Rottier
Het verleden van steden
4.000 jaar bouwen en verbouwen in Europa
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789058262561.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Davidsfonds
Auteur:
Rottier
Paginas:
297
Categorie: Kunst.
Honoré Rottier maakt een onvergetelijke wandeling door het perpetuum mobile van de Europese steden, waar 4.000 jaar is ge- en verbouwd. Vertrekpunt is Knossos. We doen Athene en Rome aan. En vervolgens: Vlaamse middeleeuwse steden, sierlijke Italiaanse renaissancegebouwen, versterkte vestingen, het barokke Versailles, het ‘geplande’ Barcelona, villawijken en parken in de periferie. Een meesterlijke synthese van vier eeuwen bruisende stedenbouw in Europa.
Gerelateerde producten
kunst

Michiel Heirman
Vlaamse belforten – werelderfgoed
In de Europese kunst- en architectuurgeschiedenis behoren de belforten tot de vroegste scheppingen van burgerlijke bouwkunst. Vlaamse belforten. Werelderfgoed brengt een synthese van deze bakens in het stadslandschap. De adembenemende foto’s zetten het stedelijke prestige in de verf. De honderden gravures, houtsneden, prenten en miniaturen doen “opkijken” naar de imposante rijkdom van dit patrimonium. Terecht staat het op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Vlaamse belforten Werelderfgoed bezoekt de unieke pronktorens stuk voor stuk.kunst

Nils Büttner
Rubens
Rubens is een van de bekendste en meest grootse schilders uit de Nederlandse en Vlaamse schilderkunst. Zijn tijdgenoten prezen Rubens als 'God van de schilders', en tot op de dag van vandaag wordt hij als de belichaming van de barokke schilderkunst beschouwd. Rubens schiep portretten, landschappen en politieke allegorieën, maar wijdde zich vooral aan voorstellingen van mythologische taferelen en religieuze werken in de geest van de katholieke hervorming. Het oeuvre van Rubens, dat bestaat uit meer dan 1400 schilderijen en schetsen, is overweldigend. In 'Rubens' schetst kunsthistoricus Nils Büttner het leven van de Vlaams-Nederlandse schilder en presenteert hij diens werk in al zijn diversiteit. Aan de hand van beelden en biografische context geeft Büttner inzicht in de maatschappelijke positie van Rubens, vanaf zijn beginjaren in Italië tot aan zijn tijd aan de Europese hoven, en hoe die zijn werk op meerdere fronten beïnvloedde. Rubens verkeerde in dezelfde kringen als de rijken, machtigen en intellectuelen van zijn tijd, maar dat was niet altijd zo geweest. Büttner brengt deze grootheid uit de schilderkunst op overtuigende wijze tot leven. Meulenhoffgeb - 167 blz
kunst

Frank Willaert
Het Nederlandse liefdeslied in de middeleeuwen
'Een uitvinding van de twaalfde eeuw', zo hebben sommigen de liefde ooit genoemd. Die uitspraak mag overdreven zijn, toch staat het vast dat de troubadours een onuitwisbare invloed hebben uitgeoefend op de wijzen waarop de liefde tijdens de middeleeuwen in heel West-Europa bezongen werd. Ook in de Nederlanden. De minnezanger Hendrik van Veldeke, de mystieke dichteres Hadewijch, de virtuoze dichter van het Gruuthusehandschrift: ze zijn vaak gebloemleesd. Maar naast hun lyriek zijn er talrijke liederen bewaard, sommige heel conventioneel, andere uiterst geraffineerd, die begraven liggen in weinig toegankelijke tekstedities of in hypergespecialiseerde wetenschappelijke publicaties. Met dit boek geeft Frank Willaert meer dan drie eeuwen lyriek aan de hedendaagse lezer terug, vanaf het overbekende en toch mysterieuze Hebban olla vogala tot aan het begin van de rederijkerstijd. Niet alleen geeft hij interpretaties van talrijke liederen, maar hij besteedt ook uitvoerig aandacht aan hun context: aan dichtende edellieden, speellieden en burgers; aan luidruchtige dansfeesten en aan intieme vertolkingen; aan zangers en aan instrumentalisten; aan de verhouding tussen oraliteit en schrift; aan nieuwe liedmodes en aan taaie tradities. Prometheusgeb - 784 blz
kunst

De dames van de barok | Les dames du baroque
Aan de hand van een 50-tal topwerken wordt de cruciale rol van de vrouw in de Italiaanse schilderkunst van 1580 tot 1680 aan het licht gebracht. Spilfiguur is Artemisia Gentileschi (1593-1652), zonder twijfel dé bekendste schilderes uit de Italiaanse 17de eeuw. Vrouwelijke kunstenaars in het Venetië, Rome, Napels en Bologna van de 16de en 17de eeuw delen een onmiskenbare verwantschap, die binnen de esthetiek van de barok een bijzondere plaats inneemt. Deze vrouwen hadden van schilderen hun beroep hadden gemaakt, en daardoor alleen al staken ze de gevestigde meesters en hun ateliers naar de kroon. 'De dames van de barok' toont hoe de vrouwelijke kunstenaars in het Italië van de 16de en 17de eeuw inventief omgingen met de restricties van hun tijd. Nederlands- en Franstalig Snoeckpap - 272 blz