Karin Veraart
Ivo
Van Hove. Regisseur, mentor, manager
€ 22,99 Oorspronkelijke prijs was: € 22,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Uitverkocht
Fans over de hele wereld dingen naar zijn handtekening, acteurs staan in de rij voor een rol. Toneelgroep Amsterdam is inmiddels internationaal een begrip; zijn ensceneringen bij gezelschappen in Londen, New York en Parijs kregen de belangrijkste prijzen en veroverden in rap tempo West End en Broadway. Regisseur Ivo van Hove is een ster, en in die hoedanigheid een zeldzaam fenomeen in het vak. Wie is Ivo van Hove? Wat bezielt deze kunstenaar die in 1958 werd geboren, en opgroeide in een Vlaams mijnwerkersdorp, deze punker van weleer met zijn Fassbinder-fascinatie? Volkskrant-theaterrecensent Karin Veraart volgde hem door de jaren heen, en zag hoe zijn leven in het theater zich langs pieken en dalen ontwikkelde tot het succesverhaal dat het nu is. Met medewerking van Van Hove zelf schreef ze in ‘Ivo’ over zijn werk en leven en ze sprak met zijn partner Jan Versweyveld en vele anderen uit zijn theaterteam, onder wie grote spelers als Hans Kesting, Jacob Derwig en Halina Reijn.
Gerelateerde producten
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
mens & maatschappij
Maurits Barendrecht
Het papieren paleis
Ons verouderde rechtssysteem wankelt en staat veraf van ons begrip van rechtvaardigheid. Maurits Barendrecht en Maurits Chabot schetsen nieuwe routes naar een rechtspraak die mensen samenbrengt. 'Een helder, hartstochtelijk pleidooi voor de broodnodige vernieuwing van de rechtsstaat.' - Bas Heijne 'Het boek leest als een roman. [â¦] De grote waarde van het pleidooi van Barendrecht en Chabot is dat het kussen van de rechtspleging wordt opgeklopt.' Lucas Lieverse in de Volkskrant. 'Over de beperkingen van het recht en de stevige hervorming die er steeds maar niet komt. Ik vind het een belangrijk boek.' â Folkert Jensma in NRC Nieuwsbrief Recht en Onrecht 'Een krachtig boek over de noodzakelijke vernieuwing van de rechtsstaat.' â Den Haag Centraal 'Sommige boeken moet iedere advocaat lezen. Twaalf jaar geleden was dat The end of lawyers van Richard Susskind. Nu is dat Het Papieren Paleis van Maurits Barendrecht en Maurits Chabot. ⦠Het Papieren Paleis geeft voldoende aanknopingspunten en ideeën voor iedereen die de rechtsstaat een warm hart toedraagt, voor het vernieuwen van dat deel van de juridische dienstverlening waar zij invloed op hebben. Dus koop dit boek, lees het in een adem uit en ga ermee aan de slag.' â Advocatie.nl 'Aanrader.' â Financieel Dagblad, Nieuwe Boeken De Belastingdienst pakte mensen die toeslagen ontvingen hard aan, maar slaagt er niet in het leed recht te zetten. Bij medische missers staan artsen vaak langdurig in de beklaagdenbank, terwijl patiënten en hun families daar weinig mee opschieten. Veel mensen kampen met knagende conflicten dicht bij huis, zoals burenruzies, vechtscheidingen of ontslagzaken. Een juridisch oordeel lost meestal weinig op. Intussen treedt de ene minister na de andere topambtenaar af. Rechters zijn overbelast, het OM wordt geplaagd door schandalen, sociale advocaten gooien het bijltje erbij neer. Het recht is vastgelopen. De juridische wereld wankelt. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat onze procedures nog stammen uit de negentiende eeuw. De rechter vonnist en dan is er recht gedaan? Uit onderzoek blijkt dat ons rechtssysteem inmiddels veraf staat van hoe mensen rechtvaardigheid ervaren. Dat is alarmerend. In Het papieren paleis schetsen Barendrecht en Chabot nieuwe routes naar rechtvaardigheid. Die leiden hen van het Vredespaleis in Den Haag tot de kinderrechter, en van gidsland Rwanda tot Belgische vrederechters. Rechtspreken, concluderen ze, gebeurt niet óver, maar tússen mensen. Met een rechtspraak die mensen samenbrengt, in plaats van ze uit elkaar te spelen. 'Het boek leest als een roman. [...] De grote waarde van het pleidooi van Barendrecht en Chabot is dat het kussen van de rechtspleging wordt opgeklopt.' - Lucas Lieverse in de Volkskrant Balanspap - 264 blz
non-fictie
Marcel Langedijk
Hans Klok
Hans Klok is al meer dan dertig jaar een begrip in de internationale showbizz en een constante factor in onze eigen polderentertainmentindustrie. Al vanaf begin jaren negentig treedt hij onafgebroken op over de hele wereld: van China tot Frankrijk, van Duitsland tot Las Vegas, van Engeland tot een circustent op een verwaaid industrieterrein in de Hollandse provincie. In eigen land is hij al vele jaren een echte BN'er ? te zien in talkshows, reclames, quizshows en op rode lopers als goedlachse, aimabele publieksfavoriet. Soms vergeten we daarom misschien wel eens dat hij behoort tot de top drie van beste illusionisten ter wereld, vergelijkbaar met legendes als David Copperfield en Siegfried & Roy. Een echte vakman, al vanaf zijn vroegste jeugd geobsedeerd door de magie en de geschiedenis van zijn metier. Ook nu nog is hij dagelijks vol overgave in de weer met nieuwe trucs: bouwen, repeteren, verfijnen. Ondanks dat hij nog altijd op de top van zijn kunnen is, beginnen ook voor The World's Fastest Magician de jaren te tellen: lange dagen en nachten op tour, blessures die opspelen, een blousje dat inmiddels wat strak om de buik zit. Journalist Marcel Langedijk volgde Hans Klok een jaar lang op de voet, op zoek naar de man en de wereld achter de illusie. Hans Klok is een goudeerlijk, geestig en onweerstaanbaar verhaal over de avonturen van een van de meest authentieke entertainers die ons land rijk is. Thomas Rappap - 256 blz
geschiedenis
Henri van Nieuwenborgh
Jan de Lichte
Jan de Lichte werd geboren te Velzeke op 7 april 1723, in een kroeg van bedenkelijk allooi uitgebaat door zijn ouders. Gedurende zijn turbulent leven werd Vlaanderen leeggeroofd en continu bezet door vreemde mogendheden. Het gevolg was bittere armoede bij grote lagen van de bevolking met als nasleep een criminaliteit die welig tierde. Rondzwervende marginalen, zoals Jan de Lichte, clusterden samen en vormden dievenbendes. Deze gevaarlijke cocktail was de voorbode van het noodlot dat zich op 13 november 1748 voltrok. Op die dag werd Jan de Lichte geradbraakt te Aalst, nadat hij schuldig bevonden werd aan drie moorden, twee moordpogingen en talrijke diefstallen. Samen met hem werden er nog andere bendeleden terechtgesteld, naar de galleien gestuurd, gegeseld of verbannen uit onze contreien. Deze historische feiten staan in schril contrast met de geromantiseerde verhalen over zijn leven. Hierin wordt Jan de Lichte immers voorgesteld als een volksmenner die stal van de rijken om de buit te verdelen onder de minstbedeelden. Tevens manifesteert hij zich in deze kronieken tot een vrijheidsstrijder die in opstand kwam tegen de Franse bezetter en de heersende onrechtvaardigheid. In dit boek wordt dit verheerlijkt verhaal met de historische context geconfronteerd, afgewogen en verweven. Op die manier krijgt de lezer een accuraat beeld over Jan de Lichte en zijn leefwereld. Kritakpap - 280 blz


