Ravage
Kunst en cultuur in tijden van conflict
€ 60,00 Oorspronkelijke prijs was: € 60,00.€ 25,00Huidige prijs is: € 25,00.
De brand van de universiteitsbibliotheek van Leuven in 1914 is de perfecte illustratie van het feit dat cultuurgoederen, al evenzeer als soldaten en onschuldige burgers, in tijden van conflict het slachtoffer van het oorlogsgeweld worden. Ook vandaag nog blijven misdaden tegen de kunst meer dan ooit een realiteit. ‘Ravage’ volgt de impact van gewapende conflicten op het artistieke werelderfgoed, vanaf de Trojaanse Oorlog tot de recente conflicten in het Midden-Oosten.
Gerelateerde producten
kunst
Ravage
Ravage wordt gevormd door Clemens Rameckers (1949) en Arnold van Geuns (1949). Na hun afstuderen in 1972 aan de modeafdeling van de kunstacademie in Arnhem, runde Ravage (een samentrekking van hun achternamen) een aantal jaren de eerste Nederlandse Mode Galerie in Arnhem alvorens naar Parijs te vertrekken. De Parijse dynamiek inspireerde het nog jonge Ravage en zorgde ervoor dat ze hun eigen signatuur en werkwijze konden ontwikkelen. Gedurende hun carrière verwierven ze een geheel eigen plek in de wereld van de internationale mode, design en autonome kunst. In Nederland verwierf Ravage bekendheid met de uniformen die ze i.s.m. Liesbeth in 't Hout ontwikkelden voor onder andere de NS, PTT en de ANWB Wegenwacht. Daarnaast bedenken en ontwerpen ze nog altijd vele tekeningen, schilderijen en interieurproducten- en concepten. 'Ravage, L'Illustre Inconnu' is een prachtig, overweldigend overzicht van het werk van Ravage van de jaren tachtig tot vandaag. Lecturisgeb - 280 blz
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz
kunst
Joris Vermassen
Heilige tekst, goddeloos beeld
Joris Vermassen tekent cartoons voor De Standaard. De aanslag op Charlie Hebdo raakte hem diep. Zijn interesse in de gespannen relatie tussen de 'heilige' tekst en het 'goddeloze' beeld leidde tot dit boek. Vermassen bekijkt het conflict in een bredere context. Tekst en beeld vormen de inzet van een voortdurende strijd tussen religieuze, politieke en culturele krachten. Imams staan niet alleen met hun veroordeling van afbeeldingen, ook voor schrijvers is het beeld vaak taboe: prentjes zijn goed genoeg voor strips en kinderboeken, maar in romans hinderen ze de verbeelding van de lezer. Beeldende kunstenaars staan dan weer huiverig tegenover literaire teksten, bang dat hun beelden worden herleid tot een illustratie. In een genuanceerd, soms grappig en bijwijlen zeer persoonlijk verhaal analyseert Vermassen de oorzaken van het conflict, ontkracht hij de vooroordelen en gaat hij op zoek naar een verzoening in de praktijk. Overtuigend toont hij aan dat tekst en beeld geen vijanden zijn, maar vrienden die vruchtbaar kunnen samenwerken. In deze gepolariseerde tijden is het een welkome boodschap. Vrijdagpap - 264 blz