Rottier
Het verleden van steden
4.000 jaar bouwen en verbouwen in Europa
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789058262561. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Davidsfonds Auteur: Rottier Paginas: 297 Categorie: Kunst.
Honoré Rottier maakt een onvergetelijke wandeling door het perpetuum mobile van de Europese steden, waar 4.000 jaar is ge- en verbouwd. Vertrekpunt is Knossos. We doen Athene en Rome aan. En vervolgens: Vlaamse middeleeuwse steden, sierlijke Italiaanse renaissancegebouwen, versterkte vestingen, het barokke Versailles, het ‘geplande’ Barcelona, villawijken en parken in de periferie. Een meesterlijke synthese van vier eeuwen bruisende stedenbouw in Europa.
Gerelateerde producten
kunst
Barcelona 1900
Barcelona is rond 1900 een stad met vele gezichten: artistieke en culturele bloei gaan gepaard met hevige sociale en politieke spanningen. De stad kent een enorme grandeur met de Teatre del Liceu als symbool van de rijke bourgeoisie, de weldadige stadsarchitectuur van Antoni Gaudí en Lluís Domènech i Montaner en de art-nouveau-interieurs. Er is een levendig artistiek klimaat rond de Sala Parès, waar avant-gardekunstenaars exposeren die hun inspiratie in Parijs hebben opgedaan, het café Els Quatre Gats, waar Picasso, Rusiñol en hun vrienden uit de bohème samenkomen, en de kunstenaarskolonie Sitges. Jonge kunstenaars als Isidre Nonell en Ramon Casas doen van zich spreken en weten in hun kunstwerken het modernisme te koppelen aan sociale bevlogenheid. Er vindt, op basis van het ontwerp van civiel ingenieur Ildefonso Cerdà, een ingrijpende en vooruitstrevende stadsuitbreiding plaats. Maar tegelijkertijd kampt de stad met een intensieve industrialisatie die de populatie in een snel tempo doet groeien. Barcelona wordt een moderne metropool. Alle spanningen culmineren in de 'Tragische Week'. De stad staat in brand maar tussen de puinhopen wordt gebouwd aan La Sagrada Família van Gaudí, de 'kathedraal van de armen', een teken van hoop...kunst
Michiel Heirman
Vlaamse belforten – werelderfgoed
In de Europese kunst- en architectuurgeschiedenis behoren de belforten tot de vroegste scheppingen van burgerlijke bouwkunst. Vlaamse belforten. Werelderfgoed brengt een synthese van deze bakens in het stadslandschap. De adembenemende foto’s zetten het stedelijke prestige in de verf. De honderden gravures, houtsneden, prenten en miniaturen doen “opkijken” naar de imposante rijkdom van dit patrimonium. Terecht staat het op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Vlaamse belforten Werelderfgoed bezoekt de unieke pronktorens stuk voor stuk.kunst
Joris van Casteren
Het Station
Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station.Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.Recensie: Nieuwe Revu
Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger.Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen. Bas LubberhuizenPAP - 159 blz
kunst
Maison Amsterdam
'Maison Amsterdam' gaat over 250 jaar modegeschiedenis van de hoofdstad: de vrijzinnige en creatieve stad waar alles kan. Het vertelt het verhaal van de excentrieke modestad die Amsterdam daardoor werd. Centraal staat hoe het thema vrijheid, maar ook onvrijheid, het modebeeld door de eeuwen heen bepaalde. De lezer maakt een wandeling door de stad, langs bekende plekken zoals de Dam, de Zeedijk, de Oostelijke Handelskade en het Vondelpark. Iconische haute couture schittert in de wereld van de oude Amsterdamse modepaleizen. Maar ook revolutionaire modetrends, zoals de ministijl van Mary Quant, hebben een plek in dit boek, naast andere stijlen die voortkwamen uit viering en protest, zoals hippie en punk. En hoe kan het ook anders: natuurlijk komt ook Amsterdam Denim Capital aan bod ? Amsterdam is de bakermat van vele bekende jeansmerken. De nadruk ligt op individuele kledingstukken en -stijlen, die ieder een eigen verhaal vertellen over vrijheid en onvrijheid, door de ogen van de ontwerper of de maker. Nauw verbonden met actuele thema's zoals duurzaamheid, gender en diversiteit in de breedste zin van het woord. Maison Amsterdam is het boek bij de langverwachte gelijknamige tentoonstelling in De Nieuwe Kerk. De Nieuwe Kerk Amsterdamgeb - 160 blz