Ronny Van de Velde
Museum to Scale 1/7
€ 59,00 Oorspronkelijke prijs was: € 59,00.€ 19,90Huidige prijs is: € 19,90.
ISBN: 9789053253632.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Pandora Publishers
Auteur:
Ronny Van de Velde
Auteur tussenvoegsel:
van de
Paginas:
300
Categorie: Kunst.
‘Museum to Scale 1/7’ is de hedendaagse versie van de Wunderkammer, die aan de oorsprong van het moderne museum ligt. Of van het kunstkabinet, een toonkast waarin verzamelaars wonderlijke, uiteenlopende voorwerpen samenbrachten, van miniaturen tot fossielen. Door de paradox van de kleine schaal die vergrotend werkt, spitst de aandacht van de toeschouwer zich toe op de kern van de kunstwerken; hij begrijpt en geniet, ver van de drukte. Deze grote collectie van kleine originelen zet ook aan het denken, over de rol van schaal en formaat in kunst, over de afstand tussen idee en uitvoering, over de veranderende status en presentatie van kunstwerken.
Gerelateerde producten
kunst

Georges Petitjean
Hedendaagse Aboriginal kunst
Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen bood aan de hand van de beste kunstwerken uit de aan het AAMU verbonden collecties een overzicht van de hedendaagse Australische Aboriginal kunst. De kunst van verschillende geografische gebieden werd belicht en individuele kunstenaars krijgen aandacht. Meer dan een museumcatalogus is Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen een naslagwerk voor Aboriginal kunst in Nederland en Europa. Het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst in Utrecht sloot de deuren voor het laatst op 17 juni 2017, was het enige museum in Europa dat geheel gewijd was aan Australische Aboriginal kunst. Snoeck PublishersPAP - 159 blz
kunst

Manuela Klerkx
Ontroerend goed
Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk voor 'gewone mensen'. Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering. Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en vroeg durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door geheel eigen codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in 'Ontroerend goed' proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die? Meulenhoffpap - 406 blz
kunst

Michiel van Raaij
Building as ornament
For English see below- Het ornament in de architectuur is terug, maar nu op de schaal van het gebouw als geheel. Een letter uit het alfabet, een stapel kiezels of een nationaal embleem - de diversiteit aan vormen die de nieuwe architectuur kan aannemen lijkt onbegrensd. In 'Building as Ornament' onderzoekt Michiel van Raaij door middel van tien interviews hoe deze nieuwe architectuur eind jaren negentig ontstond en hoe ze zich aan het begin van de eenentwintigste eeuw verder ontwikkelde. Een nieuwe generatie architecten ziet het ontwerp van het opgeschaalde ornament als onlosmakelijk onderdeel van hun praktijk. Wat zijn hun drijfveren? Hoe plaatsen zij hun ideeën in de traditie van hun eeuwenoude vak? Michiel van Raaij betoogt dat het ontwerp van het ornament, de iconografie van het gebouw, aan regels is gebonden. Een succesvol ornament vertegenwoordigt een deugd en verduidelijkt de functie, status, constructie, organisatie en de context van het gebouw.- The ornament in the architecture is back, but now on the scale of the building as a whole. A letter from the alphabet, a pile of pebbles or a national emblem - the diversity of forms that the new architecture can take seems limitless. In 'Building as Ornament', Michiel van Raaij uses ten interviews to investigate how this new architecture emerged in the late 1990s and how it developed further at the beginning of the twenty-first century. A new generation of architects sees the design of the scaled-up ornament as an inseparable part of their practice. What are their motivations? How do they place their ideas in the tradition of their age-old profession? Michiel van Raaij argues that the design of the ornament, the iconography of the building, is bound by rules. A successful ornament represents a virtue and clarifies the function, status, construction, organization, and context of the building. Engelstalig boek nai010pap - 241 blz
kunst
