Mummies
Overleven na de dood
€ 24,95 Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789462580046.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Wbooks
Paginas:
192
Categorieën: Exacte wetenschap, Geschiedenis, Kunst, Wetenschap.
Bij mummies denkt iedereen aan Egypte en aan ingewikkelde lichamen van farao’s, priesters, gewone mensen en zelfs dieren. Duizenden jaren voordat de Egyptenaren hun doden mummificeerden, was echter ook in Peru en Chili al sprake van het conserveren van lichamen voor de eeuwigheid. Het is maar weinig bekend dat mummies eigenlijk op alle continenten te vinden zijn, en dat er tal van mummies zijn die door natuurlijke oorzaken geconserveerd werden. ‘Mummies’ geeft een boeiend overzicht van mummies uit de hele wereld. Daarbij wordt uitgebreid verteld over het wetenschappelijk onderzoek dat de laatste jaren bijzondere resultaten heeft opgeleverd.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Florian Huber
Kind, beloof me dat je de kogel kiest
Op 30 april 1945 schoot Adolf Hitler zich in Berlijn een kogel door het hoofd. Op hetzelfde moment begaven zich tijdens het binnentrekken van het Rode Leger in het stadje Demmin honderden mensen naar rivieren en bossen om zich daar van het leven te beroven. Hele families werden weggevaagd, ouders doodden hun kinderen. Demmin is slechts één van de vele voorbeelden: in het hele land werden duizenden mensen bevangen door de zelfmoordepidemie. 'Kind, beloof me dat je de kogel kiest' is gebaseerd op dagboeken, brieven, verslagen en herinneringen, en gaat vooral over de ondergang van gewone mensen. De massazelfmoorden van 1945 zijn tot op de dag van vandaag een verdrongen hoofdstuk in de contemporaine geschiedenis. Vele tientallen jaren lang had niemand ook maar enige belangstelling voor het psychisch lijden van de achterblijvers en naaste verwanten. De reden voor zowel de zelfmoordgolf als het zwijgen, verdringen en vergeten was dezelfde: een vlucht voor het onverdraaglijke. De diepere oorzaken waren echter weggestopt in het binnenste van de Duitsers, die twaalf jaar in een emotionele uitzonderingstoestand hadden geleefd. Hollands Dieppap - 320 blz
geschiedenis
Karl Hammer
De zetel van Franciscus
Al tijdens zijn leven was Franciscus van Assisi beroemder dan onze hedendaagse Albert Einstein of Nelson Mandela. Zijn losbandige en gewelddadige jeugd leest als een spannend jongensboek. Maar zijn verhaal wordt nog intrigerender wanneer hij zijn schatrijke leventje vaarwel zegt. Gegrepen door religieuze visioenen kiest hij voor een bestaan in armoede en zorg voor de medemens. In een middeleeuwse wereld van bloedige oorlogen, dodelijke ziekten en kerkelijke corruptie groeit Franciscus uit tot het symbool van vrede en al het goede in de mens. Het duurt dan ook niet lang of steeds meer mensen sluiten zich bij hem aan. Dan ontpopt zich de werkelijke kracht achter Franciscus. In al zijn zachtmoedigheid blijkt hij een provocateur te zijn die de gevestigde orde doet wankelen en bij koningen, keizers, pausen en zelfs islamitische sultans respect afdwingt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Franciscus bij zijn dood, in 1226, door bijna iedereen als heilige werd beschouwd. En in een tijd waarin het dode lichaam van een heilige als machtig reliek werd gezien, brandde er een strijd los rond zijn lijk. Volgens de officiële lezing liggen de overblijfselen van Franciscus tegenwoordig netjes in de basiliek van Assisi. Daar worden ze ieder jaar door miljoenen bezocht. Onderzoeksjournalist Karl Hammer ontdekte echter dat dit niet de gehele waarheid is. Er liggen inderdaad botten in de onderaardse tombe van deze schitterende kerk, maar het is niet het lichaam van Franciscus. Diens lijk werd gestolen en vervangen door dat van een onbekende melaatse. Na drie jaar intensief onderzoek, waaraan topprofessionals uit de hele wereld hebben meegewerkt, zijn de gebeurtenissen rond de reliekenroof nu volledig gereconstrueerd. En de conclusies zijn ronduit confronterend voor de huidige paus die zich naar de middeleeuwse heilige heeft vernoemd: Franciscus. Elmarpap - 311 blz
geschiedenis
Vensterscholen
De over het algemeen zorgwekkende situatie in het lager onderwijs, is in de gemeente Groningen voortvarend aangepakt. Door een toegenomen complexiteit op het gebied van opvoeding, vorming en scholing, voldoet de 'gewone' school in veel gevallen niet meer. Om hieraan het hoofd te bieden is er in Groningen een nieuw concept gelanceerd en een bijpassende organisatie opgezet. Met het concept van de Vensterschool, een multifunctionele school gekoppeld aan voorzieningen en instellingen op het gebeid van cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en sport, wordt geprobeerd de oorzaak van sociaal culturele achterstanden bij kinderen op te lossen. Naast beleidsmakers en onderwijzers zijn met name ouders, hulpverleners en buurtbewoners nauw bij het hele hervormingsproces betrokken. Gerenommeerde architectenbureaus zijn ingeschakeld om ontwerpen voor de nieuwbouw van de eerste vier Vensterscholen te leveren. In 'Vensterscholen' worden de resultaten uitgebreid in beeld gebracht en wordt uit de doeken gedaan waaruit nu concreet de vernieuwing van de Vensterschool bestaat in vergelijking met de 'gewone' schoot. Daarbij wordt ingegaan op de historische en actuele stedenbouwkundigé situatie, de conceptvorming, het proces met de vele 'opdrachtgevers' en de financiële randvoorwaarden. De uiteenlopende architectonische visies op schaal, kleur en sfeer worden toegelicht, evenals de gebruiks- en beheersaspecten van de nieuwe gebouwen. Men is er in Groningen in geslaagd om, in samenspraak met alle betrokkenen, een waardevolle oplossing te vinden voor het urgente schoolvraagstuk, die zeker tot voorbeeld kan dienen voor de aanpak in andere steden.geschiedenis
Jeroen Salman
Sterke verhalen
Sterke verhalen' biedt een historische caleidoscoop van de rijke Nederlandse vertelcultuur. Verhalen die tot op de dag van vandaag bekend zijn, hebben een boeiend, maar vaak onbekend verleden - denk aan Expeditie Robinson of de Disneyverfilming van Assepoester. Weinig mensen weten dat de roem van veel van deze verhalen teruggaat op 18e- en 19e-eeuwse cents- of kinderprenten. Deze prenten kenden een immense verspreiding in Nederland en België en maakten sommige verhalen zo bekend, dat ze tot de canon van ons cultureel erfgoed zijn gaan behoren. Naast prenten komen in Sterke verhalen ook andere populaire media aan bod: liedbladen, volksboeken, blijspelen, almanakken, strips, toverlantaarns en films. Een zestal hoofdstukken voert langs heiligen en duivels (Genoveva en Faust), schurken en potsenmakers (Cartouche en Uilenspiegel), pioniers en avonturiers (Robinson Crusoe en de baron van Munchhausen), stiefmoeders en menseneters Assepoester en Klein Duimpje), pantoffelhelden en echtbrekers (Jan de Wasser en Urbanus) en luilakken en narren (Luilekkerland en de Omgekeerde Wereld). Sterke verhalen laat zien hoe populaire verhalen werden verteld en verspreid, hoe ze steeds een nieuwe gedaante aannamen en hoe ze terechtkwamen in diverse populaire media. Ze bewijzen dat erfgoed niet stilletjes rust in magazijnen, maar een voedingsbron is voor tijdloze creativiteit. Jeroen Salman is onderzoeker aan het Instituut voor Cultureelwetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Hij is gespecialiseerd in almanakken, pamfletten, kinderboeken en andere populaire historische lectuur. Van Tiltpap - 160 blz


