb - 95 blz
kunst

De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst

Reinier Lucassen
Lucassen
Lucassen (Amsterdam, 1939) is een van de belangrijkste hedendaagse Nederlandse kunstenaars. Hij was een van de wegbereiders van de Nieuwe Figuratie (1965-1980). Van meet af aan is Lucassen in zijn werk op zoek naar een balans tussen figuratie en abstractie. Zijn werk beschouwt hij als een persoonlijk systeem om harmonie en orde te schepen in de chaos van de wereld om hem heen. Hij gebruikt niet alleen figuren en vormen, ook woorden en getallen. Vanaf begin jaren tachtig ontwikkelde zijn stijl zich via abstract symbolisme naar wat hij zelf ziet als een synthesestijl. Ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag en zijn 50-jarig kunstenaarschap wordt in het Stedelijk Museum Schiedam een overzichtstentoonstelling gehouden en verschijnt het boek Lucassen, waarin de ontwikkeling van zijn werk gedurende de laatste tien jaar zichtbaar wordt gemaakt. Journalist en criticus Ron Kaal, kunsthistoricus Peter van der Meijden en Lucassen zelf geven in afzonderlijke essays hun visie op de schilderijen, de assemblages en modifications van Lucassen en leggen relaties met het gehele oeuvre. in samenwerking met Stedelijk Museum Schiedam en Galerie Images in Den Haag tentoonstelling in Stedelijk Museum Schiedam van 13 december 2009 t/m 14 maart 2010 Orange Housegeb - 160 blz