Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Leugens lezen
Bettina Stangneth
Leugens lezen
€ 22,99 Oorspronkelijke prijs was: € 22,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
In haar nieuwste essay ‘Leugens lezen’ ontleedt filosofe Bettina Stangneth de boeiende, specifiek menselijke drang tot liegen. Manipulerende populisten, aanklachten van fake news en samenzweringstheorieën op internet: ze zijn aan de orde van de dag. Nooit leek de waarheid meer onder vuur te liggen dan nu, nooit werd er meer en systematischer gelogen dan tegenwoordig. Maar volgens Stangneth is de wereld al leugenachtig sinds het bestaan van de mensheid. Haar filosofische benadering leert ons over de mens en de leugen en beantwoordt kritische vragen. Bestaat er wel zoiets als de waarheid? Wat leren leugens ons over denken en over onszelf? Bevindt kennis zich in onwaarheden en zo ja, hoe komen we aan die kennis? Op heldere en provocerende wijze geeft Stangneth antwoord op deze vragen en dwingt de lezer na te denken over zijn eigen handelen en moraal.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie

Marvin Meyer
Inspirerende uitspraken van Jezus
Tweehonderd Jezus-spreuken die (in deze vorm) niet in de Bijbel of het Thomas-evangelie voorkomen. Elk logion onthult iets van Jezus' boodschap, van de waarheid over mens, wereld en God. God is in alles, maar in het bijzonder in de mens: het goddelijk geheim rust in ons innerlijk; God klopt gestaag op de deur van ons hart, en we hoeven alleen maar open te doen om onze diepste verlangens naar Hem vervuld te zien. Jezus blijkt steeds de mens die God kent, die een is met 'de waarheid' (de werkelijkheid, zou de boeddhist zeggen) en die deze daarom gestalte kan geven. De logia stammen uit oude christelijke, joodse en islamitische bronnen, sommige zijn zelfs ouder dan de evangelien. Ze bedoelen niet de mens iets te doen 'geloven', maar hem via zelfkennis tot kennis van God te brengen. In deze zin verduidelijken ze ook de Bijbelse evangelien: ze laten immers zien dat je de Bijbel met andere ogen kunt lezen dan met die van de traditie. Zeer verzorgde uitgave; ruime, duidelijke druk. Tirion176 blz
filosofie & religie

George Berkeley
De beginselen van menselijke kennis
Net als in een droom bestaat alles alleen in je eigen hoofd. De hele wereld is er enkel en alleen omdat jij hem ziet, jij aan hem denkt, jij er in rondwandelt. Zonder geest geen wereld. Iedereen die zich wel eens aan filosofische dromerijen en speculaties heeft overgegeven, heeft zoiets wel eens gedacht. In de filosofie is er één denker wiens naam met dit gedachtegoed verbonden is: George Berkeley (1685-1753). Zijn leer is samen te vatten in esse est percipi, 'zijn is waargenomen worden'. In heldere taal zet Berkeley stap voor stap uiteen waarom materie niet bestaat, waarom er niets anders is dan geesten en de ideeën die ze hebben, waarbij God de hoogste geest is. Berkeley behoort tot de belangrijkste Engelstalige Verlichtingsfilosofen, wiens werk nog steeds veel wordt aangehaald als ultiem voorbeeld van een filosofisch gedachte-experiment dat ons tot waanzinnige, maar consistente gedachten kan brengen. Lemniscaatgeb - 112 blz
filosofie & religie

T.H.C.W. Oudemans
Europa, Europa
Het humane Europa dat gebaseerd is op de gelijkheid van alle mensen zou wel eens op zijn laatste benen kunnen lopen. Dat kan op uiteenlopende manieren gebeuren. Misschien gaat het ten onder aan massa-immigratie en economisch onheil. Maar er zijn ook andere mogelijkheden: bijvoorbeeld dat Europa enkel blijft bestaan als bureaucratische reuzenkraak. 'Europa, Europa' gaat wel over Europa, maar pas in tweede instantie over Europa als geografische of politieke eenheid dan wel verdeeldheid. Primair wordt gevraagd naar de semantiek, de grondwoorden die vandaag de dag de identiteit van Europa bepalen. Vandaar dat het niet politiek, niet politicologisch, maar filosofisch is. De Europese semantiek is die van het universeel humanisme. Dit gaat onder auto-destructieve spanningen gebukt. Deze worden niet beschreven of beoordeeld, laat staan veroordeeld. Het is de vraag welke vanzelfsprekendheden daarbij in het geding zijn. Die treden naar voren dankzij het darwinisme en de thermodynamica. Deze wetenschappen laten zien dat organisaties niet kunnen overleven wanneer zij hun eigen identiteit en territorium niet verdedigen tegen het vreemde en vijandige. De universele mensheid is een zichzelf ondermijnende fictie ? die de identiteit van Europa uitmaakt. Prometheuspap - 184 blz