Het dagelijks leven in de Gouden Eeuw is op talloze schilderijen vastgelegd. Dergelijke ‘genreschilderijen’ van feestvierende boeren, vrolijke gezelschappen en kinderen die kattenkwaad uithalen, vormen voor velen het aantrekkelijkste deel van de 17de-eeuwse Hollandse kunst. In deze tentoonstellingscatalogus gaat het om werken van Frans Hals, Judith Leyster, Jan Miense Molenaer, Jan Steen, Adriaen Brouwer en Isack van Ostade.
Gerelateerde producten
kunst
Katrien Lichtert
Adriaen Brouwer
Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de waardering door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. 'Adriaen Brouwer. Meester van emoties' brengt hierin verandering. AUPpap - 224 blz
kunst
Katrien Lichtert (red.)
Adriaen Brouwer. Meester van emoties
Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Volgens archiefonderzoek is dit nu definitief aangetoond. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij reeds in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de appreciatie door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. 'Adriaen Brouwer. Meester van emoties' brengt hierin verandering. Amsterdam University Pressgeb - 223 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
Frouke van Dijke
Klimt | Schiele. Judith en Edith
Als hoofdrolspeelster in het Bijbelverhaal over Judith en Holofernes werd Judith lange tijd gezien als een sterke en kuise heldin. Ze redde haar stad van het vijandige leger van Nebukadnezar II door diens generaal Holofernes te verleiden en te onthoofden. Klimt zet Judith echter neer als een gevaarlijke femme fatale die Holofernes uit wraak vermoordt. Hij is daarmee een van de eersten die Judith op deze manier laat zien. 'Judith' is geen heroïsch tafereel, maar een seksueel getint meesterwerk. Gemeente Museum Den Haaging - 80 blz


