Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Pier Feddema, in de lijn van het Fries Expressionisme
Elske Schotanus
Pier Feddema, in de lijn van het Fries Expressionisme
€ 20,00 Oorspronkelijke prijs was: € 20,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789056153519. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Bornmeer Auteur: Elske Schotanus Paginas: 192 Categorieën: Biografieën, Kunst, Non-Fictie.
Pier Feddema (Eanjum 2 juni 1912 – Balk 18 december 1983) was expressionist in hart en nieren. Hij maakte deel uit van een kunstenaarsgroep die zich onder de naam ‘Yn ’e Line’ manifesteerde als vertegenwoordiger van het naoorlogse Fries expressionisme. Na de schilders van De Ploeg en met Gerrit Benner, vormt ‘Yn ’e Line’ mede het gezicht van het expressionisme in de beeldende kunst van het noorden. Behalve beeldend kunstenaar was Feddema ook schrijver.
Gerelateerde producten
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
Anne Feddema
Monografie met schilderijen van de Friese dichter, schrijver en beeldend kunstenaar Anne Feddema uit de periode 1982-2007. Feddema (Leeuwarden, 1961) groeide op in Friesland, bezocht de exclusieve kunstopleiding Ateliers '63 in Haarlem en keerde terug naar het noorden. In zijn expressionistische, kleurrijke schilderkust weet hij motieven uit kunstgeschiedenis en literatuur op een luchtige manier door elkaar te husselen. Vaak leidt dat tot een vrolijk absurdisme zoals op het schilderij waar Franz Liszt voorbijkomt op een kinderfiets of het doek waarop hij zichzelf als Beatle portretteert naast de oude moeder van Albrecht Dürer: verhalen van een ontwapenende lichtheid. geb - 111 blzkunst
Dirk van Ginkel
Sjoerd Huizinga
Sjoerd Huizinga is de grote onbekende van 'Yn 'e line', de expressionistische kunstenaarsgroep die begin jaren vijftig van de vorige eeuw voor nieuw elan zorgde in de Friese kunstwereld. Anders dan zijn kompanen Feddema, Van der Bij, Rusticus en Koopmans hield Huizinga zich het liefst op de achtergrond. Daardoor raakten zowel hij als zijn werk in de vergetelheid. Voor Paulo Martina, die in 2018 in Museum Dr8888 een overzichtstentoonstelling van Yn 'e line maakte, is Huizinga's werk echter 'De grote ontdekking' van die expositie. En kunsthistoricus Rudy Hodel zegt: 'Huizinga wilde duidelijk experimenteren. Hij volgde zijn eigen weg en probeerde echt van alles. Daarin was hij iedereen twee generaties vooruit. Maar niemand zag dat. Huizinga is kennelijk aan een herwaardering toe. Wie was hij? Is er buiten de nalatenschap nog meer werk te vinden? En hoe goed is dat eigenlijk? Journalist Dirk van Ginkel sprak tientallen mensen en ontdekte bij particulieren veel tot dan toe onbekend werk. Zijn zoektocht resulteerde in 'Sjoerd Huizinga'. Noordboekpap - 96 blz
kunst
Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz