Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Economie & politiek/Toeval is geen goede strategie
Clayton M. Christensen
Toeval is geen goede strategie
Succesvol innoveren door het echte klantprobleem op te lossen
€ 29,99 Oorspronkelijke prijs was: € 29,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Veel organisaties laten innovatie aan het toeval over. Ze kennen hun klant, maar weten niet precies welk doel hij met het product nastreeft. Daardoor mislukt bijna 90 procent van alle innovaties en is succes vooral een kwestie van geluk. Clayton M. Christensen, hoogleraar aan de Harvard Business School en dé autoriteit op het gebied van disruptieve innovatie, komt na jarenlang onderzoek tot een belangrijke conclusie: klanten kopen geen boor en ook geen gat in de muur, ze kopen een manier om een schilderij op te hangen. Dat is hun ‘Job to Be Done’. Wie begrijpt welke klus de klant wil klaren, lanceert nooit meer een product dat niemand wil hebben. In ‘Toeval is geen goede strategie’ geeft hij een heldere uitleg van het principe en vertelt hoe je het in de praktijk toepast. Gerenommeerde bedrijven en snelgroeiende start-ups, waaronder Amazon, Ikea, Uber en Airbnb, gingen je reeds voor.
Gerelateerde producten
non-fictie
Rens Lieman
Uber voor alles
In 'Uber voor alles' legt journalist Rens Lieman de gevolgen bloot van de opmars van on demand-bedrijven als Uber, Deliveroo en Airbnb. Een taxi bestellen we via Uber, een schoonmaker via Helpling en een maaltijd via Deliveroo ? de hoofdrolspelers in de on demand-economie. Er is wel een Uber voor alles. Fijn, want gemak dient de mens. Of toch niet? Lieman legt de schaduwkant van deze nieuwe economie bloot. Hij interviewde beleidsmakers, investeerders en ondernemers, maar ook topmanagers bij Uber, Helpling en Deliveroo, en keek onder de motorkap van de on demand-economie door zelf voor deze bedrijven te werken. In 'Uber voor alles' onderzoekt hij hoe on demand-bedrijven werken en hoe ze de arbeidsmarkt, ons gedrag én onze omgeving ingrijpend veranderen. Business Contactpap - 224 blz
non-fictie
Wulfert van den Brink
Dat kan geen toeval zijn
Op het toeval kun je je tanden stukbijten. Wiskundige Wulfert van den Brink weet dat als geen ander. Zelfs de meest rationele mens heeft de onuitroeibare neiging om het toeval te verklaren én naar zijn hand te zetten. En Van den Brink is zo iemand. Als statisticus weet hij dat je niet kunt winnen van de roulettetafel, maar hij is het zijn leven lang blijven proberen. In dit autobiografische bericht schrijft hij op herkenbare en grappige wijze over zijn wederwaardigheden met het lot, de kans en het toeval. Dit boek gaat over statistiek en kansen, maar ook over de verklaringen die mensen erbij bedenken. Het gaat dus ook over geloof, bijgeloof en uiteindelijk over het accepteren van een zeer riskante hersenoperatie. Een overwinning op het toeval heeft Van den Brink nooit behaald, maar hij werkt er nog steeds aan. Wat niet geweest is, kan tenslotte nog komen. Mets & Metspap - 207 blz
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
Birte Schohaus
Slagkracht
Misschien ben ik te veel over de rand gelopen, maar ik wist hoe politiek werkt. Jacques Tichelaar In 2017 eindigde de politieke carrière van Jacques Tichelaar abrupt. Landelijke en provinciaal had hij meer dan zijn sporen verdiend. Toch moest hij het veld ruimen. Wat was er gebeurd? Welke stappen in zijn carrière maakten dat Tichelaar in de politiek belandde? Van Den Haag naar Drenthe verkaste en uiteindelijk vervroegd moest afzwaaien? En hoe blikt hij zelf hierop terug? Niet iedereen zal bij de naam Jacques Tichelaar meteen denken aan Drenthe. Veel mensen herinneren zich hem vooral als onderhandelaar tijdens de kabinetsformatie van 2006 waarbij hij namens de Partij van de Arbeid optrad als de rechterhand van Wouter Bos. Anderen kennen hem als fractievoorzitter van diezelfde PvdA. Wie verder terugdenkt, ziet het Kamerlid Tichelaar en de vakbondsman. Terwijl hij in sommige rollen uitblonk, kwam hij in andere in moeilijkheden. Zijn doortastend optreden heeft hem vergebracht, maar het was ook deze slagkracht die hem soms deed struikelen. Uiteindelijk was het juist deze kracht die hem er altijd weer bovenop hielp. Om de man achter de bestuurder Tichelaar te leren kennen en begrijpen, duikt journaliste Birte Schohaus samen met hem in het verleden. Ze tekent een oprecht en indringend portret van een rasonderhandelaar met mensenkennis. Daarnaast doet zij verslag van Tichelaars persoonlijke visie op de mechanismen van de Haagse en Drentse politiek. 'Slagkracht' legt de drijfveren en karaktertrekken bloot die Tichelaar tot de politicus maakten die hij was. In Drenthe kunnen ze veel zeggen over Tichelaar, maar één ding is zeker, de reuring waar zij in de profielschets om vroegen, hebben zij gekregen. Birte Schohaus(dr.) is journalist en onderzoeker. Ze schrijft over het spanningsveld tussen media, politiek en maatschappelijke onderwerpen voor onder meer De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad. Haar doctorstitel behaalde ze met een onderzoek naar de relatie tussen politici en talkshows. Van Gorcumpap - 229 blz