Pitou van Dijck neemt u mee op zijn enerverende tocht dwars door het Amazonegebied, van Bolivia tot Suriname in ‘Naar het eind van de Amazone’. Hij laat zien hoe het grootste woud ter wereld dreigt te verdwijnen. Samen met een Braziliaanse biologe reist de Nederlandse econoom Pitou van Dijck vanaf het Andesgebergte in Bolivia en Peru naar de miljoenenstad Manaus in het hart van het Braziliaanse regenwoud en verder naar Suriname. Op hun tocht zien ze de rookwolken opstijgen en horen ze het geraas van omvallende bomen. Houthakkers, pionierende boeren en inheemse bewoners kruisen hun pad. De vraag rijst of de ontwikkelingen in dit gebied, waar corruptie en wetteloosheid overheersen, nog te keren zijn of dat het al te laat is om de laatste grote wildernis op aarde te redden. Satellieten nemen tienduizenden branden waar, aangestoken door veeboeren en plantagehouders. Die zetten het bos en de savanne om in weidegronden en sojavelden. Jaarlijks komen er duizenden kilometers verharde wegen bij om het gebied beter toegankelijk te maken voor exploitatie. Stuwmeren zetten enorme oppervlakten onder water. Al deze activiteiten leiden tot ontbossing, verlies van biodiversiteit en meer branden. De aantasting van de Amazone vormt een bedreiging voor de hele planeet, want het woud speelt een belangrijke rol in de regulering van het klimaat op aarde.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Arthur Weststeijn
Nederlanders in Rome
Wie naar Rome gaat reist nooit alleen. Overal in de stad zijn de sporen te vinden van landgenoten. Maar wie kent nog de verhalen van de Bataafse bodyguards van keizer Nero? Of die van de kardinaal uit Utrecht die zomaar tot paus werd verkozen? 'Nederlanders in Rome' neemt je mee langs de vele verrassende plekken in Rome met een Nederlandse geschiedenis. Langs de antieke ruïnes waar Nederlandse kunstenaars en dichters hun verbeelding de vrije loop lieten, en langs de kroegen en kerken waar ze hun toevlucht zochten. We volgen een prinses van Oranje-Nassau die met haar minnaar naar Rome vluchtte, en een Amsterdamse ingenieur die de Tiber wilde verleggen. Samen met een drogist uit Delft dalen we af in de donkere catacomben, met een Brabantse priester gaan we op audiëntie bij Benito Mussolini, en met de schrijver Couperus kijken we uit over de koepels van de Eeuwige Stad. Nederlanders in Rome is een unieke reisgids voor alle liefhebbers van Rome, thuis en op reis. Arthur Weststeijn raakte als historicus verzeild in Rome en bleef er jarenlang plakken. Hij overleefde het Romeinse verkeer, Hollandse hooligans, een klassieke passiemoord én een aanstelling als docent aan het Koninklijk Nederlands Instituut Rome. Nu doceert hij Italiaanse geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.reizen

Fokke Gerritsen
Standplaats Istanbul
De aandacht voor Turkije richt zich bijna exclusief op de politieke actualiteit. Maar we doen een land te kort als we het alleen via zijn politieke actualiteit willen begrijpen. Het is niet toevallig dat Nederlanders en Vlamingen die Turkije bezoeken vaak verbaasd zijn: de Turkse samenleving blijkt veelvormige en dynamischer dan men denkt op grond van pers en publicaties alleen. Culturele ontwikkelingen, nu en in het verre verleden, bieden een verrassende invalshoek. Ze geven een goed beeld van de diversiteit en de dynamiek van een samenleving, beter dan een beschrijving van het politieke leven alleen dat kan. En dat geldt zeker voor Turkije: door haar geografische ligging is Turkije al eeuwenlang het toneel van intensief cultureel contact. Cultureel, historisch en sociaalwetenschappelijk onderzoek laat zien hoe de samenleving steeds weer is veranderd en verrijkt door contact met culturen, samenlevingen en religies van elders en van andere tijden. Dat is interessant voor wie nieuwsgierig is naar Turkije. Maar ook voor wie meer in zijn algemeenheid geboeid is door vragen op het gebied van culturele uitwisseling, identiteit, eigenheid en de Ander. 'Standplaats Istanbul' biedt een blik op culturele aspecten van Turkije die bij veel lezers in Nederland en Vlaanderen onbekend zijn. In zesentwintig populairwetenschappelijke artikelen komt een breed scala aan onderwerpen aan bod: van de oorsprong van de landbouw tot het cultureel erfgoed in de oude Istanbuls volkswijk Tophane, van Byzantijnse paleizen en Osmaanse publieke kranen tot Turkse soaps. De Nederlandse en Turkse onderzoekers die de artikelen schreven zijn allen specialisten op hun vakgebied.reizen

Wil Thijssen
Wandola
Ik hoor iets wat ik hier nog niet eerder heb gehoord. Ik schrik ervan. 'Wandola!' roept een klein kind, een peuter nog, terwijl het zijn armpje naar me uitstrekt. 'Wandola!' Hij vraagt om geld. Een dollar. Hij bedelt. Het is 2010 als Volkskrant-journalist Wil Thijssen in haar eentje verzeild raakt in een mystiek vissersdorpje op palen in het Grote Meer van Cambodja. De witte, blonde verslaggeefster is de allereerste toerist die daar wil overnachten en wordt aanvankelijk beschouwd als een bezienswaardigheid uit een andere wereld. De eerste kennismaking is niet best. Ze wordt meteen geconfronteerd met corruptie, geesten en rituelen, en een 'hotelkamer' uit een griezelfilm. Maar wat er dan gebeurt: ze keert steeds terug naar het toverachtige dorp en smeedt vriendschappen met de inwoners, die omgekeerd de 'witte' journaliste in hun hart sluiten. In tien jaar tijd ziet Thijssen hoe het dorpje bevangen raakt door het toerisme en hoe, tegelijkertijd, Cambodja terug verandert in een nietsontziende dictatuur.reizen
