In het gedicht van Observator, pseudoniem van een Staphorster onderwijzer, verwijt hij de Staphorsters zich vooral druk te maken om uiterlijk vertoon en mode en de ogen te sluiten voor de toekomst. In het gedicht passeren talrijke attributen de revue die behoren tot het pronkgoed. Dat is het startpunt voor de prachtige foto’s van Dirk Kok, die de Staphorster dracht en de sieraden in al hun glorie tonen.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Frank van Riet
Meer kommer en kwel in Rotterdam
In 'Kommer en kwel in Rotterdam' stonden politiefoto's betreffende moord, doodslag en andere misdrijven tussen 1904 en 1940 centraal. De fotograaf moest in diezelfde periode ook ander leed in Rotterdam en omstreken op de gevoelige plaat vastleggen, zoals (verkeers-) ongevallen, branden en ontploffingen. De eerste foto's uit de collectie, die betrekking hadden op mobiliteit, betroffen opnamen van spoorwegongevallen. Dat er aanvankelijk nauwelijks foto's over bij ongevallen betrokken vervoersmiddelen waren, is te begrijpen, want rond 1900 reden in Nederland nog maar enkele honderden auto's rond. Het vervoer vond vooral plaats met echte paardenkrachten en hand- of hondenkarren. Rond 1920 nam het gemotoriseerd verkeer in het straatbeeld flink toe. Paard en wagen werden langzaam verdrongen door de auto. Hierdoor maakte de politiefotograaf steeds meer foto's van ernstige en ingewikkelde verkeersongevallen. Veel mensen waren namelijk nog niet gewend aan de moderne verkeersdeelnemers of aan het besturen van de gemotoriseerde voertuigen. Opnieuw konden de gebeurtenissen achter de foto's met behulp van krantenartikelen gereconstrueerd worden. Deze tekst samen met de unieke foto's maken nog meer het verdwenen stadsbeeld zichtbaar dan in deel 1. De incidenten vonden namelijk vaak op de openbare weg plaats en daardoor zijn er panden en straten te zien, die vanwege het bombardement op 14 mei 1940 niet meer bestaan.geschiedenis

Erwin van Loo
100 Jaar luchtvaart tussen Gilze en Rijen
In augustus 1910 vonden boven de Molenheide tussen de dorpen Gilze en Rijen de eerste bescheiden vliegbewegingen plaats met een Blériotvliegtuig. Deze vluchten vormden de opmaat voor een eeuw luchtvaartgeschiedenis. Vandaag de dag bevindt zich op dezelfde locatie een van de grootste en drukste vliegbases van de Koninklijke Luchtmacht. De historie van de vliegbasis is gevarieerd en kleurrijk. Tot 1940 gebruikte de Luchtvaartafdeeling (LVA) de Molenheide als militair hulpvliegveld. Tijdens de oorlogsjaren legde de Luftwaffe er een enorme basis aan die, nadat Gilze-Rijen door de geallieerden was bevrijd, in handen kwam van de Britse Royal Air Force. Na de Tweede Wereldoorlog ging Gilze-Rijen fungeren als opleidingsvliegveld voor de Nederlandse luchtstrijdkrachten. Talrijke luchtmachtmilitairen zetten tussen de jaren veertig en zestig op Gilze-Rijen de eerste stappen in hun militaire carrière. Vervolgens was de vliegbasis vanaf begin jaren zeventig tot midden jaren negentig de thuisbasis van een squadron jachtvliegtuigen. Vandaag de dag biedt Gilze-Rijen onderdak aan helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). 'In 100 jaar luchtvaart in Gilze-Rijen' komen in woord en beeld alle aspecten van de veelzijdige historie van de Vliegbasis Gilze-Rijen aan bod. Het boek behandelt boeiende episodes uit de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis en geeft een goed inzicht in de gevarieerde rol die de vliegbasis in de geschiedenis van de Koninklijke Luchtmacht speelde.geschiedenis

Frank van Riet
Kommer en kwel in Rotterdam
Vanaf het begin van de vorige eeuw legde de fotografische dienst van het Rotterdamse politiekorps alle kommer en kwel vast op de gevoelige plaat. Als er sprake was van een misdrijf, dan ging de politiefotograaf naar de betreffende locatie en maakte de noodzakelijke kiekjes. De ene keer stond hij in een rovershol of in een pand waar een moord gepleegd was, terwijl hij in een ander geval naar een inbraak moest, waarbij een opengebroken kluis was aangetroffen. Ook fotografeerde hij vals geld, inbrekerswerktuig met bijbehorende sporen, of een vermeende wapensmokkel. De glasnegatieven gingen, nadat de zaak met of zonder succes was afgerond, naar het archief, maar werden later na één of meerdere opschoningsacties vernietigd. Hiermee ging een stukje stadsgeschiedenis en haar crimineel verleden verloren. Wat overbleef waren boeken met in het algemeen nooit eerder gepubliceerde afdrukken. Gelukkig overleefden deze boeken de archiefvernietigingen wel en kwamen na enkele verhuizingen weer boven water. De gebeurtenissen achter de foto's konden met behulp van krantenartikelen gereconstrueerd worden. Door de tekst samen met de unieke foto's in dit boek op te nemen, wordt een vaak onbekend deel van de Rotterdamse criminaliteitsgeschiedenis in de eerste helft van de vorige eeuw belicht. Tevens worden flarden van het voor altijd verdwenen stadsbeeld zichtbaar.geschiedenis
