C.J.P. Thijn
Kees Thijn
En zijn symbolische wereld
€ 14,95 Oorspronkelijke prijs was: € 14,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789040090691. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Waanders Auteur: C.J.P. Thijn Paginas: 63 Categorie: Kunst.
Monografie over de schilder Kees Thijn ter gelegenheid van een tentoonstelling van zijn werk in het stedelijk museum van Zwolle. Kees Thijn was lector radiologie en ontwikkelde zich daarnaast als autodidactisch schilder. Zijn werk heeft een symbolische inhoud, beïnvloedt door surrealisme en magisch realisme.
Gerelateerde producten
kunst
Bram Kempers
De schepping van Melle
Melle Oldeboerrigter (1908-1976) is ongetwijfeld één van de meest bizarre Nederlandse beeldend kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn werk wekte in de jaren vijftig tot zeventig zowel grote bewondering als totale afwijzing. Het laatste met name door de vaak erotische lading van zijn beelden, die in feite over Leven-Natuur en Dood-Verderf gaan. Niet voor niets noemde hij zichzelf een visionair schilder. Vaak werd zijn werk vergeleken met dat van de fantastische schilder Jeroen Bosch.Opgegroeid in een socialistisch arbeidersmilieu, werd zijn levensvisie bepaald door de crisistijd van de jaren dertig. Anarchisme, sociale bewogenheid en deelname aan het verzet tegen de Duitse bezetting zetten hem aan tot politiek en sociaal geëngageerde tekeningen.Hoe omstreden zijn werk was, blijkt uit het feit dat W. Sandberg in 1955 enkele schilderijen van hem weigerde voor een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Werkelijke erkenning volgde pas in de jaren zestig en zeventig, onder meer in 1972 met een grote overzichtstentoonstelling in datzelfde Stedelijk Museum. THOTHGEB - 191 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
Erik Verhagen
De schandelijke ramen van Jan Dibbets | Jan Dibbets and his Scandalous Windows
Catalogus verschenen bij de solo-expositie van Jan Dibbets, met daarin een essay van de jonge Franse kunsthistoricus Erik Verhagen die onlangs op het werk van Dibbets is gepromoveerd. Sinds de opening in 1992 heeft De Pont vrijwel permanent het werk van Jan Dibbets getoond. Het monumentale Four Windows (1991) en het driedelige San Casciano Ceiling(1983-1984) zijn zo herkenningspunten in de presentatie geworden. Voor de eerste keer organiseert De Pont nu een tentoonstelling van het werk van Dibbets. Zijn laatste grote tentoonstelling in Nederland had Dibbets in 1988 in het Van Abbemuseum. Voor De Pont is er een selectie gemaakt van enkele series werken uit de periode 1990-2000. Dibbets heeft in de afgelopen jaren een groot aantal monumentale schilderijen gemaakt waarin hij het al eerder gebruikte motief van een gefotografeerd rond raam verder heeft uitgewerkt. Eén van deze series is ontstaan in Tilburg. Voor twee andere series heeft Dibbets ramen gefotografeerd in Amsterdam en in het stadje Tollebeek in de Noordoostpolder. De Pont Museumpap - 63 blz
kunst
De broers Barraud
De vier Zwitserse kunstenaarsbroers Barraud groeiden op in de Jura. Net als veel andere Europese kunstenaars in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werkten zij in een realistische stijl. Door de geruchtmakende tentoonstellingen 'Tendenzen der zwanziger Jahre' in Berlijn en 'Les Réalismes' in Parijs werd met name François, de enige van de vier die in deze tentoonstellingen te zien was, voor het eerst gepositioneerd te midden van het internationale realisme van het interbellum, tezamen met Nederlandse realisten als Carel Willink en Pyke Koch. Met de tentoonstelling in Museum MORE en 'De broers Barraud' worden de broers in Nederland voor het eerst onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Getoond wordt een scherpe selectie van zo'n zestig schilderijen: imposante figuurstukken, verstilde stillevens en indringende portretten, vaak met een raadselachtige twist. Centraal staat het werk van François Barraud, de bekendste van de vier, omringd door de schilderijen van zijn broers Aimé, Aurèle en Charles. Lecturispap - 176 blz