Nederland heeft met meer dan 1150 kanalen met een totale lengte van ruim 6500 km de meeste kanalen ter wereld, en is het enige land met een vorst met de bijnaam Kanalenkoning. Naar deze koning Willem I is de Zuid-Willemsvaart (1826) genoemd, die van Maastricht naar ‘s-Hertogenbosch loopt. De oudste kanalen zijn de Drususgracht en Corbulogracht uit de Romeinse tijd. Het duurde tot de Middeleeuwen voordat er weer kanalen werden gegraven. Kanalen spelen in de Nederlandse geschiedenis in ieder tijdvak een rol die bij die periode past. Dat waren van de 14de eeuw tot in de 19de de afvoer van de turf in ontginningen. In de 17de en 18de eeuw was dit het vervoer van mensen met trekschuiten, in de 19de eeuw de noodzakelijke infrastructuur voor de Industriële Revolutie, en in de tweede helft van de 20ste eeuw het watertoerisme dat de oorspronkelijke functie van veel kanalen overnam. Nederland Kanalenland beschrijft een kanaal per provincie.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Frank van Riet
Meer kommer en kwel in Rotterdam
In 'Kommer en kwel in Rotterdam' stonden politiefoto's betreffende moord, doodslag en andere misdrijven tussen 1904 en 1940 centraal. De fotograaf moest in diezelfde periode ook ander leed in Rotterdam en omstreken op de gevoelige plaat vastleggen, zoals (verkeers-) ongevallen, branden en ontploffingen. De eerste foto's uit de collectie, die betrekking hadden op mobiliteit, betroffen opnamen van spoorwegongevallen. Dat er aanvankelijk nauwelijks foto's over bij ongevallen betrokken vervoersmiddelen waren, is te begrijpen, want rond 1900 reden in Nederland nog maar enkele honderden auto's rond. Het vervoer vond vooral plaats met echte paardenkrachten en hand- of hondenkarren. Rond 1920 nam het gemotoriseerd verkeer in het straatbeeld flink toe. Paard en wagen werden langzaam verdrongen door de auto. Hierdoor maakte de politiefotograaf steeds meer foto's van ernstige en ingewikkelde verkeersongevallen. Veel mensen waren namelijk nog niet gewend aan de moderne verkeersdeelnemers of aan het besturen van de gemotoriseerde voertuigen. Opnieuw konden de gebeurtenissen achter de foto's met behulp van krantenartikelen gereconstrueerd worden. Deze tekst samen met de unieke foto's maken nog meer het verdwenen stadsbeeld zichtbaar dan in deel 1. De incidenten vonden namelijk vaak op de openbare weg plaats en daardoor zijn er panden en straten te zien, die vanwege het bombardement op 14 mei 1940 niet meer bestaan.kunst

Theo Rouwhorst
Bewaard voor Amsterdam
Het historisch stadsbeeld van Amsterdam spreekt enorm tot de verbeelding, zowel bij de bewoners als bij de talloze bezoekers. In dit stadsbeeld spelen de silhouetten van de geveltoppen een niet weg te denken rol. De klokgevels, halsgevels en lijstgevels vormen het silhouet van de stad zoals de Eiffeltoren dat doet voor Parijs. Er is op dit moment dan ook nauwelijks nog iemand die deze beeldbepalende rol ontkent. Toch lag dit nog niet zolang geleden anders. Theo Rouwhorst beschrijft in dit boek de inspanningen van de gemeente, met name van Monumentenzorg, en van particulieren en particuliere instellingen om de geveltoppen te bewaren en waar mogelijk te herplaatsen. 'Bewaard voor Amsterdam' laat aan de hand van talrijke historische en actuele foto's zien hoe herplaatste gevels weer bijdragen aan het stadsbeeld en stelt de vraag of de nog resterende gevels en fragmenten die zijn bewaard voor Amsterdam, weer ín de stad een plaats kunnen krijgen.regio

Jan Smits
Brabants Peil
Monumenten voor waterbeheersing in Noord-Brabant
De waterhuishouding van Noord-Brabant heeft haar eigen kenmerken en problemen. In het noorden ligt de Maas, een uiterst moeilijk beheersbare regenrivier. In het westen ligt een groot en oud poldergebied. Het oostelijke deel van de provincie heeft de Aa en de Dommel, maar ook, met de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal, een oud en complex kanalenstelsel. In de loop der eeuwen zijn er talloze ingrepen gedaan en ingenieuze oplossingen ontwikkeld. Zo is het Brabantse landschap verrijkt met honderden fascinerende waterbouwkundige monumenten: gemalen, keersluizen, watermolens, schuifstuwen, enz. Dit boek is een ode aan het vernuft van vorige generaties en aan de inspanningen van de Noord-Brabantse Waterschappen en Hoogheemraadschappen en van Rijkswaterstaat.
Geb - SUN - 225 pag. - geïllustreerd
atlassen
