Tomas Vlcek
Praagse Schilderkunst 1890 – 1939
€ 24,95 Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789040090974. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Waanders Auteur: Tomas Vlcek Paginas: 112 Categorie: Kunst.
Naast Parijs, Wenen en Berlijn is Praag rond 1900 één van de belangrijkste centra geweest voor de opkomst van de moderne beeldende kunst. Door de centrale ligging in Europa waren de kunstenaars die in deze stad woonden en werkten goed op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen en vernieuwingen, die zij zich met veel enthousiasme eigen maakten. Met name met Parijs bestond er een levendige uitwisseling van ideeën.
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd.Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw)Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie SmitUitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst
Barcelona 1900
Barcelona is rond 1900 een stad met vele gezichten: artistieke en culturele bloei gaan gepaard met hevige sociale en politieke spanningen. De stad kent een enorme grandeur met de Teatre del Liceu als symbool van de rijke bourgeoisie, de weldadige stadsarchitectuur van Antoni Gaudí en Lluís Domènech i Montaner en de art-nouveau-interieurs. Er is een levendig artistiek klimaat rond de Sala Parès, waar avant-gardekunstenaars exposeren die hun inspiratie in Parijs hebben opgedaan, het café Els Quatre Gats, waar Picasso, Rusiñol en hun vrienden uit de bohème samenkomen, en de kunstenaarskolonie Sitges. Jonge kunstenaars als Isidre Nonell en Ramon Casas doen van zich spreken en weten in hun kunstwerken het modernisme te koppelen aan sociale bevlogenheid. Er vindt, op basis van het ontwerp van civiel ingenieur Ildefonso Cerdà, een ingrijpende en vooruitstrevende stadsuitbreiding plaats. Maar tegelijkertijd kampt de stad met een intensieve industrialisatie die de populatie in een snel tempo doet groeien. Barcelona wordt een moderne metropool. Alle spanningen culmineren in de 'Tragische Week'. De stad staat in brand maar tussen de puinhopen wordt gebouwd aan La Sagrada Família van Gaudí, de 'kathedraal van de armen', een teken van hoop...kunst
Manuela Klerkx
Ontroerend goed
Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk voor 'gewone mensen'. Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering. Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en vroeg durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door geheel eigen codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in 'Ontroerend goed' proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die? Meulenhoffpap - 406 blz
kunst
De broers Barraud
De vier Zwitserse kunstenaarsbroers Barraud groeiden op in de Jura. Net als veel andere Europese kunstenaars in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werkten zij in een realistische stijl. Door de geruchtmakende tentoonstellingen 'Tendenzen der zwanziger Jahre' in Berlijn en 'Les Réalismes' in Parijs werd met name François, de enige van de vier die in deze tentoonstellingen te zien was, voor het eerst gepositioneerd te midden van het internationale realisme van het interbellum, tezamen met Nederlandse realisten als Carel Willink en Pyke Koch. Met de tentoonstelling in Museum MORE en 'De broers Barraud' worden de broers in Nederland voor het eerst onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Getoond wordt een scherpe selectie van zo'n zestig schilderijen: imposante figuurstukken, verstilde stillevens en indringende portretten, vaak met een raadselachtige twist. Centraal staat het werk van François Barraud, de bekendste van de vier, omringd door de schilderijen van zijn broers Aimé, Aurèle en Charles. Lecturispap - 176 blz