Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Pier Feddema, in de lijn van het Fries Expressionisme
Elske Schotanus
Pier Feddema, in de lijn van het Fries Expressionisme
€ 20,00 Oorspronkelijke prijs was: € 20,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789056153519. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Bornmeer Auteur: Elske Schotanus Paginas: 192 Categorieën: Biografieën, Kunst, Non-Fictie.
Pier Feddema (Eanjum 2 juni 1912 – Balk 18 december 1983) was expressionist in hart en nieren. Hij maakte deel uit van een kunstenaarsgroep die zich onder de naam ‘Yn ’e Line’ manifesteerde als vertegenwoordiger van het naoorlogse Fries expressionisme. Na de schilders van De Ploeg en met Gerrit Benner, vormt ‘Yn ’e Line’ mede het gezicht van het expressionisme in de beeldende kunst van het noorden. Behalve beeldend kunstenaar was Feddema ook schrijver.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Anne Feddema
Monografie met schilderijen van de Friese dichter, schrijver en beeldend kunstenaar Anne Feddema uit de periode 1982-2007. Feddema (Leeuwarden, 1961) groeide op in Friesland, bezocht de exclusieve kunstopleiding Ateliers '63 in Haarlem en keerde terug naar het noorden. In zijn expressionistische, kleurrijke schilderkust weet hij motieven uit kunstgeschiedenis en literatuur op een luchtige manier door elkaar te husselen. Vaak leidt dat tot een vrolijk absurdisme zoals op het schilderij waar Franz Liszt voorbijkomt op een kinderfiets of het doek waarop hij zichzelf als Beatle portretteert naast de oude moeder van Albrecht Dürer: verhalen van een ontwapenende lichtheid. geb - 111 blzkunst

Dirk van Ginkel
Sjoerd Huizinga
Sjoerd Huizinga is de grote onbekende van 'Yn 'e line', de expressionistische kunstenaarsgroep die begin jaren vijftig van de vorige eeuw voor nieuw elan zorgde in de Friese kunstwereld. Anders dan zijn kompanen Feddema, Van der Bij, Rusticus en Koopmans hield Huizinga zich het liefst op de achtergrond. Daardoor raakten zowel hij als zijn werk in de vergetelheid. Voor Paulo Martina, die in 2018 in Museum Dr8888 een overzichtstentoonstelling van Yn 'e line maakte, is Huizinga's werk echter 'De grote ontdekking' van die expositie. En kunsthistoricus Rudy Hodel zegt: 'Huizinga wilde duidelijk experimenteren. Hij volgde zijn eigen weg en probeerde echt van alles. Daarin was hij iedereen twee generaties vooruit. Maar niemand zag dat. Huizinga is kennelijk aan een herwaardering toe. Wie was hij? Is er buiten de nalatenschap nog meer werk te vinden? En hoe goed is dat eigenlijk? Journalist Dirk van Ginkel sprak tientallen mensen en ontdekte bij particulieren veel tot dan toe onbekend werk. Zijn zoektocht resulteerde in 'Sjoerd Huizinga'. Noordboekpap - 96 blz
kunst

Mondriaan en het kubisme
De grootsheid van Piet Mondriaan komt het beste tot uiting in het werk waarmee de kunstenaar, die zeventig jaar geleden overleed, zich ging meten met wat er internationaal gaande was.In 1912 vertrok Mondriaan (1872-1944) richting Parijs. Hij wilde zijn eigen werk vernieuwen, en het experiment van een volledig abstracte kunst aangaan, door zich te meten met het werk van vooral Pablo Picasso. Terug in Nederland toonde Mondriaan in 1914 in een Haagse galerie zestien werken die hij in Parijs maakte. 'Mondriaan en het kubisme - Parijs 1912-1914' laat zien hoe eigenzinnig dit nieuwste werk van Mondriaan was, en hoe divers de werken zijn die onder de noemer kubisme vallen. Want voor het eerst wordt de doorwerking van het kubisme in Nederland in kaart gebracht.Het rijk geïllustreerde boek vergelijkt Nederlandse kunstenaars als Sluijters, Toorop, Schelfhout, Gestel en Van Heemskerck, die voelden dat in het kubisme iets schuil ging, met de diverse aanvoerders van het Frans kubisme, kunstenaars als Picasso, Braque en Léger. THOTHPAP - 143 blz