Nederland heeft met meer dan 1150 kanalen met een totale lengte van ruim 6500 km de meeste kanalen ter wereld, en is het enige land met een vorst met de bijnaam Kanalenkoning. Naar deze koning Willem I is de Zuid-Willemsvaart (1826) genoemd, die van Maastricht naar ‘s-Hertogenbosch loopt. De oudste kanalen zijn de Drususgracht en Corbulogracht uit de Romeinse tijd. Het duurde tot de Middeleeuwen voordat er weer kanalen werden gegraven. Kanalen spelen in de Nederlandse geschiedenis in ieder tijdvak een rol die bij die periode past. Dat waren van de 14de eeuw tot in de 19de de afvoer van de turf in ontginningen. In de 17de en 18de eeuw was dit het vervoer van mensen met trekschuiten, in de 19de eeuw de noodzakelijke infrastructuur voor de Industriële Revolutie, en in de tweede helft van de 20ste eeuw het watertoerisme dat de oorspronkelijke functie van veel kanalen overnam. Nederland Kanalenland beschrijft een kanaal per provincie.
Gerelateerde producten
kunst

Theo Rouwhorst
Bewaard voor Amsterdam
Het historisch stadsbeeld van Amsterdam spreekt enorm tot de verbeelding, zowel bij de bewoners als bij de talloze bezoekers. In dit stadsbeeld spelen de silhouetten van de geveltoppen een niet weg te denken rol. De klokgevels, halsgevels en lijstgevels vormen het silhouet van de stad zoals de Eiffeltoren dat doet voor Parijs. Er is op dit moment dan ook nauwelijks nog iemand die deze beeldbepalende rol ontkent. Toch lag dit nog niet zolang geleden anders. Theo Rouwhorst beschrijft in dit boek de inspanningen van de gemeente, met name van Monumentenzorg, en van particulieren en particuliere instellingen om de geveltoppen te bewaren en waar mogelijk te herplaatsen. 'Bewaard voor Amsterdam' laat aan de hand van talrijke historische en actuele foto's zien hoe herplaatste gevels weer bijdragen aan het stadsbeeld en stelt de vraag of de nog resterende gevels en fragmenten die zijn bewaard voor Amsterdam, weer ín de stad een plaats kunnen krijgen.geschiedenis

Peter Karstkarel
Dag, mijn lieve moeder
Al bijna een decennium lang zijn Peter en Klaske Karstkarel bezig met het in kaart brengen van de grafcultuur in Friesland. Ontroerende aanleiding daarvoor was de vondst van een kleine grafsteen op het kerkhofje van Brongerga, met daarop in eenvoudige letters 'Dag, mijn lieve moeder'. Het zerkje gaf geen naam en geen datum prijs, het was een graf voor iedere moeder en van alle tijden. Sinds die dag hebben ze ruim 480 kerkhoven en begraafplaatsen en honderden kerken in Friesland bezocht. Met als resultaat een imposant verslag in boekvorm van hun jarenlange graventocht. In maar liefst 26 rijk geïllustreerde hoofdstukken besteden de Karstkarels allereerst aandacht aan de prehistorie, met onder meer sarcofagen en dekstenen, de latere gotische zerken en uiteraard de trots van de Friese cultuurgeschiedenis: de renaissancezerken van grote meesters. Daarna wordt de funeraire cultuur buiten de kerken uitgebreid besproken en in beeld gebracht. Te beginnen met het verbod om in de kerken te begraven en de verplichting om begraafplaatsen buiten de bebouwde kom te stichten. Vervolgens komen familiebegraafplaatsen van de elite, de grafkelders en gravenvelden voor deze maatschappelijke klasse aan de orde en volgt een zeer ruim overzicht van Friese kerkhoven en begraafplaatsen. Van algemene tot katholieke en joodse, maar ook de laatste rustplaatsen van dieren. Een opmerkelijk hoofdstuk is gewijd aan bijzondere voorbeelden van grafpoëzie. Die soms een glimlach opwekken, tot vertedering leiden of juist tot nadenken stemmen. En emotie is er ook in andere vormen. Zoals bij het lezen van in steen gebeitelde drama's. Ouders die hun kinderen verloren, schaatsongevallen, schipbreukelingen, slachtoffers van oorlogshandelingen. 'Dag, mijn lieve moeder' neemt de lezer mee op een ontroerende reis kriskras door de provincie. Een reis die geen eindpunt kent, maar juist het begin is van een indrukwekkende kennismaking met de grafcultuur in Friesland.regio

Jan Smits
Brabants Peil
Monumenten voor waterbeheersing in Noord-Brabant
De waterhuishouding van Noord-Brabant heeft haar eigen kenmerken en problemen. In het noorden ligt de Maas, een uiterst moeilijk beheersbare regenrivier. In het westen ligt een groot en oud poldergebied. Het oostelijke deel van de provincie heeft de Aa en de Dommel, maar ook, met de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal, een oud en complex kanalenstelsel. In de loop der eeuwen zijn er talloze ingrepen gedaan en ingenieuze oplossingen ontwikkeld. Zo is het Brabantse landschap verrijkt met honderden fascinerende waterbouwkundige monumenten: gemalen, keersluizen, watermolens, schuifstuwen, enz. Dit boek is een ode aan het vernuft van vorige generaties en aan de inspanningen van de Noord-Brabantse Waterschappen en Hoogheemraadschappen en van Rijkswaterstaat.
Geb - SUN - 225 pag. - geïllustreerd
atlassen
