Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Koninklijk autorijden
Frans Vrijaldenhoven
Koninklijk autorijden
€ 31,50 Oorspronkelijke prijs was: € 31,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789028814486. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Europese Bibliotheek Auteur: Frans Vrijaldenhoven Paginas: 208 Categorie: Geschiedenis.
De auteur richt zich op de verschillende generaties hofauto’s en behandelt daarnaast speciale thema’s en unieke automobielen die bij het Koninklijk Staldepartement een rol hebben gespeeld. De Spykers, Winstons, Cadillacs, Fords en andere auto’s rollen voorbij tegen de achtergrond van het hofleven. De auteur putte onder andere gegevens uit ‘koninklijke’ collecties en het Nationaal Museum paleis Het Loo.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Het Coudenbergpaleis te Brussel
Sinds het ontstaan van Brussel is op de helling van de Coudenberg een vorstenverblijf gevestigd. De verblijfplaats van de hertogen van Brabant die de stad domineerde, zal verbouwd worden tot een prachtig paleis en een gewaardeerd oord voor zijn residenten, waaronder niemand minder dan de machtige Keizer Karel. In 1731 is het paleis zwaar beschadigd door een brand. Veertig jaar later wordt het bijna helemaal vernield om onder impuls van Karel van Lotharingen, gouverneur-generaal van de Nederlanden, plaats te maken voor de Koningswijk. Sindsdien zijn in deze wijk de meest prestigieuze instellingen van het land gevestigd – het Koninklijk Paleis, het Parlement, de Akademie, musea – en wordt de erfenis van het voormalige Hof in stand gehouden. De bewaarde overblijfselen van het paleis die dertig jaar geleden herontdekt werden zijn vandaag een archeologische site toegankelijk voor het publiek. Tevens is de site voor archeologen, historici en kunsthistorici een bevoorrechte plaats voor onderzoekswerk. In 'Het Coudenbegpaleis te Brussel' hebben een dertigtal onderzoekers hun deskundigheid samengevoegd en de visie over de prestigieuze site in een nieuwe context geplaatst. Snoeckgeb - 359 blz
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis
J.D.F. van Halsema
Dit eene brein
Van Halsema's intertekstuele benadering van poëzie is volstrekt uniek in Nederland. In 'Dit eene brein' handelt het om het werk en het dichterschap van Jan Hendrik Leopold. Van Halsema laat de historische, literaire en filosofische context steeds meeklinken in zijn beschouwingen over de totstandkoming en de aard van Leopolds poëzie. Hij maakt bovendien het overvloedige poëtische materiaal bruikbaar voor een historisch-literaire analyse van Leopolds dichterschap en leven. In de zuivere analyse en tegelijk in de vervlochtenheid van deze benaderingen ligt de grote kracht. Vier studies over de bronnen en hun verwerking in een aantal gedichten nemen een belangrijke plaats in: 'Cheops', 'Kinderpartij', en 'Van wijn één druppel', lange gedichten uit een periode waarin Leopold zich intens verdiepte in de grote filosofen uit de geschiedenis, èn de cyclus 'Morgen', een reeks gedichten uit de tijd dat Leopold in zijn poëzie sterk reageerde op de literaire actualiteit, steeds blijkt er sprake te zijn van een zeer complexe intertekstualiteit. Bijvoorbeeld niet alleen de Griekse Stoa was bron voor 'Van wijn één druppel', maar tenminste evenzeer de verwerking en interpretatie van de stoïsche leer bij latere filosofen als Hume en Leibniz. En daar komt de filosofie uit Leopolds eigen tijd bij. Een methodische beschouwing over de waarde van bronnenonderzoek voor de interpretatie van Leopolds gedichten geeft het essay 'Echt nodig is het nu ook weer niet'. In 'En boven alles uitgetogen' onderzoekt de auteur de relatie van Leopold tot de filosofie en de religie, zoals die zichtbaar is in zijn poëzie en biedt hij een overzicht van de geestelijke ontwikkeling van de dichter. De proeve van een toekomstige biografie van Leopold schetst Van Halsema in 'De man en de masque', geïllustreerd met een aantal intrigerende voorbeelden van Leopolds leven en werk in Rotterdam. 'Dit eene brein' vindt een hoogtepunt in 'Nu ik na jaren haar weer toespreek', over de formatie van een gestorven geliefde in Leopolds vroege poëzie. Historische Uitgeverijgeb - 338 blz
geschiedenis
Cor Scholten
Zeilrederij van Starckeborg van Straten
'Zeilrederij Van Starckenborg van Straten' is het product van langjarig bronnenonderzoek en levert andere inzichten op dan in gebruikelijke maritieme literatuur. Het is een reconstructie van een rederij in alle facetten over een periode van circa 36 jaar. Bijzonder is de unieke berekening van het rendement van alle 20 schepen met hun 166 reizen. Het geheel mag zeker als representatief worden beschouwd voor een grote zeilrederij in die tijd. De stoomvaart tekent zich tegen de horizon af. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de opkomst van de Amsterdamse reders en scheepsbouwers in dezelfde periode met diverse kwantitatieve gegevens. Trends en de belangrijkste, leidinggevende personen worden belicht. Maar ook de gemiste kansen van de Amsterdamse reders om zich los te maken van de afhankelijkheid van de Nederlandsche Handelmaatschappij. Daarnaast wordt het scheepsleven van het fregatschip de Generaal List beschreven. Het kan worden gezien als een invulling van de maritieme geschiedenis van een grotendeels nog onbeschreven eerste helft van de negentiende eeuw. Walburg Persgeb - 352 blz