Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Koningen zijn onsterfelijk
José Alain Fralon
Koningen zijn onsterfelijk
Royalty in Europa van Victoria tot Albert II
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789022321874.
Auteur:
José Alain Fralon
Paginas:
445
Uitgever:
Manteau
Bindwijze:
ing
Categorie: Geschiedenis.
In Koningen zijn onsterfelijk vertellen de auteurs het verhaal van elf Europese Koninklijke families en ze gaan daarbij dieper in op de familiale en politieke gebeurtenissen die hen dichter bij elkaar gebracht of uit elkaar gerukt hebben, van 1901 tot nu.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Patrick Roegiers
De spectaculaire geschiedenis van de Belgische koningen
In dit boek geeft theatermaker en romanschrijver Patrick Roegiers een chronologisch overzicht van de Belgische koningen. De nadruk ligt op het spektakel, de koninklijke talenten en gebreken, de glorie en tragedie. De auteur gaat niet alleen in op het soms eigenzinnige karakter en de angsten van de koningen, maar doorspekt zijn verhaal ook met allerlei anekdotes over de relatie van de vorsten met hun vrouwen, broers, kinderen, onderdanen en minnaressen. Af en toe gaat Roegiers dieper in op de historische context - zo lezen we onder andere hoe Leopold II zich het hoofd op hol liet brengen nadat hij Congo had verworven als zijn persoonlijk eigendom, waarna de Europese grootmogendheden hem verplichtten om zijn bezit over te maken aan de Belgische natie. Verder bevat dit boek heel wat roddels, bijvoorbeeld over de dood van koningin Astrid, echtgenote van Leopold III, bij een tragisch auto-ongeval in Zwitserland. Achteraan volgen een register, eindnoten en een bibliografie. Een amusante maar weinig diepgravende geschiedenis, die wordt verteld in een barokke stijl. Met een fotokatern op glanzend papier. Manteau366 blz
geschiedenis
Eveline Koolhaas-Grosfeld
Tussen politiek en publiek
Politieke tekenaars zijn opiniemakers, net als de schrijvende pers. Het nieuws 'knedend' tot satire beïnvloeden zij de politieke opvattingen van het publiek. Beelden - direct als zij zijn - zijn vaak effectiever dan teksten, zo blijkt. Tekenaars geven, kortom, mede vorm aan het openbare politieke debat. In dit boek zijn ruim tachtig (spot)prenten uit de jaren 1880-1919 bijeengebracht. De auteurs laten hiermee op een nieuwe manier de relatie tussen politiek en publiek zien. Het was een tijd van grote veranderingen in de Nederlandse politiek. Nieuwe groeperingen als de confessionelen en socialisten sloegen een bres in het liberale bolwerk en brachten het buitenparlementaire politieke debat op gang. En terwijl op straat de roep om algemeen kiesrecht steeds luider klonk, werd binnen het parlement fel gedebatteerd over de onafwendbare grondwetsherziening. Al dit rumoer is te volgen op de afbeeldingen in dit boek. Omdat het publiek gedurende deze periode steeds meer betrokken raakte bij de politiek werd het voor parlementariërs belangrijk gekend te worden. Prenten waren hiervoor het medium bij uitstek, ook als zij de spot met je dreven. Want wie niet in beeld komt, bestaat niet. Eveline Koolhaas-Grosfeld is kunsthistoricus en werkzaam als zelfstandig onderzoeker en beeldredacteur. Schreef over de achttiende- en negentiende-eeuwse prentkunst in onder meer haar proefschrift 'De ontdekking van de Nederlander in boeken en prenten rond 1800' (Zutphen 2010) en het tijdschrift De Moderne Tijd. Marij Leenders is universitair docent en onderzoeker politieke en religie geschiedenis bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Recente publicatie over politieke beeldcultuur samen met Andreas Biefang (red.): Erich Salomon & het ideale Parlement. Fotograaf in Berlijn en Den Haag, 1928-1940 (Amsterdam 2014). Schriptumpap - 136 blz
geschiedenis
Karl Hammer
De zetel van Franciscus
Al tijdens zijn leven was Franciscus van Assisi beroemder dan onze hedendaagse Albert Einstein of Nelson Mandela. Zijn losbandige en gewelddadige jeugd leest als een spannend jongensboek. Maar zijn verhaal wordt nog intrigerender wanneer hij zijn schatrijke leventje vaarwel zegt. Gegrepen door religieuze visioenen kiest hij voor een bestaan in armoede en zorg voor de medemens. In een middeleeuwse wereld van bloedige oorlogen, dodelijke ziekten en kerkelijke corruptie groeit Franciscus uit tot het symbool van vrede en al het goede in de mens. Het duurt dan ook niet lang of steeds meer mensen sluiten zich bij hem aan. Dan ontpopt zich de werkelijke kracht achter Franciscus. In al zijn zachtmoedigheid blijkt hij een provocateur te zijn die de gevestigde orde doet wankelen en bij koningen, keizers, pausen en zelfs islamitische sultans respect afdwingt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Franciscus bij zijn dood, in 1226, door bijna iedereen als heilige werd beschouwd. En in een tijd waarin het dode lichaam van een heilige als machtig reliek werd gezien, brandde er een strijd los rond zijn lijk. Volgens de officiële lezing liggen de overblijfselen van Franciscus tegenwoordig netjes in de basiliek van Assisi. Daar worden ze ieder jaar door miljoenen bezocht. Onderzoeksjournalist Karl Hammer ontdekte echter dat dit niet de gehele waarheid is. Er liggen inderdaad botten in de onderaardse tombe van deze schitterende kerk, maar het is niet het lichaam van Franciscus. Diens lijk werd gestolen en vervangen door dat van een onbekende melaatse. Na drie jaar intensief onderzoek, waaraan topprofessionals uit de hele wereld hebben meegewerkt, zijn de gebeurtenissen rond de reliekenroof nu volledig gereconstrueerd. En de conclusies zijn ronduit confronterend voor de huidige paus die zich naar de middeleeuwse heilige heeft vernoemd: Franciscus. Elmarpap - 311 blz
geschiedenis
Robert Bloemendal
De stem van mijn vader
Philip Bloemendal, een naam die velen misschien niet kennen, maar zijn stemgeluid wel. Gedurende een groot deel van de twintigste eeuw, in de bewogen periode na 1945, was hij bij de meeste mensen bekend als 'de stem van het Polygoonjournaal' en vele andere producties die hij opluisterde met zijn nog altijd onovertroffen stemgeluid. Philips stem was altijd wel ergens op de achtergrond aanwezig: in het Polygoonjournaal in de Cineac, bij serieuze reportages via andere media of bij grappige reclamefilmpjes. Vooral voor de generaties die dat hebben meegemaakt, is het de stem van 'herrijzend Nederland', van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, de groeiende industrie, van de hoogconjunctuur en de toenemende welvaart, van de bevolkingsgroei, van het toenemende autobezit ... De stem die commentaar gaf als Hare Majesteit de Koningin weer een brug of een weg had geopend, de Deltawerken in gebruik stelde of de afdeling van een ziekenhuis met de nieuwste technologie opende, de stem die soms guitig commentaar bij de Huishoudbeurs of voetbalwedstrijden gaf. Zoon Robert Bloemendal en schrijver Rob de Lange hebben het roerige leven en de carrière van Philip nu opgetekend. Tussen 1982 en 1988 nam Robert al wandelend met zijn vader diens verhaal op. Dat leverde 16 uren aan geluidsmateriaal op. Dit boek is daar de neerslag van. Er wordt een beeld geschetst van de turbulente tijd waarin Philip opgroeide en volwassen werd, van een markant man, zijn bewogen leven en de manier waarop hij, ondanks verschrikkelijke tegenslagen, zichzelf en zijn rol in het openbare leven uitvond. Op meerdere plaatsen in de tekst zijn QR-codes afgedrukt. Deze codes zijn via het internet gelinkt aan beelden en geluidsopnames in het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Van Gorcumpap - 160 blz


