Herman Clerinx
Met de Romeinen door Haspengouw
Tongeren-Herstappe-Riemst
€ 14,95 Oorspronkelijke prijs was: € 14,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789058264701. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Davidsfonds Auteur: Herman Clerinx Paginas: 144 Categorieën: Regio, Reizen.
Haspengouw is het vruchtbaarste stukje Vlaanderen, boomgaarden, weilanden, valleien en hellingen zorgen voor een groen landschap. Tegelijkertijd stuit je op een massa restanten uit een ver verleden: de Romeinse wallen in Tongeren, gerestaureerde mergelgroeves, het standbeel van Ambiorix, grote kapellen en kleine kastelen, geheimzinnige grotten. Allemaal vertellen ze hun eigen verhaal.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Vissen in het verleden
Al in de vroege middeleeuwen was de zeevisserij uitgegroeid tot een permanente en druk bedreven activiteit langs de Vlaamse kust. De zee werd voor de kustbewoners steeds meer gezien als een bron van voedsel, economische ontwikkeling en culturele identiteit. De visserij beleefde vele hoogtijdagen, maar toch werden de Vlaamse vissers en hun familie in die tijden ook regelmatig geconfronteerd met periodes van ellende en ontbering, meestal als gevolg van politieke onlusten. 'Vissen in het verleden' is een grondig naslagwerk over de rijke visserijgeschiedenis in Vlaanderen. Het is het resultaat van uitgebreid archief- en literatuuronderzoek, nieuwe datareeksen en een nauwe samenwerking tussen het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ), het Museum aan de Stroom (MAS) en het Nationaal Visserijmuseum Oostduinkerke (NAVIGO). Zonder de aller vroegste tijden te vergeten werpt 'Vissen in het verleden' vooral een licht op de ontwikkelingen gedurende de afgelopen vijf eeuwen. Het chronologische verhaal van de ups en downs van de industrie wordt daarbij doorspekt met verschillende (terugkerende) thematische verhalen. Hannibalgeb - 239 blz
kunst
Warner B. Banga
De geschiedenis van koren- en pelmolen Windlust, Burum
Burum zonder molen is geen Burum. Sinds mensenheugenis en ver daarvoor staat er een windmolen bij dit dorp in het vlakke en altijd winderige Noordoost-Friese landschap onderaan het Lauwersmeer. Tot twee keer toe, in 1785 en in 2012, werd de koren- en pelmolen 'Windlust' getroffen door brand, maar als een feniks herrees de molen telkens uit zijn as. Door de zware brand in 2012 was het mogelijk om onderdelen na demontage bouwhistorisch te ontleden. We kunnen stellen dat er nu meer over de historie van de Burumer molen bekend is dan ooit tevoren. Ook archieven en documenten uit het verleden zijn toegankelijker geworden. Dit is de geschiedenis van de mensen rond de korenen pelmolen 'Windlust' in Burum, met seijl ende treijl, so die swaijt en draijt. Bornmeergeb - 192 blz
geschiedenis
Jan B.M. Wind
Veendammer Wind(t)
Jan Wind(t) uit Veendam (1889-1975) was zakenman in hart en nieren. En het ging Wind(t) voor de wind. Niet alleen hij, maar ook zes van zijn acht zoons hadden ieder een eigen zaak in Veendam. Onder andere: 'Speciaal Lampenhuis R. Windt', 'Radio- en Gram. huis Henk Windt', 'De Fluitketel', Electro Technisch Handelsbureau Windt Engros' en 'IJzerhandel Carel Windt'. Vader Jan werd echter vooral bekend doordat hij degene was die in de jaren tussen beide wereldoorlogen het nieuwe medium radio introduceerde in Veendam en omliggende dorpen. Niet voor niets gaat een belangrijk deel van dit boek over deze periode en de Veendammer Radiocentrale van deze technische pionier. Ondersteund door unieke historische foto's, illustraties, brieven en kaarten en bijzonder advertentiemateriaal vertelt kleinzoon Jan Wind uit Hoogezand het verhaal van de zakenfamilie Wind(t) en daarmee ook het verhaal van een bijzonder stuk geschiedenis van Veendam. Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan zoon Herman, ook bekend als Barbertje, die furore maakte als motorcoureur. Noordboekgeb - 192 blz
regio
Hans Buiter
Nederland Kanalenland
Nederland heeft met meer dan 1150 kanalen met een totale lengte van ruim 6500 km de meeste kanalen ter wereld, en is het enige land met een vorst met de bijnaam Kanalenkoning. Naar deze koning Willem I is de Zuid-Willemsvaart (1826) genoemd, die van Maastricht naar 's-Hertogenbosch loopt. De oudste kanalen zijn de Drususgracht en Corbulogracht uit de Romeinse tijd. Het duurde tot de Middeleeuwen voordat er weer kanalen werden gegraven. Kanalen spelen in de Nederlandse geschiedenis in ieder tijdvak een rol die bij die periode past. Dat waren van de 14de eeuw tot in de 19de de afvoer van de turf in ontginningen. In de 17de en 18de eeuw was dit het vervoer van mensen met trekschuiten, in de 19de eeuw de noodzakelijke infrastructuur voor de Industriële Revolutie, en in de tweede helft van de 20ste eeuw het watertoerisme dat de oorspronkelijke functie van veel kanalen overnam. Nederland Kanalenland beschrijft een kanaal per provincie. Stokerkadegeb - 208 blz