Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/India
Rayman Gill-Rai
India
Zien, ruiken, horen, proeven, voelen
€ 27,00 Oorspronkelijke prijs was: € 27,00.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789059566439. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Fontaine Auteur: Rayman Gill-Rai Paginas: 222 Categorie: Non-Fictie.
India heeft een ongelooflijk rijke cultuur. Indiase religies gaan vergezeld van bloemen, kleurrijke kleding en decoraties en bijbehorende traditionele gerechten. Een wonderlijk samenkomen van heerlijke geuren, oogverblindende kleuren en prachtige muziek maakt dit land een traktatie voor alle zintuigen. Om die reden verkende Rayman Gill-Rai het land aan de hand van de vijf zintuigen: zien, ruiken, horen, tast en smaak.
Gerelateerde producten
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
Per J. Andersson
Waar olifanten dansen
Per J. Andersson kent geen enkel land zo goed als zijn geliefde India. Op zijn 21e reisde hij er voor het eerst heen om vervolgens elk jaar terug te keren, inmiddels als professioneel reisjournalist. In 'Waar olifanten dansen' leidt Andersson je rond in dit schitterende land. India is een feest voor de zintuigen: kleurrijke straten bezaaid met standbeelden, de geur van wierook en pruttelende pannen vol curry, het holifeest, het rinkelen van de klokken in hindoetempels en het geluid van de oproep voor het gebed van de moskee. Maar India is ook een land dat zich in enkele decennia heeft ontwikkeld tot een van de snelst groeiende economieën ter wereld. Boekerijpap - 304 blz
natuur
Luc Ambagts
Werken aan vitaliteit
Het weeïge van de koeiendarm, de zware lucht van het vet rondom het darmscheil, de prikkelende lucht van het duizendblad maar ook het zachte van de kamillebloem. Het waren deze geuren, die me flink raakten, toen ik voor het eerst de compostpreparaten bereidde. . .â Oebele van der Lei, meester- compostmaker op De Noorderhoeve, is een van de mensen uit de praktijk die in 'Werken aan Vitaliteit' vertelt over zijn ervaringen met de preparaten uit de biodynamische landbouw. Zes alledaagse planten van het noordelijk halfrond worden gecombineerd met organen uit het planten- of dierenrijk. Die plant-diercombinaties worden gedurende zomer of winter bewaard op een voor elk preparaat specifieke plek. Ook koeienmest en kiezel worden gebruikt. De beschrijvingen in 'Werken aan vitaliteit' wijzen je de weg om deze preparaten zelf te maken. De compost- en spuitpreparaten vormen het hart van de biodynamische land- en tuinbouw, zowel in grote bedrijven als in je eigen moestuin. De karakteriseringen van kamille, paardenbloem, eik, brandnetel en valeriaan leveren intieme natuur-verbonden verhalen op. Hetzelfde geldt voor de dierlijke organen waar de bloemen en de schors van de eik een periode in verblijven. Het werk met de preparaten doet een beroep op je verbeeldingskracht. Tegelijkertijd heeft het overtuigende effecten op de vruchtbaarheid van de bodem en het humusgehalte. De vitaliteit die je ermee stimuleert in bodem, plant en dier, vindt via de voeding ook zijn weg naar de mens. Juist die vitaliteit is nodig om creatief en daadkrachtig in de wereld te werken. âDe preparaten moedigen mij aan mezelf te ontwikkelenâ Andreas Würsch. Met bijdragen van o.a. Petra Derkzen, Gineke de Graaf, Ueli Hürter, Oebele van der Lei, Pierre Masson, Jola Meijer, René Piamonte, Georg Soldner, Albert de Vries, Ellen Winkel, Andreas Würsch. Christofoorpap - 124 blz
kunst
Theo Loevendie
Memoires van een componist
Het leven van Theo Loevendie is een soort 'van krantenjongen tot miljonair'-verhaal, maar dan meer in artistiek en sociaal opzicht dan in letterlijke zin. Theo Loevendie werd in 1930 geboren en groeide op in armelijke omstandigheden in een Amsterdamse volksbuurt. In zijn kindertijd was muziek op straat zijn grote inspiratie, omdat hij thuis geen andere muziek kende dan wat volkse smartlappen. Als kleuter werd hij zelfs twee keer als vermist opgegeven omdat hij de uitdrukking 'met de muziek mee' letterlijk in de praktijk had gebracht toen er een optocht met muziek voorbijkwam. Zijn reddende engel was de onderwijzer op de lagere school, die hem in contact bracht met de muziek van Johann Sebastian Bach. Mede door de erbarmelijke omstandigheden in de Tweede Wereldoorlog duurde het tot 1947 voordat een geleende klarinet het startschot vormde voor een inhaalmanoeuvre die Loevendie via het conservatorium bracht tot het hoofdleraarschap compositie aan de conservatoria van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Als componist reist Loevendie al jarenlang de wereld af om uitvoeringen van zijn muziek toe te lichten en jonge componisten te onderrichten in masterclasses. Daarnaast blijft hij ook de jazzmuziek trouw die hij na de oorlog als tiener leerde kennen. Ook op latere leeftijd is Loevendie nog altijd creatief, zoals een unaniem enthousiast ontvangen concertuitvoering van zijn opera The Rise of Spinoza in 2014 in het Concertgebouw nog eens aantoonde. Prometheuspap - 284 blz