Menu

Parijs 25/44 - 9789045013701 - Dick Matena

Dick Matena

Parijs 25/44

 19,90  7,90

ISBN: 9789045013701. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Atlas Auteur: Dick Matena Auteur voorletter: D. Auteur voornaam: Dick Auteur achternaam: Matena Paginas: 119 Categorie: .

Gerelateerde producten

literatuur & thrillers

Dimitri Verhulst

Bloedboek

Bloedboek – Dimitri Verhulst Dimitri Verhulst keerde terug naar de Bijbel om de schoonheid van de taal, maar toen hij zich aan het hervertellen zette realiseerde hij zich dat de verhalen eigenlijk mooier zijn dan de woorden waarin ze gevat zijn. De eerste vijf Bijbelboeken bevatten de geschiedenis van het ontstaan van de wereld, de verspreiding der volkeren en de wetgeving. Het zijn de verhalen die iedereen wel kent, maar ze worden steeds minder gelezen. Verhulst besloot de verhalen terug te geven aan de taal en verbaasde zich over gruwelijke details en lachwekkende eigenaardigheden... Luxe eenmalige editie. Van ‘Bloedboek’ zijn 71 exemplaren gemaakt in luxe schapenvachteditie. De exemplaren zijn Arabisch genummerd en gesigneerd. Metagegevens • Atlas Contact • Gebonden • 240 pagina’s, luxe gesigneerde editie (schapenvacht) • ISBN 9789025446956 • NUR 301 – Literaire roman, novelle • Genre: Literatuur • Trefwoorden: Pentateuch, Verklaringen, Verhulst, speciale uitgave, schapenvacht, bewerking, bijbel Recensie In ‘Bloedboek’ volgt Verhulst de eerste vijf Bijbelboeken op de voet. De atheïstische maar zich probleemloos inlevende Verhulst heeft de verhalen met hun groteske details over het heftige gezins- en seksleven van de Israëlitische aartsvaders, Gods woedeaanvallen en de onbeleerbaarheid van het joodse plebs ontrukt aan het stijve Nederlands en omgezet in de taal van Vlaamse simpeltons, die ook graag van bil gaan en van het goede leven houden. Daarnaast jongleert Verhulst met moderne termen om ons dichter bij die oeroude, ons vreemde cultuur te brengen (op 'functioneringsgesprek' bij God die zijn eigen 'tics' heeft). De avonturen van de aartsvaders worden treffend samengevat onder de titel 'Soap' van het eerste deel. Het tweede deel heet, wellicht met een knipoog naar Knausgard of Hitler, 'Mijn veldtocht'. Het is het vermoeiende levensverhaal van Mozes die de eerste joodse wetten opschreef. Verhulst laat de wreedheid ervan plastisch uitkomen. Is 'Soap' vooral hilarisch, 'Mijn veldtocht' eindigt met een perfecte balans van absurditeiten en intense menselijke ernst - die van Verhulst zelf. Intelligent gedoseerde informatie over de verhalen zelf en hun groteske kanten, met naast platte taal soms adembenemende literaire vondsten en een imponerend ernstige afsluiting. Anneke van Ammelrooy Auteur Dimitri Verhulst (1972) werd geboren in Aalst. Hij wordt gezien als een van de grote schrijvers van de Lage Landen. Zijn werk verschijnt in meer dan twintig talen en werd bekroond met verschillende literaire prijzen. Zijn officiële debuut was met een verhalenbundel, die genomineerd werd voor de NRC-prijs. Verhulst publiceerde verhalen en gedichten in verschillende literaire tijdschriften, waaronder Nieuw Wereldtijdschrift, De Brakke Hond en het tijdschrift Underground, waarvan hij redacteur is. Uitgever Uitgeverij Atlas Contact heeft een rijke en veelzijdige historie die teruggaat tot 1887. Doordat het boek tegenwoordig veel concurrentie heeft van andere media, vinden zij het uitgeven van boeken interessanter en belangrijker dan ooit. Boeken kunnen als geen ander medium bewaren wat relevant is uit het verleden en geven de toon aan bij de verspreiding van nieuwe ideeën met diepgang. ‘Bloedboek’ is een uitgave van Atlas Contact.
 250,00  75,00
Verder lezen

literatuur & thrillers

Gauke Andriesse

Nu ik er niet meer ben

De Britse klimaatwetenschapper Daniel Tredgold verdwijnt spoorloos, vlak voordat hij een belangrijk rapport zou presenteren op een congres. Zijn vriend Kalman Teller doet een beroep op de Amsterdamse privédetective Jager Havix. Aan de andere kant van de oceaan geeft een Texaanse oliebaron ook opdracht om Tredgold te vinden. Havix denkt Tredgold vrij snel op het spoor te zijn, totdat de vrouw, die hem naar hem zou kunnen leiden, op brute wijze wordt vermoord. Nu moet Havix er alles aan doen om de mensen die Daniel Tredgold voor altijd het zwijgen willen opleggen voor te zijn.De Britse klimaatwetenschapper Daniel Tredgold verdwijnt spoorloos, vlak voordat hij een belangrijk rapport zou presenteren op een congres. Zijn vriend Kalman Teller doet een beroep op de Amsterdamse privédetective Jager Havix. Aan de andere kant van de oceaan geeft een Texaanse oliebaron ook opdracht om Tredgold te vinden. Havix denkt Tredgold vrij snel op het spoor te zijn, totdat de vrouw, die hem naar hem zou kunnen leiden, op brute wijze wordt vermoord. Nu moet Havix er alles aan doen om de mensen die Daniel Tredgold voor altijd het zwijgen willen opleggen voor te zijn.De Britse klimaatwetenschapper Daniel Tredgold verdwijnt spoorloos, vlak voordat hij een belangrijk rapport zou presenteren op een congres. Zijn vriend Kalman Teller doet een beroep op de Amsterdamse privédetective Jager Havix. Aan de andere kant van de oceaan geeft een Texaanse oliebaron ook opdracht om Tredgold te vinden. Havix denkt Tredgold vrij snel op het spoor te zijn, totdat de vrouw, die hem naar hem zou kunnen leiden, op brute wijze wordt vermoord. Nu moet Havix er alles aan doen om de mensen die Daniel Tredgold voor altijd het zwijgen willen opleggen voor te zijn.De Britse klimaatwetenschapper Daniel Tredgold verdwijnt spoorloos, vlak voordat hij een belangrijk rapport zou presenteren op een congres. Zijn vriend Kalman Teller doet een beroep op de Amsterdamse privédetective Jager Havix. Aan de andere kant van de oceaan geeft een Texaanse oliebaron ook opdracht om Tredgold te vinden. Havix denkt Tredgold vrij snel op het spoor te zijn, totdat de vrouw, die hem naar hem zou kunnen leiden, op brute wijze wordt vermoord. Nu moet Havix er alles aan doen om de mensen die Daniel Tredgold voor altijd het zwijgen willen opleggen voor te zijn.De Britse klimaatwetenschapper Daniel Tredgold verdwijnt spoorloos, vlak voordat hij een belangrijk rapport zou presenteren op een congres. Zijn vriend Kalman Teller doet een beroep op de Amsterdamse privédetective Jager Havix. Aan de andere kant van de oceaan geeft een Texaanse oliebaron ook opdracht om Tredgold te vinden. Havix denkt Tredgold vrij snel op het spoor te zijn, totdat de vrouw, die hem naar hem zou kunnen leiden, op brute wijze wordt vermoord. Nu moet Havix er alles aan doen om de mensen die Daniel Tredgold voor altijd het zwijgen willen opleggen voor te zijn.De Britse klimaatwetenschapper Daniel Tredgold verdwijnt spoorloos, vlak voordat hij een belangrijk rapport zou presenteren op een congres. Zijn vriend Kalman Teller doet een beroep op de Amsterdamse privédetective Jager Havix. Aan de andere kant van de oceaan geeft een Texaanse oliebaron ook opdracht om Tredgold te vinden. Havix denkt Tredgold vrij snel op het spoor te zijn, totdat de vrouw, die hem naar hem zou kunnen leiden, op brute wijze wordt vermoord. Nu moet Havix er alles aan doen om de mensen die Daniel Tredgold voor altijd het zwijgen willen opleggen voor te zijn.
 19,95  7,90
Verder lezen

literatuur & thrillers

Piet Gerbrandy

De Gong & De Rookberg

De gong en de rookberg, intrigerende materie van H.H. ter Balkt en Jacques Hamelink – Piet Gerbrandy In ‘De gong en de rookberg’ bespreekt hij Gerbrandy de poëzie van twee weerbarstige dichters, de ‘Laaglandse hymnen van H.H. ter Balkt en ‘’ Zilverzonnige en onneembare maan’ van Jacques Hamelink. Het epos van Ter Balkt en de elegie van Hamelink ontleedt Gerbrandy regel voor regel, woord voor woord, letter voor letter, wit na wit. Veelsoortige bronnen boort hij hiervoor aan: literaire teksten uit Europese en andere tradities, historische verhalen, beeldende kunst, archeologisch materiaal. Talloze verwijzingen zoekt hij tot op de soms onzekerste bodem uit, want weerspannige ondoorgrondelijkheid is zowat de karakteristiek van beide dichters. Maar Gerbrandy’s mes snijdt aan twee kanten, want de werkelijke protagonist in De gong en de rookberg is de lezer. Het is de lezer immers die de verwijzingen ziet, de lezer spoort de bronnen op. Hij zoekt, en vindt structuren. De gedichten verwijzen niet, noch bieden ze een structuur aan, maar het is de lezer die ze er inlegt. De door Ter Balkt en Hamelink gepubliceerde teksten, zo stelt Gerbrandy radicaal, zijn slechts in potentie gedichten, zaden die een lezer behoeven om in diens brein op te bloeien tot volwaardige gedichten. De mentale biotoop van de lezer bepaalt hoe het gewas er uiteindelijk uitziet. Zelden toont een criticus zich bereidwillig om de aard en de methode van zijn lezing en interpretatie van poëzie systematisch en vrijelijk uit de doeken te doen. Dit is nu precies wat poëziecriticus Piet Gerbrandy in 'De gong en de rookberg' onderneemt. Piet Gerbrandy: 'Ik beweer dat de door Ter Balkt en Hamelink gepubliceerde teksten slechts in potentie (dynamis) gedichten zijn, zaden die een lezer behoeven om in diens brein op te bloeien tot volwaardige gedichten, waarbij de perceptie van de vorm en de betekenistoekenning op grond van conventies en lezersintentie bepalen hoe het gewas er uiteindelijk uitziet. Ik ben deze lezer, deze hovenier, ik heb de gedichten opgekweekt tot wat ze in dit boek zijn geworden, dus het spreekt vanzelf dat ik de ideale lezer van deze gedichten ben. Een andere lezer had van dezelfde teksten andere gedichten gemaakt, waarvan hij dan de ideale lezer zou zijn geweest.  'All animals are equal, but some animals are more equal than others', schreef Orwell. Alle lezers zijn gelijk, maar dat wil niet zeggen dat alle interpretaties even goed zijn. De waarde van een interpretatie wordt bepaald door haar overtuigingskracht. Dat is een retorische categorie. ‘De gong en de rookberg’ boek beoogt aan te tonen dat mijn lectuur van Ter Balkt en Hamelink hout snijdt, en dat de dynamis van hun teksten het best verwezenlijkt kan worden op de wijze die ik in praktijk heb gebracht. Tevens is het een uitnodiging aan de lezers die de materie van deze tekst in zich hebben doen uitbotten, om zelf aan het werk te gaan en nieuwe versies van Ter Balkt en Hamelink op te kweken, opdat, om nog één keer een gevaarlijke metafoor te gebruiken, de concurrentie op de vermeend vrije markt van het literair debat uiteindelijk bepaalt welke gedichten het meest levensvatbaar zijn.' Metagegevens ·         Historische uitgeverij ·         Hardback ·         512 pagina’s ·         ISBN 9789065540362 ·         NUR: 620 – Nederlandse taal- en letterkunde ·         Genre: Letterkunde ·         Trefwoorden: Ter Balkt, Jacques Hamelink, Piet Gerbrandy Recensie Classicus en gedreven poëziecriticus Piet Gerbrandy - zelf een vruchtbaar dichter - heeft in zijn omvangrijke proefschrift uit 2009, waarvan nu de handelseditie is verschenen, twee dichtbundels aan een grondig onderzoek onderworpen: ‘Laaglandse hymnen I’ van H. H. ter Balkt en ‘Zilverzonnige en onneembare maan’ van Jacques Hamelink. Beide dichters zijn veelvraten (ze vragen veel van een lezer omdat ze zelf veel gelezen hebben en daarnaar verwijzen) en worden in het algemeen duister, moeilijk interpreteerbaar gevonden, hoewel het oordeel in de kritiek over beiden lovend uitvalt. Gerbrandy gaat de uitdaging van deze twee bundels zowel in praktische zin (hij analyseert en interpreteert ze) als in theoretische, methodologische zin (hoe vindt het leesproces plaats, wat voor soort complicaties levert de behoefte aan begrip voor de tekst op) met verve, gedegen, maar ook voor niet door de academische wol geverfde poëzie lezers begrijpelijk en spannend aan. De twee dichters zijn met deze hartstochtelijke, veel openbarende en ook veel raadsels opleverende studie een stuk dichterbij gebracht. Het boek mag gerust een mijlpaal heten in de interpretatieve poëzie benadering. Auteur Piet Gerbrandy (1958) is een Nederlands dichter, essayist en classicus. Hij doceert Klassiek en Middeleeuws Latijn aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft vertalingen, essays, gedichten en poëzierecensies. Gerbrandy promoveerde in 2009 op een proefschrift over de poëzie van H.H. ter Balkt en Jacques Hamelink.
 35,00  12,50
Verder lezen

literatuur & thrillers

Italo Svevo

Een man wordt ouder

Een man wordt ouder’ is de tweede van de drie grote romans van Italo Svevo en verteld het verhaal van Emilio, een vrijgezel met literaire ambities, die verliefd wordt op de beeldschone, maar simpele, enigszins ordinaire Angiolina. Hij dicht haar alle eigenschappen toe van de grote heldinnen uit de literatuur, maar geleidelijk verlaagt hij zich steeds meer tot haar niveau. Wanneer zijn ongetrouwde, en door hem verwaarloosde zuster Amalia sterft, ziet hij in hoe armzalig en zelfzuchtig zijn liefde is geweest en geeft hij Angiolina op. Hij trekt zich weer terug in zijn eigen dromen en vage ambities, waarbij de beelden van Angiolina en Amalia zich vermengen - de schoonheid van het meisje van twijfelachtige zeden en de deugdzaamheid van de oude vrijster. Recensie 'Een man wordt ouder' (Senilita) is de tweede van de drie grote romans van Italo Svevo (pseudoniem van Ettore Schmitz, Triest 1861-1928) en had bij verschijnen in 1898 weinig succes. Eerst in 1923, aangemoedigd door Joyce, schreef Svevo weer een roman, 'Bekentenissen van Zeno'. Niet alleen in Italië, maar ook daarbuiten, is er sindsdien sprake van een Svevo-revival. Deze roman speelt zich af in Triest en beschrijft de ups en downs in de relatie tussen Emilio, een vrijgezel, en een jong, mooi en lichtzinnig meisje, Angiolina, dat het met de zeden en de trouw niet zo nauw neemt. De grote kracht van het verhaal ligt, zoals steeds bij Svevo, in zijn psychologische beschrijvingen. De taal is conventioneel, wat ouderwets. De vertaling van Jenny Tuin behoeft geen aanbeveling: zij weet de sfeer van Svevos werk uitstekend weer te geven. Metagegevens •           Prometheus Bert Bakker – NRC •           Paperback •           216 pagina’s •           ISBN 9789085104339 •           NUR: 302- vertaalde literaire roman, novelle •           Genre: psychologische roman •           Trefwoorden: mannenleven, psychoanalyse, Italië Auteur Italo Svevo (19 december 1861, Triëst - 13 september 1928, Motta di Livenza), een pseudoniem van Aron Hector (Ettore) Schmitz, was een Italiaans schrijver. Svevo was een schrijver van romans, novellen, toneelstukken en korte verhalen. Daarnaast was hij ook zakenman. Svevo, van Joodse afkomst, werd geboren als zoon van een Duitse vader, Francesco Schmitz, en een Italiaanse moeder, Allegra Moravia.  In 1873 vertrok hij naar Duitsland om zich de Duitse taal eigen te maken en het was tijdens deze periode dat hij in aanraking kwam met en zich ging interesseren voor de literatuur. In 1878 keert hij terug naar Triëst om te studeren. Na twee jaar moet hij echter vanwege de financiële situatie zijn studie opgeven en gaan werken bij een bank. Hij heeft echter zijn voorliefde voor literatuur niet kunnen onderdrukken. Hij kwam vaak in de bibliotheek en ging zich steeds meer interesseren voor negentiende-eeuwse Franse schrijvers en de filosofie van Arthur Schopenhauer. Uitgeverij Het fictie-fonds van Prometheus heeft een indrukwekkende lijst grote schrijvers onder zijn vleugels. Dat zijn beroemde Nederlandstalige auteurs als Connie Palmen, Maxim Februari, Griet Op de Beeck, Herman Brusselmans, Jean Pierre Rawie, Menno Wigman en Tom Lanoye, maar ook  gevierde buitenlandse schrijvers als Umberto Eco, Tom Wolfe, Michael Cunningham, Sandro Veronesi, Jonathan Franzen, Jeffrey Eugenides en Zadie Smith.
 12,50  5,00
Verder lezen