Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/Nederland stedenland
Ed Taverne
Nederland stedenland
Continuïteit en vernieuwing
€ 24,95 Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789462080065.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Nai 010
Auteur:
Ed Taverne
Paginas:
319
Categorieën: Architectuur, Kunst.
Nederland is een land van steden. Niet van wereldsteden, maar van enkele middelgrote en een grote hoeveelheid kleine steden. ‘Nederland stedenland’ is een boek over de stad, stadscultuur en stedelijk leven in Nederland. Een verhaal dat begint omstreeks het jaar duizend en doorloopt tot de dag van vandaag.
Gerelateerde producten
kunst

Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd. Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw) Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie Smit Uitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst

Bram Kempers
De schepping van Melle
Melle Oldeboerrigter (1908-1976) is ongetwijfeld één van de meest bizarre Nederlandse beeldend kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn werk wekte in de jaren vijftig tot zeventig zowel grote bewondering als totale afwijzing. Het laatste met name door de vaak erotische lading van zijn beelden, die in feite over Leven-Natuur en Dood-Verderf gaan. Niet voor niets noemde hij zichzelf een visionair schilder. Vaak werd zijn werk vergeleken met dat van de fantastische schilder Jeroen Bosch. Opgegroeid in een socialistisch arbeidersmilieu, werd zijn levensvisie bepaald door de crisistijd van de jaren dertig. Anarchisme, sociale bewogenheid en deelname aan het verzet tegen de Duitse bezetting zetten hem aan tot politiek en sociaal geëngageerde tekeningen. Hoe omstreden zijn werk was, blijkt uit het feit dat W. Sandberg in 1955 enkele schilderijen van hem weigerde voor een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Werkelijke erkenning volgde pas in de jaren zestig en zeventig, onder meer in 1972 met een grote overzichtstentoonstelling in datzelfde Stedelijk Museum. THOTHGEB - 191 blz
kunst

Shinji Otani
Standbeelden in Nederland
Lang stond Nederland bekend als een standbeeld loos land. Terwijl elders vorsten en helden in brons en steen in het straatbeeld verschenen, was die eer hier slechts voor een enkeling weggelegd. De weinige beelden die er waren, kregen vooral aandacht van toeristen. Dat laatste is niet veranderd, maar een land zonder standbeelden is Nederland allang niet meer. Ze zijn in vrijwel iedere gemeente te vinden, in allerlei soorten en maten, en ze doen ertoe. Discussies over wie wel of niet een standbeeld verdienen en hoe dat eruit zou moeten zien, zijn aan de orde van de dag. Standbeelden zijn in Nederland een serieuze zaak. Zie je dat ook als je naar ze kijkt? Met die vraag ging de Japanse fotograaf Shinji Otani de afgelopen jaren op pad. Hij reisde heel Nederland door, van Groningen tot Maastricht, via Assen en Zundert naar Vlissingen en Amsterdam. Lecturisgeb - 144 blz
kunst

Reinier Lucassen
Lucassen
Lucassen (Amsterdam, 1939) is een van de belangrijkste hedendaagse Nederlandse kunstenaars. Hij was een van de wegbereiders van de Nieuwe Figuratie (1965-1980). Van meet af aan is Lucassen in zijn werk op zoek naar een balans tussen figuratie en abstractie. Zijn werk beschouwt hij als een persoonlijk systeem om harmonie en orde te schepen in de chaos van de wereld om hem heen. Hij gebruikt niet alleen figuren en vormen, ook woorden en getallen. Vanaf begin jaren tachtig ontwikkelde zijn stijl zich via abstract symbolisme naar wat hij zelf ziet als een synthesestijl. Ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag en zijn 50-jarig kunstenaarschap wordt in het Stedelijk Museum Schiedam een overzichtstentoonstelling gehouden en verschijnt het boek Lucassen, waarin de ontwikkeling van zijn werk gedurende de laatste tien jaar zichtbaar wordt gemaakt. Journalist en criticus Ron Kaal, kunsthistoricus Peter van der Meijden en Lucassen zelf geven in afzonderlijke essays hun visie op de schilderijen, de assemblages en modifications van Lucassen en leggen relaties met het gehele oeuvre. in samenwerking met Stedelijk Museum Schiedam en Galerie Images in Den Haag tentoonstelling in Stedelijk Museum Schiedam van 13 december 2009 t/m 14 maart 2010 Orange Housegeb - 160 blz